Sign Language as an inclusive resource in the Spanish Educational System
Authors
Silvia Cristina Benito-Moreno
UNED / Consejería de Educación
[email protected] https://orcid.org/0000-0001-6779-5547Almudena Agra-Gasqué
Consejería de Educación
[email protected] https://orcid.org/0000-0002-1788-2041Detalles
Published
Abstract
This article aims to analyze the educational trajectory of hearing impaired students in Spain since the beginning of the 20th century, in which the role of sign language as a facilitator of school inclusion takes more and more force. We start from the communicative-linguistic needs of these students, justifying the importance of oral language and sign language. We compare language acquisition processes in monolingual and bilingual contexts. Then, we describe and assess the journey of Spanish educational models to provide an educational response tailored to hearing impaired students, noting the presence of both languages in each. We highlight the intermodal bilingual experiences of the Community of Madrid and make reference to similar projects in other areas of the country. As a conclusion, the inclusive value of sign language and its usefulness for educational activity, as well as for social and emotional development, are highlighted.
Keywords
How to Cite
Downloads
Metrics
References
Alcina-Madueño, A. (2010). Las lenguas de signos en la educación bilingüe: un enfoque plurilingüe e intercultural. Avances en Supervisión Educativa, (13). https://bit.ly/3aASAxa
Alcina-Madueño, A., & Fajardo, O. N. (2014). La política educativa de las enseñanzas de sordomudos en España a través del Colegio Nacional de Sordomudos de Madrid (1875-2000). [Disertación doctoral, UNED. Universidad Nacional de Educación a Distancia]. https://bit.ly/3l8N4Xz
Bonvillian, J. D., & Folven, J. R. (1993). Sign language acquisition: developmental aspects. En M. Marschark, M. D. Clark, et al. (Eds.), Psychological Perspectives on Deafness (pp. 229-265). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Booth, T., Ainscow, M., & Dyson, A. (1998). England: inclusion and exclusion in a competitive system. En Booth, T. & Ainscow, M. (Eds.), From then to Us: An international study of inclusion in education (pp. 193-225). London: Routledge
Brodesky, R., & Cohen, H. (1988). The American Sign Language / English Studies Project: A Progress Report. American Annals of the Deaf, 133(5), 33-35. http://dx.doi.org/10.1353/aad.2012.0685
Cabeza, C., & Iglesias, S. (2015). Spanish Sign Language. En J. Bakken Jepsen, G. De Clerck, S. Lutalo-Kiingi y W. B. McGregor (Eds.), Sign Languages of the World. A Comparative Handbook (pp. 729-769). Ishara Press.
Castro, P. J. (2002). Aprendizaje del lenguaje en niños sordos: fundamentos para la adquisición temprana de lenguaje de señas. Temas de Educación, 19. https://bit.ly/3dVpd9Y
Ciocci, S. R., & Baran, J. A. (1998). The use of conversational repair strategies for children who are deaf. American Annals of the Deaf, 143, 235-245. http://dx.doi.org/10.1353/aad.2012.0129
Constitución Española de 1978. Boletín Oficial del Estado, 311. https://bit.ly/3j9K6js
Echeíta, G., & Verdugo, M. Á. (2004). La Declaración de Salamanca sobre necesidades educativas especiales 10 años después. Valoración y prospectiva. Universidad de Salamanca: Publicaciones del INICO.
Espada, R. M., Gallego, M. B., & González-Montesino, R. H. (2019). Universal Design of Learning and inclusion in Basic Education. Alteridad. Revista de Educación, 14(2), 207-218. http://dx.doi.org/10.17163/alt.v14n2.2019.05
Esteban, M. L., Aroca, E., Rodríguez, M., & Sánchez, D. (2017). Currículo de la Lengua de Signos Española para las etapas educativas de Infantil, Primaria y Secundaria. Madrid: Real Patronato sobre Discapacidad.
Fernández, M. T., & García, B. M. (2017). La educación inclusiva intercultural en Latinoamérica. Análisis legislativo. Revista de Educación Inclusiva, 9(2bis). https://bit.ly/2V8piPd
Gascón, A. (2003). ¿Señas o signos?: Evolución histórica. https://bit.ly/39RQCXb
Hoff, E., & Core, C. (2015). What Clinicians Need to Know about Bilingual Development. Seminars in Speech and Language, 36(2), 89-99. https://bit.ly/3c2WJto
Ley de 9 de septiembre de 1857, de Instrucción Pública. Gaceta de Madrid, (1660), 9. https://bit.ly/2QjD6En
Ley de 17 de julio de 1945, de Educación Primaria.
Boletín Oficial del Estado, 199. https://bit.ly/31lWiri
Ley 14/1970, de 4 de agosto, General de Educación y Financiamiento de la Reforma Educativa (LGE). Boletín Oficial del Estado, 187. https://bit.ly/3gq1GOC
Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo (LOGSE). Boletín Oficial del Estado, 238. https://bit.ly/3gqh0KU
Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación, modificada por la Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa (LOMCE). Boletín Oficial del Estado, 295. https://bit.ly/2EkzCPE
Ley 27/2007, de 23 de octubre, por la que se reconocen las lenguas de signos españolas y se regulan los medios de apoyo a la comunicación oral de las personas sordas, con discapacidad auditiva y sordociegas.
Boletín Oficial del Estado, 255. https://bit.ly/2EwJoOc
Marschark, M. (2001). Language development in children who are deaf: A research synthesis [Versión electrónica]. Project FORUM. National association of state director of special education. https://bit.ly/2yHwJFr
Monfort, M., & Juárez, A. (1987). El niño que habla. Madrid: CEPE.
Morales, E. (2010). Características generales del bilingüismo inter-modal (lengua de signos/lengua oral). En: Martí i Castells, J., & Mestres i Serra, J. M. (Eds.), Les llengües de signes com a llengües minoritàries: perspectivas lingüístiques, socials i polítiques. Actes del seminari del CUIMPB-CEI 2008 (pp. 175-188). Barcelona: Institut d’Estudis Catalans. https://bit.ly/34iq1Br
Muntaner, J. J. (2019). Consideraciones para la intervención de los apoyos de la comunicación y el lenguaje en la escuela inclusiva. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 39(1), 41-48. https://doi.org/10.1016/j.rlfa.2018.06.004
Pérez, M., Valmaseda, M., de la Fuente, B., Montero, I., & Mostaert, S. (2014). Desarrollo del vocabulario temprano en niños con implante coclear escolarizados en centros con bilingüismo oral-signado. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 34(2), 85-97. https://doi.org/10.1016/j.rlfa.2013.07.008
Pérez, M., de la Fuente, B., Alonso, P., & Echeíta, G. (2019). Four Co-Enrollment Programs in Madrid: Differences and Similarities. Co-Enrollment in Deaf Education (Oxford University Press), 235-256.
http://dx.doi.org/10.1093/oso/9780190912994.003.0012 Petitto, L. A. (2000). The acquisition of natural signed languages: lessons in the nature of human language and its biological foundation. En C. Chamberlain, J. P. Morford & R. Mayberry (Eds.), Acquisition of Language by Eyes (pp. 41-50). London: Lawrence Erlbaum Associates.
Real Decreto 334/1985, de 6 de marzo, de ordenación de la Educación Especial. Boletín Oficial del Estado, 55. https://bit.ly/2FT5BXF
Robles, M. (2012). Tendencia educativa bilingüe y bicultural para la educación del sordo: Un nuevo camino hacia la inclusión. Unirevista.es, (1), 76-86. https://bit.ly/3bZHWiO
Sacks, O. (1989). Veo una voz. Madrid: Anaya.
Schlesinger, H. (1978). The acquisition of bimodal language. Sign Language of the Deaf, IM Schlesinger & Namir eds. New York: Academic Press.
https://doi.org/10.1016/B978-0-12-625150-0.50008-3 Stewart, D. (1983). The use of signs by deaf children: the opinions of a Deaf Community. American Annals of the Deaf, 128(7), 878-883. http://dx.doi.org/10.1353/aad.2012.0868
Stokoe, W. C. (1960). Sign language structure: An outline of the communicative systems of the American deaf. Silver Spring, MD: Linstock Press.
Valmaseda, M. (2015). La alfabetización emocional Velasco, C., & Pérez, I. (2017). Sistemas y recurde los alumnos sordos. Revista Latinoamericana de sos de apoyo a la comunicación y al lenguaje de los Educación Inclusiva, 150. https://bit.ly/3ggWoEO alumnos sordos. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 3(1), 77-93. https://bit.ly/2Rz2abJ
Section
License
Copyright (c) 2021 Caribbean Educational Research Journal (RECIE)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.