International Trends and Challenges in In-service Teacher Training for Educational Innovation
Authors
Detalles
Published
Abstract
In the last decades of the last century and, above all, in the first decades of the 21st century, there has been an increase in analyses and proposals for in-service teacher training in many countries. The need for teacher training throughout their academic life in this complex era of great changes and uncertainties, in which the dilemmas of knowledge and technology make ongoing teacher training an essential process in the professional development of teachers, is claimed and glimpsed. The article analyzes the concerns, evidences and some challenges of the theory and practice of in-service teacher training: training located in educational institutions for the development of innovation projects; relationships among teachers; emotions and attitudes, teaching complexity, communication and training with the community.
Keywords
How to Cite
Downloads
Metrics
References
Apple, M. (1989). Maestros y textos. Una economía política de las relaciones de clase y de sexo en educación. Paidós.
Atkinson, T., & Claxton, G. (2002). El profesor intuitivo. Octaedro.
Day, C. (2005). Formar docentes. Cómo, cuándo y en qué condiciones aprende el profesorado. Narcea.
Day, C. (2006). Pasión por enseñar. La identidad personal y profesional del docente y sus valores. Narcea.
Gutiérrez-Cabello, A. (2017). Construyendo el tercer espacio en la formación inicial del profesorado. Una experiencia práctica desde el enfoque de los fondos digitales de conocimiento e identidad. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa - RELATEC, 16(1), 35-49. https://doi.org/10.17398/1695-288X.16.1.35
Imbernón, F. (2014). Calidad de la enseñanza y formación del profesorado. Un cambio necesario. Octaedro.
Imbernón, F. (2017). Ser docente en una sociedad compleja. La difícil tarea de enseñar. Graó.
Imbernón, F., Rodríguez, C., & Pérez, A. I. (2021). Currículo y profesorado. El Diario de la Educación. https://r.issu.edu.do/QK
Morin, E. (2000) La mente bien ordenada: repensar la reforma, reformar el pensamiento. Seix Barral.
Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Paidós/Mec.
Sparks, D., & Loucks Horsley, S. (1990). Models of Staff Development. En W. R. Houston (Eds.), Handobook of Research on Teacher Education. MacMillan.
Zeichner, K. (2021). Critical Unresolved and Understudied Issues in Clinical Teacher Education. Peabody Journal of Education, 96(1), 1-7. https://doi.org/10.1080/0161956X.2020.1864241
Section
License
Copyright (c) 2024 Francisco Imbernon

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.