Teacher Training in the Residence Program. Experience for subjectivizing?

Authors

María Soledad Manrique

Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

[email protected]

https://orcid.org/0000-0001-7206-5629

Abstract

Based on the question about the opportunities offered by the teaching the residence program for the development of subjectivity and the professional self, the work addresses the description and analysis of the passage through residence of two future primary teachers throughout a semester. With theories of complexity as an epistemological framework, the object is delt with methodologically from the clinical approach, which employs the case study of two teachers in training. Accompaniment of the two teachers involved field records of situations experienced during their residence in schools and in-depth interviews. Content analysis, discourse analysis and multireferenced analysis were complemented with in-depth clinical analysis. The results showed how desire to teach was tested and underwent transformations in the two teachers and their defense mechanisms came into play in a complex situation of conflicting demands. In the intersection between their environment and the particular way of positioning themselves and responding to the conflict of the teachers considered, an instance of training takes place that provides opportunities for subjectivation or desubjectivation, for the construction or not of an experience, for the agency or inhibition of the activity of feeling desire itself. Concepts of a Psychoanalytic and Foucaultian theoretical framework complement the analysis and allow us to weigh the relevance of the residence program as an instance of construction of subjectivity.

Keywords

student teachers teacher education psychoanalysis teaching practice teacher supervision

How to Cite

Manrique, M. S. (2021). Teacher Training in the Residence Program. Experience for subjectivizing?. Caribbean Educational Research Journal (RECIE), 5(1), 73–85. https://doi.org/10.32541/recie.2021.v5i1.pp73-85

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Abraham, A. (1987). El mundo interior de los enseñantes. Buenos Aires: Gedisa.

Ardoino, J. (2005). Pensar la educación desde una mirada epistemológica. Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas.

Aulagnier, P., & Castoriadis, C. (2010). La violencia de la interpretación. Amorrortu.

Barbier, J. M. (1999). Prácticas de formación. Evaluación y análisis. Formación de Formadores. Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas.

Barbier, J. M. (2017, july). La transformation continue par les sujets des rapports qu’ils entretiennent avec/entre les composants de leur activité. Conference pa pier. https://r.issu.edu.do/l?l=101919VG

Bleichmar, S. (2005). La subjetividad en riesgo. Buenos Aires: Topía.

Blanchot, B. (2009). Michel Foucault tal como lo imagino. Madrid: Arena Libros.

Branda, S. A. (2018). El lugar de la práctica en la formación docente inicial. Las residencias como dispositivo de reflexión. Archivos de Ciencias de la Educación, 12(13), e044, https://doi.org/10.24215/23468866E044

Dejours, C. (2019). El sufrimiento en el trabajo. Buenos Aires: Topía.

Ferry, G. (1997). Pedagogía de la formación. Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas.

García-Negroni, M. M., & Tordecillas, M. (2001). La enunciación en la lengua. De la deixis a la polifonía. Buenos Aires: Gredos.

Krippendorf, K. (1990). Método de análisis de contenido. Teoría y práctica. Buenos Aires: Paidós.

Foucault, M. (1991). El sujeto y el poder. Bogotá: Ediciones Carpe Diem.

Foucault, M. (2000). Un diálogo sobre el poder y otras conversaciones. Madrid: Alianza.

Laplanche, J., & Pontalis, J-B. (2006). Diccionario de psicoanálisis. Buenos Aires: Paidós. Medina, J. (2006). El malestar en la pedagogía. El acto de educar desde otra identidad docente. Buenos Aires: Noveduc.

Morin, E. (1996). Introducción al pensamiento complejo. Buenos Aires: Gedisa.

Najmanovich, D. (2011). El juego de los vínculos. Subjetividad y redes: figuras en la mutación. Buenos Aires: Biblos.

Ramírez-Zuluaga, L. A. (2015). El sujeto en los juegos del poder. Subjetivación y desubjetivación desde Foucault. Revista de Psicología Universidad de Antioquía, 7(2), 133-146. https://cutt.ly/9r4C3TT

Rodulfo, R. (2013). Andamios del psicoanálisis. Lenguaje vivo y lenguaje muerto en las teorías psicoanalíticas. Buenos Aires: Paidós.

Schön, D. (1998). El profesional reflexivo. ¿Cómo piensan los profesionales cuando actúan? Buenos Aires:

Paidós.

Souto, M. (1999). Grupos y dispositivos de formación. Serie Formación de Formadores, 10. Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas.

Souto, M. (2004). La formación de docentes en el análisis multirreferenciado de clases. Revista Educación, Lenguaje y Sociedad, 2(2), 5-18. https://cutt.ly/Qr4Vbns

Souto, M. (2010). La investigación clínica en Ciencias de la Educación. Revista del IICE, 17(29), 5774. https://cutt.ly/or4VjYx

Souto, M. (2016). Algunos problemas y sentidos que la formación en la residencia plantea. Revista del CISEN. Tramas/Maepova, 4(2), 49-64. https://cutt.ly/Cr4Vebb

Steiman, J. (2018). Las prácticas de enseñanza -en análisis desde una Didáctica reflexiva-. Buenos Aires:

Miño y Dávila.

Section

Research article