Implementation of Virtual Learning Environments as a Complementary Space in Initial Teacher Training
Authors
Detalles
Published
Abstract
The objective of this article is to describe the projections of uses of Virtual Learning Environments (VLEs) as Complementary Training Spaces (CTS) within the courses oriented to the integration of ICTs in educational processes of the School of Education at the University of Antoquia. (Medellin, Colombia). For this purpose, a qualitative approach is adopted. A documentary review of course syllabi was carried out and semi-structured interviews were conducted with the teachers who guide the courses. The results are reported from four categories: roles, interactivity, competencies, and educational potential of VLEs. The findings highlight that the roles of the educational actors change when interacting in a VLE; the interaction made possible by these environments gives place to new ways of relating to others. Emphasis is placed on the autonomy component required of future teachers to participate in these spaces, in addition to the need for training in technologies so that the educational processes in an VLE can be developed successfully.
Keywords
How to Cite
Downloads
Metrics
References
Alvarez, I., Guasch, T., & Espasa, A. (2009). University teacher roles and competencies in online learning environments: a theoretical analysis of teaching and learning practices. European Journal of Teacher Education, 32(3), 321-336. https://doi.org/10.1080/02619760802624104
Arbeláez, M., & Onrubia, J. (2014). Análisis bibliométrico y de contenido. Dos metodologías complementarias para el análisis de la revista colombiana Educación y Cultura. Revista de Investigaciones UCM, 14(23), 14-31. http://dx.doi.org/10.22383/ri.v14i1.5
Arias, M., Torres, T., & Yáñez, J. C. (2014). El desarrollo de competencias digitales en la educación superior. Historia y Comunicación Social, 19, 355-366. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.44963
Arroyo-Vera, Z., Fernández-Prieto, M. S., Barreto- Zambrano, L., & Paz-Enrique, L. E. (2018). Entornos virtuales de aprendizaje en comunidades de práctica de docentes universitarios del Ecuador. Ensayos Pedagógicos, 13(2), 185-200. https://r.issu.edu.do/l?l=10254Dwb
Ayil-Carrillo, J. S. (2018). Entorno virtual de aprendizaje: una herramienta de apoyo para la enseñanza de las matemáticas. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información: RITI, 6(11), 34-39. https://r.issu.edu.do/l?l=10242sop
Badilla, M. G., Sagredo, A., & Lytras, M. D. (2017). Pre-service teachers’ skills and perceptions about the use of virtual learning environments to improve teaching and learning. Behaviour & Information Technology, 36(6), 575-588. https://doi.org/10.1080/0144929X.2016.1266388
Borba, M. C., de Souza Chiari, A., & de Almeida, H. R. F. L. (2018). Interactions in virtual learning environments: new roles for digital technology. Educational Studies in Mathematics, 98(3), 269-286. https://doi.org/10.1007/s10649-018-9812-9
Bretschneider, P. J., Cirilli, S., Jones, T., Lynch, S., & Wilson, N. A. (2017). Document review as a qualitative research data collection method for teacher research. SAGE Publications Ltd. https://dx.doi.org/10.4135/9781473957435
Carmona, E. J., & Rodríguez, E. (2017). Buenas prácticas en la educación superior virtual a partir de especificaciones de estándares e-Learning. Sophia, 13(1), 13-26. http://dx.doi.org/10.18634/sophiaj.13v.1i.345
Cassidy, S. (2016). Virtual learning environments as mediating factors in student satisfaction with teaching and learning in higher education. Journal of Curriculum and Teaching, 5(1), 113-123. https://doi.org/10.5430/jct.v5n1p113
Durak, H. Y. (2019). Examining the acceptance and use of online social networks by preservice teachers within the context of unified theory of acceptance and use of technology model. Journal of Computing in Higher Education, 31(1), 173-209. https://doi.org/10.1007/s12528-018-9200-6
Díaz-Gutiérrez, E. L. & Valderrama-García, C. F. (2018). Evaluación de la usabilidad de los EVA (entornos virtuales de aprendizaje) a partir de la experiencia de usuarios aplicando lógica difusa. Revista Vínculos: Ciencia, tecnología y sociedad, 15(2), 150-159. https://doi.org/10.14483/2322939X.14006
Echeverry, J., & Jaramillo, M. (2017). La relación profesor-estudiante en los programas de educación virtual [Tesis de maestría Universidad de Antioquia, Medellín]. https://r.issu.edu.do/l?l=11021iCI
Fainholc, B. (2016). Presente y futuro latinoamericano de la enseñanza y el aprendizaje en entornos virtuales referidos a educación universitaria. Revista de Educación a Distancia (RED), 48. https://r.issu.edu.do/l?l=10234NBU
Flick, U. (2014). La gestión de la calidad en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
García-Cabrero, B., Luna-Serrano, E., Ponce-Ceballos, S., Cisneros-Cohenour, E., Cordero-Arroyo, G., Espinoza-Díaz, Y., & García-Vigil, M. H. (2018). Las competencias docentes en entornos virtuales: Un modelo para su evaluación. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 343-365. https://r.issu.edu.do/l?l=10302gMd
González, K., Padilla, J., & Rincón, A. (2013). Las competencias docentes en entornos virtuales: Un modelo para su evaluación. Revista Virtual, (36), 48-74. https://r.issu.edu.do/l?l=102402zl
Granados, J. F., Vargas-Pérez, C., & López-Fernández, R. (2017). Estrategia de formación continua del docente universitario en la didáctica de los entornos virtuales de aprendizaje (EVA). Revista Conrado, 13(1-Ext), 78-86. https://r.issu.edu.do/l?l=1023845Z
Hrastinski, S. (2019). What Do We Mean by Blended Learning? TechTrends, 63(5), 564-569.
https://doi.org/10.1007/s11528-019-00375-5
Hue Dung, D. T. (2020). The advantages and disadvantages of virtual learning. IOSR Journal of Research & Method in Education, 10(3), 45-48. https://r.issu.edu.do/l?l=10237g2x
Lai, E., & Xue, Y. (2012). On the Influence of online education on teacher-student relationship. In Soft Computing in Information Communication Technology (pp. 49-55). Berlin: Springer.
Llorente-Cejudo, M., & Cabero A. J. (2008). Del eLearning al Blended Learning: nuevas acciones educativas. Quaderns Digitals: Revista de Nuevas Tecnologías y Sociedad, 51, 30. https://r.issu.edu.do/l?l=10243sUx
Manrique-Losada, B., Zapata-Cárdenas, M. I., & Arango-Vásquez, S. I. (2020). Entorno virtual para cocrear recursos educativos digitales en la educación superior. Campus Virtuales, 9(1), 101-112. https://r.issu.edu.do/l?l=10246Ch
Rodríguez-Ortiz, A. M., & Sosa-Neira, E. A. (2018). Interactividad e interacción social: procesos esenciales en educación a distancia. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 55, 110-127. https://r.issu.edu.do/l?l=10301KSH
Phungsuk, R., Viriyavejakul, C., & Ratanaolarn, T. (2017). Development of a problem-based learning model via a virtual learning environment. Kasetsart Journal of Social Sciences, 38(3), 297-306. https://doi.org/10.1080/14675986.2017.1333874
Quiroz-Vallejo, D. A., Clavijo-Gallo, C., Díaz-Ruiz, M., & Carmona-Mesa, J. A. (2020). ¿Facebook para la formación de profesores? Una revisión de la literatura. Revista Espacios, 41(28), 71-84. https://r.issu.edu.do/l?l=10232ev4
Sutcliffe, A., & Hart, J. (2017). Analyzing the role of interactivity in user experience. International Journal of Human-Computer Interaction, 33(3), 229-240. https://doi.org/10.1080/10447318.2016.1239797
Trindade, V. A. (2016). Entrevistando en investigación cualitativa y los imprevistos en el trabajo de campo: de la entrevista semiestructurada a la entrevista no estructurada. En Schetini, Técnicas y estrategias en la investigación cualitativa (pp. 18-32). Editorial Universidad de la Plata. https://r.issu.edu.do/l?l=10304JbG
Veraszto, E. V., & García, F. (2011). Interatividade e educação: reflexões acerca do potencial educativo das TIC. Interciência & Sociedade, Mogi Guaçu: Faculdade Municipal Franco Montoro, 1(1), 85-96. https://r.issu.edu.do/l?l=10251rlN
Vixtha-Vázquez, F. (2017). Interactividad y multimedialidad: elementos que la hipermediación aporta a la comunicación educativa. Razón y Palabra, 21(398), 206-220. https://r.issu.edu.do/l?l=10303hTT
Zangara, M. A. (2018). Interacción e interactividad en el trabajo colaborativo mediado por tecnología informática [Tesis doctoral, Universidad Nacional de La Plata, Argentina]. https://r.issu.edu.do/l?l=102495dV
Section
License
Copyright (c) 2021 Caribbean Educational Research Journal (RECIE)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.