OEI and the Educational Goals 2021: Evolution of the Right to Education in Latin America and the Caribbean

Authors

Adrián Neubauer

Universidad a Distancia de Madrid, Madrid, España.

adrian.neubauer@udima.es

https://orcid.org/0000-0002-6774-1538

María Ángeles Nicolás-Ruiz

Universidad a Distancia de Madrid, Madrid, España.

mariaa.nicolas@estudiante.uam.es

Sara Álvarez Pavón

Universidad a Distancia de Madrid, Madrid, España.

Sara.alvarezp@estudiante.uam.es

https://orcid.org/0000-0003-4961-0099

Abstract

Taking into consideration the completion of the 2021 Educational Goals, this article aims to understand the socioeconomic context in which education has developed in Central America, the Caribbean, and South America, as well as the educational evolution in these regions. To achieve this, a comparative study was conducted in the member states of the Organization of Ibero-American States for Education, Science, and Culture from 2010 to 2020. The results show a considerable improvement in these indicators overall, although the significant increase in unenrolled minors in the CINE 2 stage in the Caribbean and Central America is concerning. We can conclude that there is a notable relationship between economic growth and access to education, as well as a decrease in the school dropout rate. Finally, the right to education, driven by national policies and other educational trends, has evolved positively, albeit unequally among the regions.

Keywords

Latin America educational development right to education comparative education Educational Goals 2021 educational policy educational trends

How to Cite

Neubauer , A., Nicolás-Ruiz, M. Ángeles, & Álvarez Pavón, S. (2023). OEI and the Educational Goals 2021: Evolution of the Right to Education in Latin America and the Caribbean. Caribbean Educational Research Journal (RECIE), 7(2), 83–104. https://doi.org/10.32541/recie.2023.v7i2.pp83-104

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Section

Research article

Author Biographies

Adrián Neubauer , Universidad a Distancia de Madrid, Madrid, España.

PhD in Education. Graduated in Teaching Early Childhood (UCJC) and Primary Education (UAM). Master’s in Quality and Improvement of Education (UAM). Member of Grupo de Investigación sobre Políticas Educativas Supranacionales (GIPES-UAM). Lines of research: infancy rights, migration, right to education and educational policies. Member of the Research Commission on Comparative and International Education of the Sociedad Española de Educación Comparada (SEEC). Coordinator of the field of supranational policies of the Instituto Europeo de Educación para una Cultura Democrática (ECUDEM-UCV). Responsible of Communication Area of ​​the GIPES.

María Ángeles Nicolás-Ruiz, Universidad a Distancia de Madrid, Madrid, España.

Estudiante del Doble Grado en Maestro/a en Educación Infantil y Maestro/a en Educación Primaria (UAM). Líneas de investigación: derecho a la educación, equidad e inclusión social y migración.

Sara Álvarez Pavón, Universidad a Distancia de Madrid, Madrid, España.

Estudiante del Doble Grado en Maestro/a en Educación Infantil y Maestro/a en Educación Primaria (UAM). Líneas de investigación: derecho a la educación, equidad e inclusión social y migración.