Mathematical problems classification towards creativity development

Authors

María Antonia García-Cruz

Instituto de Formación Docente Salome Ureña, República Dominicana

[email protected]

http://orcid.org/0000-0002-1602-8812

Carlos Manuel Falcón-Rodríguez

Salomé Ureña Higher Institute of Teacher Education, Dominican Republic

[email protected]

http://orcid.org/0000-0003-1544-8484

Abstract

This paper offers a new methodology to classify Mathematics problems for teaching pre-university levels. The classification follows what we define as the spectrum of functional relations of a problem. With this method, we specify the importance of a problem on the students’ development of their logic- mathematic intelligence. Our study covers different aspects of the teaching process under the new classification concept. For example, we discuss the development of creativity with two different classes of logic-mathematic creativity, the rationalization of learning based on problems, the identification of mathematical competencies, and the demystification of creativity in Mathematics, which is perhaps the most significant contribution of this work.

Keywords

creativity mathematical creativity functional relations mathematical competencies problem-based learning

How to Cite

García-Cruz, M. A., & Falcón-Rodríguez, C. M. (2019). Mathematical problems classification towards creativity development. Caribbean Educational Research Journal (RECIE), 2(2), 107–119. https://doi.org/10.32541/recie.2018.v2i2.pp107-119

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Ayllón, M., Gómez, I. & Ballesta-Claver, J. (2016). Pensamiento matemático y creatividad a través de la invención y resolución de problemas matemáticos. Propósitos y Representaciones, 4(1), 169-218.

Blanco, L. J. (1993). Una clasificación de problemas matemáticos. Épsilon 25, 49-60.

Cornejo & Ortega (2013). Clasificación de los problemas. Educación Matemática, 25(3),129-158.

Hadamard (1945). An essay on the psychology of invention in the mathematical field. New York, USA: Princeton University Press.

Mehta R., Mishra P. & Henriksen, D. (2016) Creativity in Mathematics and Beyond–Learning from Fields Medal Winners. TechTrends, 60(1), 14-18.

Ministerio de Educación República Dominicana (MINERD, 2017). Diseño Curricular, Nivel Secundario, Modalidad Académica. Segundo Ciclo 4to, 5to y 6to. Versión Preliminar. Para Revisión y Retroalimentación. Santo Domingo, D. N.

Muñoz, C. (2011). Tipos de problemas matemáticos. Pedagogía Magna, 11, 265-274.

Nadjafikhah, M., Yaftianb, N., Bakhshalizadeh, S. (2012) Mathematical Creativity: some Definitions and Characteristics. Procedia- Social and behavioral Sciences, 31, 285-291.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (2017). Marco de Evaluación y de Análisis de PISA para el Desarrollo: Lectura, Matemáticas y Ciencias. Versión Preliminar. París: OECD Publishing.

Pólya, G. (1962). Mathematical Discovery: on Understanding, Learning, and Teaching Problem Solving. Combined edition. New York: Wiley.

Poincaré, H. (1908). Science et méthode. París: Flammarion.

Soler-Álvarez M. N. & Manrique V. H. (2014). El proceso de descubrimiento en la clase de matemáticas: los razonamientos abductivo, inductivo y deductivo. Enseñanza de las ciencias, 32(2), 191-219.

Ramos Crespo, M. G. (2006). Educadores creativos, alumnos creadores: Teoría y Práctica de la creatividad. Seminario llevado a cabo en San Pablo, Bogotá, Colombia.

Vinuesa L. & Vinuesa J. (2016). Conceptos y Métodos para el entrenamiento físico. Madrid: Ministerio de Defensa.

Vigotsky, L. S. (2007). Pensamiento y lenguaje: teoría del desarrollo cultural de las funciones psíquicas. Buenos Aires: Colihue.

Section

Articles