Narrative Comprehension in Preschoolers in Peripheral Areas of Nicaragua
Authors
Alex Martín Bonilla-Jarquín
Universidad Centroamericana
[email protected] https://orcid.org/0000-0002-7276-9615Sandra Esther Ruiz-Almendárez
Universidad Centroamericana
[email protected] https://orcid.org/0000-0002-4278-5227Detalles
Published
Abstract
Narrative comprehension in preschool education has been the subject of several international studies that demonstrate that it constitutes a predecessor and a predictor of successful reading comprehension and identifies the most effective methodologies to promote it. This research describes how narrative comprehension is taught in peripheral schools of Nicaragua, and explores the effectiveness of the methodologies that are put into practice. The research was of the exploratory type; it had as an analysis unit five teachers distributed in five classrooms of third level preschool in three schools, and the teachers who attend children between the ages of 5 and 6. Reading narrative texts of the story type in the classrooms was observed, interviews, review of class plans, curricular analysis, and two validated instruments were applied in other investigations: a questionnaire of reading skills for teachers and a test of narrative comprehension for preschool. The results indicate narrative comprehension is not being explicitly taught in these classrooms; the teachers stimulate some skills but the boys and girls fail to reconstruct the stories in a meaningful and coherent way. This research confirms that reading aloud, literal inferences and teacher-student interaction are developed. Prediction, understanding of vocabulary and print awareness are skills that are not stimulated in children during oral narratives. Causal and socio-emotional inferences are very limited.
Keywords
How to Cite
Downloads
Metrics
References
Álvarez Vijil, A. (2019). Una aproximación al perfil lector de docentes del primer ciclo de educación primaria: el caso de una red de escuelas de Nicaragua. Revista UVG, (39), 6-17. https://r.issu.edu.do/l?l=40c7d
Belinchón, M., Riviere, A., & Igoa, J. M. (2000). Lenguaje y símbolos: la dimensión funcional. En M. Belinchón, A. Riviere, & J. M. Igoa (Eds.), Psicología del lenguaje. Investigación y teoría (pp. 181-235). Madrid: Editorial Trotta.
Camargo, G., Montenegro, R., Maldonado, S., & Mazgul, J. (2016). Aprendizaje de la lectoescritura. Guatemala: USAID.
Centro de Investigación y Acción Educativa Social (CIASES) & American Institutes for Research (AIR). (2017). Programa de Capacidades LAC READS: Perfil del País Nicaragua y Análisis de Actores Clave en Lectoescritura Inicial. Managua: CIASES/AIRD. https://r.issu.edu.do/l?l=369Jf.
Condemarín, M. (1986). Iniciación temprana a la lectura: interrogantes y respuestas. Lectura y Vida, 7(2). https://bit.ly/2HmWrjB
Cortés, M. (2000). Guía para el profesor de idiomas: didáctica del español y segundas lenguas. Barcelona: Octaedro.
Cromley, J. G., & Azevedo, R. (2007). Testing and refining the direct and inferential mediation model of reading comprehension. Journal of Educational Psychology, 99(2), 311-325. https://doi.org/10.1037/0022-0663.99.2.311
Dowhower, S. L. (1991). Speaking of prosody: Fluency’s unattended bedfellow. Theory Into practice, 30(3), 165-175. https://doi.org/10.1080/ 00405849109543497
Duque, C., & Ovalle, A. (2011). La interacción en el aula: una vía para posibilitar la comprensión inferencial de textos narrativos en niños de preescolar. Pshycologia: Avances de la Disciplina, 5(2), 57-67.
Escudero, I. (2010). Las inferencias en la comprensión lectora: una ventana hacia los procesos cognitivos en segundas lenguas. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada, 7(4), 1-32.
Ferreiro, E. (2001). Pasado y futuro del verbo leer. En E. Ferreiro (Ed.), Pasado y presente de los verbos leer y escribir (pp. 29-44). México: SEP/FCE. https://r.issu.edu.do/l?l=50RCd
Galán, R. M. (2015). Comprensión auditiva: evaluación y aprendizaje. Iztapalapa. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 79, 31-46. https://r.issu.edu.do/l?l=51qlK
Granado, C., Puig, M., & Romero, M. C. (2011, marzo). Los hábitos lectores de los futuros maestros y maestras y el fomento de la lectura en la escuela. I Congreso Internacional Virtual de Educación Lectora. Málaga, España. https://r.issu.edu.do/l?l=37pSJ
Guevara, Y., & Rugerio, J. (2017). Interacciones profesor-alumnos durante lectura de cuentos en escuelas preescolares mexicanas. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22(74), 729-749.
Harste, J. C., Burke, C. L., & Woodward, V. A. (1982). Children’s language and world: Initial encounters with print. En J. A. Langer & M. T. Smith-Burke (Eds.), Reader meets author/bridging the gap: A psycholinguistic and sociolinguistic perspective (pp. 105-131). Newark: International Reading Association. https://r.issu.edu.do/l?l=38AWa
Hulme, C., & Snowling, M. (2011). Evidence-based interventions for reading and language difficulties: Creating a virtuous circle. British Journal of Educational Psychology, 81(1), 1-23. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.2010.02014.x
Llera, J., López, C., & Rodríguez, E. (2011). Precursores tempranos de la lectura. Universidad Complutense de Madrid. https://bit.ly/2ypTpK3
López-Andrada, C. (2019). Reseña. Pasado y presente de los verbos leer y escribir. Polyphonia, 3(1), 135141. https://bit.ly/3aGA7yh
Madaleno, I., & Gurovich, A. (2004). “Urban versus rural” no longer matches reality: an early public agro-residential development in periurban Santiago, Chile. Cities, 21(6), 513-526. https://doi.org/10.1016/j.cities.2004.08.001
Mairena, D., & Vijil, A. (2018). Lectoescritura inicial: una transición con sentido. Revista UVG, (39), 51-61.
Moreno de León, T.; Rangel, L., & De León, E. (2016). Promoviendo el desarrollo de la competencia lectora a través de cuentos con imágenes sin palabras en preescolar. Revista Internacional de Aprendizaje de la Educación Preescolar, 2(1), 49-61. https://bit.ly/2Tq0rFr
Nation, K., Clarck, P., Marshall, C. M., & Durand, M. (2004). Hidden Language Impairments in Children: Parallels Between Poor Reading Comprehension and Specific Language Impairments? Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 47(1), 199211. https://doi.org/10.1044/1092-4388(2004/017)
UNESCO. (2015). Informe de resultados TERCE:. Factores asociados. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000243533
Paris, A. H., & Paris, S. G. (2003). Assessing narrative comprehension in young children. Reading Research Quarterly, 38(1), 36-76. https://doi.org/10.1598/RRQ.38.1.3
Rimensberger, N. (2014). Reading is very important, but …: Taking stock of South African student teachers’ reading habits. Reading & Writing, 5(1), 19. https://doi.org/10.4102/rw.v5i1.50
Snow, C. E., Griffin, P., & Burns, M. S. (2005). Knowledge to support the teaching of reading: Preparing teachers for a changing world. San Francisco: John Wiley & Sons.
Snow, C. E., & Matthews, T. J. (2016). Reading and language in the early grades. Future of children, 26(1), 57-74. https://bit.ly/37szsy0
Strasser, K., Larraín, A., López de Lérida, S., & Lissi, M. R. (2010). La Comprensión Narrativa en Edad Preescolar: Un Instrumento para su Medición. Pshyke, 19(1), 199-211. https://doi.org/10.4067/S0718-22282010000100006
Strasser, K., Del Río, F., & Larraín, A. (2013). Profundidad y amplitud del vocabulario: ¿cuál es su rol en la comprensión de historias en la edad pre-escolar? Estudios de Psicología, 34(2), 221-225. https://doi.org/10.1174/021093913806751401
Strasser, K., & Lissi, M. R. (2009). Home and Instruction Effects on Emergent Literacy in a Sample of Chilean Kindergarten Children. Scientific Studies of Reading. 13, 175-204. https://doi.org/10.1080/10888430902769525
Valencia-Londoño, D., & López-Pérez, F. (2014). Áreas suburbanas. Revista El Ágora USB, 14(1), 7585. https://bit.ly/2I7lrvr
Van Kleeck, A. (2008). Providing preschool foundations for later reading comprehension: The importance of and ideas for targeting inferencing in storybook-sharing intervention. Psychology in the Schools, 45(7), 627-643. https://doi.org/10.1002/pits.20314
Valverde, H. (2003). Aprendo haciendo. Material didáctico para la educación preescolar. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Yubero, S., & Larrañaga, E. (2015). Lectura y universidad: hábitos lectores de los estudiantes universitarios de España y Portugal. El profesional de la información, 24(6), 717-723. https://bit.ly/2TmCv5W