Perceptions of the use of the mobile students in professional training

Authors

Begoña E. Sampedro-Requena

University of Córdoba, Spain

[email protected]

Juan Carlos Dobado-Castañeda

University of Córdoba, Spain

[email protected]

Abstract

Mobile devices proliferate more acute in the daily work of all subjects, his versatility to communicate, relate and inform us is a powerful tool, that has landed in educational environments, so it is necessary to study the use that young people make of them in their life cycle. The fundamental objective of this article is to know the evaluation of 220 vocational training students, belonging to two schools in the Southern District of the city of Córdoba (Spain), about the use they make of the mobile; for which a quantitative methodology will be used through an ex post facto design. The main results of this study indicate that there is statistically significant differences in the use of mobile phones by sex; the type of centers that are enrolled; the degree and vocational training cycle branch; the device they usually use to connect to the Internet; and, the hours a day in which they connect. The main inequality found shows that young people, each time, they are more likely to use the mobile phone in all daily activities and, who are not aware of improper use of it.

Keywords

mobile phones teenagers vocational training perception

How to Cite

Sampedro-Requena, B. E., & Dobado-Castañeda, J. C. (2017). Perceptions of the use of the mobile students in professional training. Caribbean Educational Research Journal (RECIE), 1(1), 53–69. https://doi.org/10.32541/recie.2017.v1i1.pp53-69

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Bianchi, A. & Phillips, J. (2005). Psychological predictors of problem mobile phone use. Cyberpsychology y Behavior, 8, 39-51. https://doi.org/10.1089/cpb.2005.8.39

Boza, A., Toscano, M. & Méndez, J. M. (2009). El impacto de los proyectos tics en la organización y los procesos de enseñanza-aprendizaje en los centros educativos. Revista de Investigación Educativa, 27(1), 263-28. Recuperado de https://bit.ly/2MtqKsT

Cabero, J. & Marín, V. (2017). La educación formal de los formadores de la era digital-los educadores del siglo xxi. Notandum, 44, 29-42. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.28.3.156061

Carbonell, X., Chamarro, A., Beranuy, M., Griffiths, M., Oberst, U., Cladellas, R. & Talarn, A. (2012). Problematic Internet and cell phone use in Spanish teenagers and young students. Anales de Psicología, 28(3), 789-796. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.28.3.156061

Castaño, C. & Cabero, J. (2013). Enseñar y aprender en entornos m-learning. Madrid: Síntesis.

Ditrendia. (2017). Informe Ditrendia Mobile en España y en el Mundo 2017. Recuperado de https://bit.ly/2v8pXlT

Echeburúa, E. & de Corral, P. (2010). Adicción a las nuevas tecnologías y a las redes sociales en jóvenes: un nuevo reto. Adicciones, 22(2), 91-95. Recuperado de https://bit.ly/2PdJ7kn

Estévez, A., Herrero, D., Sarabia, I. & Jáuregui, P. (2014). El papel mediador de la regulación emocional entre el juego patológico, uso abusivo de Internet y videojuegos y la sintomatología disfuncional en jóvenes y adolescentes. Adicciones, 26(4), 282-290. https://bit.ly/2PdJ7kn

Feixa, C. (2006). Generación xx. Teorías sobre la juventud en la era contemporánea. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 4(2), 1-18. Recuperado de https://bit. ly/2PdJ7kn

Fombona, J. & Roza, P. (2016). Uso de los dispositivos móviles en educación infantil. EDMETIC. Revista de Educación Mediática y TIC, 5(2), 158-181. https://doi.org/10.21071/edmetic. v5i2.5781

Gisbert, M., González, J. & Esteve, F. (2016). Competencia digital y competencia digital docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión. RIITE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 74-83. https://doi.org/10.6018/riite2016/257631

Instituto Nacional de Estadística (INE). (2016). Encuesta sobre equipamiento y uso de tecnologías de información y comunicación en los hogares (TIC-H). Recuperado de https://bit.ly/2wgGbeb

Labrador, F. J. & Villadangos, S. M. (2010). Menores y nuevas tecnologías: conductas indicadoras de posible problema de adicción. Psicothema, 22(2), 180-188. Recuperado de https://bit. ly/2wgGbeb

López-Fernández, O., Honrubia-Serrano, M. & Freixa-Blanxart, M. (2012). Adaptación española del “Mobile Phone Problem Use Scale” para población adolescente. Adicciones, 24(2), 123130. doi:10.20882/adicciones.104

Lozano, J. M. (2004). Los móviles y los adolescentes. Análisis crítico. Observatorio Tecnológico del Ministerio de Educación Cultura y Deporte. Recuperado de https://bit.ly/2wgGbeb

Paredes, J. (2010). Innovadores en espacios reinstrumentalizados. Aproximaciones etnográficas y narrativas a los centros innovadores con TIC en educación primaria y secundaria. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 8(1), 45-62. Recuperado de http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol8num1/art4.pdf

Rodríguez, D. & Valldeoriola, J. (2012). Metodología de la investigación. México: Red Tercer Milenio. Recuperado de https://bit.ly/2wgGbeb

Sabariego, M. (2012). El proceso de investigación. En R. Bisquerra (coord.). Metodología de la investigación educativa, (pp. 127-163). Madrid: La Muralla.

Sánchez, X., Beranuy, M., Castellana, M., Chamarro, A. & Oberst, U. (2008). La adicción a Internet y al móvil: ¿moda o trastorno? Adicciones, 20(2), 149-160. https://bit.ly/2wgGbeb

UNESCO. (2008). Etapas hacia las Sociedades del Conocimiento. Montevideo: UNESCO.

Section

Research article

Author Biographies

Begoña E. Sampedro-Requena, University of Córdoba, Spain

Begoña E. Sampedro-Requena

University of Córdoba, Spain     

Email: [email protected]

Juan Carlos Dobado-Castañeda, University of Córdoba, Spain

Juan Carlos Dobado-Castañeda

University of Córdoba, Spain

Email: [email protected]