Approach to the Didactics of Conversational Competence in Spanish as a Foreign Language Courses
Authors
Yaritza Tardo-Fernández
Universidad de Oriente
[email protected] https://orcid.org/0000-0002-9710-1371Detalles
Published
Abstract
In this article the didactics of conversation in foreign languages is approached from curricular design, considering that at present, conversational contents are still insufficiently recognized and worked on by teachers in their classes. The result is a proposal for programming didactic units for the development of conversational competence in the reference levels A1 and A2, contextualized in the discipline of Spanish as a foreign language (ELE) of the University of the Orient, in order to socialize this experience with teachers of this and other second or foreign languages. The proposed programming takes as a reference the didactic-methodological guidelines offered by the Common European Framework of Reference and the Curricular Plan of the Cervantes Institute. It is also based on the vast experience of the authors in teaching Spanish to non-Spanish speakers in Cuba.
Keywords
How to Cite
Downloads
Metrics
References
Calsamiglia Blancafort, H., & Tusón Valls, A. (2007). Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Barcelona: Ariel.
Candlin, C. N. (1990). Hacia la enseñanza de lenguas basada en tareas. Comunicación, lenguaje y educación, 2(7-8), 33-53.
Cestero Mancera, A. M. (2005). Conversación y enseñanza de lenguas extranjeras. Madrid: Arco Libros.
Cestero Mancera, A. M.(2007). La conversación en los programas de enseñanza de lenguas extranjeras. Frecuencia-L: Revista de Didáctica Español como Lengua Extranjera, (33), 3-8.
Cestero Mancera, A. M. (2012). La enseñanza de la conversación en ELE: Estado de la cuestión y perspectivas
de futuro. Revista Internacional de Lenguas Extranjeras, (1), 31-62.
Cestero Mancera, A. M. (2016). Presentación. La competencia conversacional: Investigación y didáctica en el marco de la Lingüística Aplicada a la enseñanza de ELE. Linred: Lingüística en la Red, XIV, Recuperado de https://bit.ly/2wuXgRR
Cestero Mancera, A. M., & Pandés, I. (2017). Manual del profesor de ELE. Alcalá de Henares: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá.
Cesteros, S. P. (2004). Aprendizaje de segundas lenguas: Lingüística aplicada a la enseñanza de idiomas. Publicaciones de la Universidad de Alicante.
Consejo de Europa (2002). Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: Aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Secretaría General Técnica del MECD-Subdireción General de Informaciones y Publicaciones y Grupo ANAYA.
Council of Europe (2018). Common European Framework of Reference for Languages: learning, teaching, assessment. Companion volume with new descriptors. Recuperado de: https://bit.ly/2HogLCH
Estaire, S. (2005). La enseñanza de lenguas mediante tareas: Principios y planificación de unidades didácticas. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3911278
Estaire, S. (2011). Principios básicos y aplicación del aprendizaje mediante tareas. MarcoELE. Revista de Didáctica ELE, (12). Recuperado de: https://marcoele.com/descargas/12/estaire-tareas.pdf
Fernández Colomer, M. J., & Albelda Marco, M. (2008). La enseñanza de la conversación coloquial en la clase de E/LE. Madrid: Arco Libros.
García García, M. (2004). La conversación en clase: Una propuesta de enseñanza del discurso conversacional
para el aula de E/LE. Glosas didácticas, (12), 105-112. Recuperado de http://www.um.es/glosasdidacticas/doc-es/GD12/07garcia.pdf
García García, M. (2005). La competencia conversacional en los estudiantes de español como lengua extranjera. Linred: Lingüística en la Red, (II). Recuperado de http://www.linred.es/articulos_pdf/LR_articulo_29122004.pdf
García García, M. (2009). La competencia conversacional de estudiantes de español como lengua extranjera: Análisis y propuesta didáctica. (Tesis doctoral). Universidad de Alcalá, Alcalá de Henares.
Recuperado de http://dspace.uah.es/dspace/bitstream/handle/10017/6508/Tesis.pdf?sequence=
s1
García García, M. (2016). La alternancia de turnos y la organización temática en la conversación entre estudiantes alemanes de ELE. LinRed: Lingüística en la Red. Monográfico, (XIV). Recuperado de http://www.linred.es/numero14_monografico.html
Hernández Bravo, B. (2016). Propuesta didáctica de un curso de conversación para la adquisición de la competencia conversacional en ELE. LinRed: Lingüística en la Red. Monográfico, (XIV). Recuperado de http://www.linred.es/numero14_monografico.html
Hernández Bravo, (2017). Propuesta didáctica para el desarrollo de la competencia conversacional en el aula de ELE (Tesis doctoral). Universidad de La Laguna, La Laguna.
Long, M. (1985). The design of classroom second language acquisition. Toward task-based language teaching. En K. Hyltenstam & M. Pienemann (Eds.), Modelling and assessing second language acquisition. London: Multilingual Matters.
López de Lerma Díez, A. M. (2016). Una propuesta didáctica para la enseñanza de la conversación en el aula de ELE. LinRed: Lingüística en la Red. Monográfico, (XIV).
Meneses, A. (2002). La conversación como interacción social. Onomázein, (7), 435-447.
Mingo Gala, J. A. (2010). La enseñanza de la conversación en el aula de ELE. Propuesta de contenidos para el curso de conversación intermedio (B1) del Instituto Cervantes de Estambul. MarcoELE: Revista de Didáctica ELE, (10), 1-46.
Nunan, D. (1989). Designing tasks for the communicative classroom. Cambridge: Cambridge University Press.
Pidello, M. A., & Pozzo, M. I. (2015). Las competencias: Apuntes para su representación. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología, 8(1), 41-49.
Sanz Escudero, R. (2016). Una propuesta didáctica para la enseñanza de los turnos de apoyo en la conversación en español. LinRed: Lingüística en la Red. Monográfico, (XIV).
Schiffrin, D. (1992). El análisis de la conversación. En F. J. Newmeyer (Ed.), Panorama de la Lingüística moderna, IV, El lenguaje: Contexto socio-cultural (pp. 299-327). Madrid: Visor.
Tardo, Y., Castillo, M. V. S., & Rivas, P. (2017). Didáctica de la conversación en el aula de español como lengua extranjera en la Educación Superior. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 8(7), 163-176.
Thornbury, S., & Slade, D. (2006). Conversation: From description to pedagogy. Cambridge: Cambrige University Press.
UNESCO (2013). Intercultural competences. Conceptual and operational framework. París, France: UNESCO.
Van Dijk, T. (1978). La ciencia del texto. México D.F.: Paidós.
Zanón, J. (1990). Los enfoques por tareas para la enseñanza de las lenguas extranjeras. Cable, (5), 19-27.
Zanón, J. (1995). La enseñanza de las lenguas extranjeras mediante tareas. Signos. Teoría y práctica de la educación, 14(6), 52-67.