Collaborative Interdisciplinary Work for the Promotion of Inclusive Education and School Success of Students in Costa Rican Primary Schools
Authors
Irma Arguedas-Negrini
Universidad de Costa Rica
[email protected] https://orcid.org/0000-0002-9085-0185María de los Ángeles Carpio-Brenes
Escuela de Orientación y Educación Especial, Universidad de Costa Rica
[email protected]Detalles
Published
Abstract
In the holistic development of individuals and countries, the school success of girls and boys, is essential within the framework of inclusive education; one of the components for its achievement is collaborative work; therefore, it was considered pertinent to inquire about interdisciplinary actions for the promotion of school success at the primary school level. This article reports the qualitative findings of an investigation that analyzed the collaborative work of Orientation professionals, Special Education teachers and General Basic Education teachers in Costa Rican schools. The information was collected through semi-structured interviews with 17 professionals. A definition of school success is presented based on the contributions of the participants, describing the multiplicity of collaborative actions they carry out for the school success of their students and mentioning the challenges they face on a daily basis, some of which are external factors to the educational institution. It is concluded that both school success and collaborative work are conceived by the informants as processes that are built together and that require, in addition to actions, to be supported by convictions about the right to education, the holistic development during childhood and attitudes of respect and empathy.
Keywords
How to Cite
Downloads
Metrics
References
Alba, C., Sánchez, J., & Zubillaga, A. (2011). Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA). Pautas para su introducción en el currículo. España: Dualetic. https://cutt.ly/6jDfak6
Álvarez-Gayou, J. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. https://cutt.ly/UjDfjVS
Aristimuño, A., & Parodi, J. (2017). Un caso real de combate al fracaso en la educación pública: una cuestión de acompañamiento, liderazgo y cultura organizacional. REICE, 15(4), 141-157. https://doi.org/10.15366/reice2017.15.4.008
Arnaiz, P. (2012). Escuelas eficaces e inclusivas: cómo favorecer su desarrollo. Educatio Siglo XXI, 30(1), 25-44. https://cutt.ly/ljDfAuH
Arnaiz, P., De Haro, R., & Azorín, C. M. (2018). Redes de apoyo y colaboración para la mejora de la educación inclusiva. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(2), 29-49. https://syr.us/I1C
Barrow, J., & Mamlin, N. (2016). Collaboration Between Professional School Counselors and Special Education Teachers. ACA Knowledge Center. American Counseling Association. https://cutt.ly/LjDfHBH
Bartolomé, M. (2017). Diversidad educativa ¿Un potencial desconocido? Revista de Investigación Educativa, 35(1), 15-33. https://doi.org/10.6018/rie.35.1.275031
Bertoldi, S., & Enrico, L. (2012). La intervención (inter)disciplinar de los equipos técnicos en educación: alcances y límites. Revista Ciencia, Docencia y Tecnología, (23)45, 131-146. https://cutt.ly/ZjDjklS
Bowen, G. (2008). Naturalistic inquiry and the saturation concept: a research note. Qualitative Research, 8(1), 137-152. https://doi.org/10.1177/1468794107085301
Buckley, M. & Mahdavi, J. (2018). Bringing children from the margins to the page: School counselors supporting students with learning disabilities. Sonoma State University. Journal of School Counseling, 16(23). https://cutt.ly/5jDjRst
Castillo, N. (2020). Fenomenología como método de investigación cualitativa: preguntas desde la práctica investigativa. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social ReLMIS, 20, 7-18. https://cutt.ly/UjDvJUP
Confederación Española de Asociaciones de Padres y Madres de Alumnos. (2011). El éxito escolar. ¿Cómo pueden contribuir las familias al alumnado? https://cutt.ly/PjDj9av
Coronado-Hijón, A. (2018). Resiliencia escolar: la superación de barreras ante el aprendizaje y la participación. https://cutt.ly/rjDko4L
Gill M.J. (2020). Phenomenological approaches to research. En N. & M. Järvinen (Eds.), Qualitative Analysis: Eight approaches (pp. 73-94). Londres: Sage. https://n9.cl/e2t5s
MacQueen, K. (2007). Enriquecimiento de los hechos y las cifras. En A. Álvarez (Comp.), Investigación cualitativa (pp. 9-10). La Habana: Editorial Ciencias Médicas.
Marshak, L., Dandeneau, C., Prezant, F., & L’Amoreaux, N. (2010). The School Counselor’s Guide to Helping Students with Disabilities. San Francisco, California: Jossey-Bass Teacher.
Ministerio de Educación Pública. (2013). Lineamientos sobre apoyos curriculares y de acceso para la atención de necesidades educativas del estudiantado en la Educación General Básica y Educación Diversificada. https://cutt.ly/mjDkgzD
Ministerio de Educación Pública. (2017a). Orientaciones técnico-administrativas para operacionalizar el Servicio de Orientación a nivel regional y centro educativo, 2017. Departamento de Orientación Educativa y Vocacional. https://cutt.ly/FjDkxWM
Ministerio de Educación Pública. (2017b). Educar para una Nueva Ciudadanía. Programas de Estudio de Orientación Primero, Segundo y Tercer Ciclos de la Educación General Básica y Educación Diversificada. San José, Costa Rica. https://cutt.ly/fjDkmRb
Ministerio de Educación Pública. (2018). Hacia una educación inclusiva. Líneas de acción para los servicios de apoyo educativo que se brindan desde la Educación Especial en la Educación Preescolar y en Primero y Segundo Ciclos de la Educación General Básica. San José, Costa Rica. https://cutt.ly/sjDkRXb
Mondino, V. (2017). La experiencia de un trabajo en un equipo interdisciplinario en el ámbito educativo. https://cutt.ly/4jDkJgg
Nelsen, J., Lott, L., & Glenn, S. (2016). Disciplina positiva en el salón de clase. México: Editorial Rondine.
Neto, A. S., Ávila, E. G., Sales, T. R., Amorim, S. S., Nunes. A. F., & Santos, V. M. (2018). Educação inclusiva: uma escola para todos. Revista Educação Especial, 31(60), 81-92. http://dx.doi.org/10.5902/1984686X24091
Programa Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. (2017). Sexto informe del estado de la educación costarricense. San José, Costa Rica: PEN. https://cutt.ly/jjDkZXu
Schuelka, M. J. (2018). Implementing inclusive education. K4D Helpdesk Report. Brighton, UK: Institute of Development Studies. https://syr.us/wll
Taylor, J. (1989). Correcting without criticizing. The encouraging way to talk to children about their misbehavior. Doylestown, PA, EE.UU.: mar*co products, inc.
Section
License
Copyright (c) 2021 Caribbean Educational Research Journal (RECIE)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.