Teaching with Digital Technologies. The Perspective of the School Directors of Argentina, Chile and Uruguay
Authors
Denise Vaillant
Universidad ORT Uruguay, Montevideo, Uruguay.
[email protected] https://orcid.org/0000-0001-8110-4634Detalles
Published
Abstract
This article studies the situation of secondary education schools in Argentina, Chile and Uruguay regarding teaching with digital technologies at the time before the outbreak of the COVID-19 pandemic. The evidence presented comes from the PISA 2018 database and more specifically from the school directors’ responses to the self-administered forms applied during the measurement. The analysis of these opinions yielded a specific profile of each country. A first finding refers to the views of the school directors regarding the provision of technological resources, which were predominantly positive in Chile, more critical in Argentina and intermediate in Uruguay. A second finding points out the professional conditions of teachers to integrate technologies in their teaching. In this index, Chile again registers the most favorable opinions of the management teams, Uruguay intermediate values and Argentina the most negative considerations. A third finding considers collaborative work around technologies, an aspect in which Uruguay has a much more positive evaluation than Chile and Argentina.
Keywords
How to Cite
Downloads
Metrics
References
Benítez Larghi, S. (2020). Condiciones sociales para la continuidad pedagógica en tiempos de pandemia: conocimientos movilizados por el Programa Conectar Igualdad en Argentina. Revista Latinoamericana de Economía y Sociedad Digital, (1), 4-29. https://r.issu.edu.do/l?l=126717uH
Bingimlas, K. (2009). Barriers to the Successfull Integration of ICT in Teaching Learning Environ¬ments: A review of the Literature. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 5(3), 235-245. https://doi.org/10.12973/ejmste/75275
Cardini, A., Bergamaschi, A., D’Alessandre, V., Torre, E., & Ollivier, A. (2020). Educar en tiempos de pandemia. Entre el aislamiento y la distancia social. CIPPEC.
Carneiro, R., Toscano, J. C., & Díaz, T. (2019). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. OEI - Fundación Santillana.
CEPAL (2016). Estado de la banda ancha en América Latina y el Caribe. CEPAL.
Claro, M., & Jara, I. (2020). The end of Enlaces: 25 years of an ICT education policy in Chile. Digital Education Review, (37), 96-108. https://doi.org/10.1344/der.2020.37.96-108
Cobo, C. (2019). Acepto las condiciones: Usos y abusos de las tecnologías digitales. Fundación Santillana.
Cobo, C., & Montaldo, M. (2018). Plan Ceibal in Uruguay: How do you educate in learning to decode the unknown? IBE-UNESCO.
Collebechi, M. E., & Gobato, F. (2017). Formar en el horizonte digital. Universidad Nacional de Quilmes.
Ertmer, P. A. (2006). Teacher pedagogical beliefs and classroom technology use: A critical link. Purdue University.
Escuder, S. (2019). Regionalización de la brecha digital. Desarrollo de la infraestructura de las TIC en Latinoamérica y Uruguay. PAAKAT: Revista de Tecnología y Sociedad, 9(17), 1-23. https://doi.org/10.32870/pk.a9n17.356
Ithurburu, V. (2019). Políticas digitales de los sistemas educativos (2013-2018). IIPE-UNESCO.
Kay, R. (2006). Evaluating Strategies Used To Incorporate Technology Into Preservice Education: A review of the Literature. Journal of Research on Technology in Education, 38(4), 385-410. https://doi.org/10.1080/15391523.2006.10782466
Lion, C. (2021). Los desafíos y oportunidades de incluir tecnologías en las prácticas educativas. Análisis de algunos casos inspiradores. IIPE-UNESCO.
Lugo, M. T., & Delgado, L. (2020). Hacia una nueva agenda digital educativa en América Latina. CIPPEC.
Lugo, M. T., & Ithurburu, V. (2019). Políticas digitales en América Latina. Tecnologías para fortalecer la educación de calidad. Revista Iberoamericana de Educación, 79(1), 11-31. https://doi.org/10.35362/ rie7913398
Malapile, S., & Keengwe, J. (2014). Information Communication Technology planning in developing countries. Education and Information Technologies, 19(4), 691-701. http://dx.doi.org/10.1007/s10639-013-9248-x
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) (2019a). PISA 2018 Results. What Students Know and Can Do. OCDE.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) (2019b). PISA 2018 Results. Where All Students Can Succeed. OCDE.
Rebour, M. (2020). Creencias docentes, uso pedagógico de tecnologías y formación inicial de maestros [Tesis doctoral, Universidad ORT Uruguay]. Sistema de Bibliotecas de la Universidad ORT Uruguay.
Ripani, M. (2020). Uruguay: Ceibal en casa (Ceibal at home). OCDE; Banco Mundial; HundrED; Harvard Global Education Innovation Initiative. https://r.issu.edu.do/l?l=12020hPY
Rivas, A. (2018). Un Sistema Educativo Digital para la Argentina. CIPPEC.
Rivera-Vargas, P., & Cobo Romani, C. (2020). Digital learning: distraction or default for the future. Digital Education Review, (37). https://r.issu.edu. do/l?l=12672WxX
Rivoir, A. L., Acosta, M. J., & Garibaldi, L. (2021). Políticas digitales educativas en América Latina frente a la pandemia de COVID-19. IIPE-UNESCO.
Rodríguez Zidán, E., & Teliz, A. (2012). La larga marcha hacia la revolución digital en las escuelas. Análisis de la implementación de políticas TIC en educación a partir de la experiencia del Plan Ceibal y el modelo uno a uno en Uruguay. Revista Iberoamericana de Educación, 58(1). https://doi.org/10.35362/rie5811463
Said Hung, E., Silveira Sartori, A., Valencia Cobos, J., Iriarte Díazgranados, F., Justo Moreira, P., & Ordoñez, M. P. (2015). Factores asociados al uso de las TIC como herramientas de enseñanza y aprendizaje en Brasil y Colombia. Universidad del Norte.
SITEAL. (2019). Infraestructura y conectividad. IIPE-UNESCO. https://r.issu.edu.do/l?l=12021raD
SITEAL. (2020). Financiamiento educativo. IIPE-UNESCO. https://r.issu.edu.do/l?l=12022QmH
UNESCO. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. UNESCO. https://r.issu.edu.do/l?l=11713nkv
Unión Internacional de Telecomunicaciones (ITU). (2017). Measuring the Information Society Report 2017. ITU. https://r.issu.edu.do/l?l=12023y4j
Vaillant, D. (2013). Integración de TIC en los sistemas de formación docente inicial y continua para la Educación Básica en América Latina. Unicef.
Vaillant, D. (2016). El fortalecimiento del desarrollo profesional docente: una mirada desde Latinoamérica. Journal of Supranational Policies of Education, (5), 5-21. https://r.issu.edu.do/l?l=126736gJ
Vaillant, D., Rodríguez Zidán, E., & Bentancor, G. (2020). Uso de plataformas y herramientas digitales para la Enseñanza de la Matemática. Ensaio, 28(108), 718-740. https://doi.org/10.1590/ S0104-40362020002802241
Section
License
Copyright (c) 2022 Caribbean Educational Research Journal (RECIE)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.