Español Design and Validation of an Instrument to Measure University Faculty Perceptions Regarding ICT

Authors

Laura Milena Palacios-Mora

Universidad Autónoma de Bucaramanga – Universitat de les Illes Balears, Colombia - España

[email protected]

https://orcid.org/0000-0003-1188-7463

Español

Universitat de les Illes Balears

[email protected]

https://orcid.org/0000-0002-3043-8455

Español Español

Universitat de Lleida

[email protected]

https://orcid.org/0000-0002-4673-6190

Abstract

Responding to global trends in the inclusion of technologies in education, through the mediation of the teacher, this research aims to design and validate an instrument to measure teachers’ perception of ICT and its impact on meaningful learning. The design began with the dimensions obtained from theoretical triangulation and data collected from a qualitative stage, which underwent review by a linguist. The instrument underwent expert judgment to review content validation using the Lawshe (1975) method. The reliability, calculated with Cronbach’s Alpha, was .973. The construct validity was conducted using the Exploratory Factor Analysis (EFA) technique, employing the principal components method with orthogonal rotation. Finally, the questionnaire comprises 31 items across 6 dimensions and evaluates teachers’ perception regarding the use of ICT to enhance their teaching practice.

Keywords

ICT significant learning pedagogical practice technologies teaching practice

How to Cite

Palacios-Mora, L. M., Español, J., & Español, V. (2023). Español Design and Validation of an Instrument to Measure University Faculty Perceptions Regarding ICT. Caribbean Educational Research Journal (RECIE), 7(2), 31–54. https://doi.org/10.32541/recie.2023.v7i2.pp31-54

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Arancibia, M. L., Cabero, J., & Marín, V. (2020). Creencias sobre la enseñanza y uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en docentes de educación superior. Formación Universitaria, 13(3), 89-100. https://doi.org/10.4067/s0718-50062020000300089

Ausubel, D. P. (1973). La educación y la estructura del conocimiento. Investigaciones sobre el proceso de aprendizaje y la naturaleza de las disciplinas que integran el currículum. El Ateneo.

Ausubel, D. P. (1976). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. Trillas.

Ausubel, D. P. (2000). The acquisition and retention of knowledge: a cognitive view. Springer Dordrecht.

Caicedo, A., & Rojas, T. (2014). Creencias, conocimientos y usos de las TIC de los profesores universitarios. Educación y Educadores, 17(3), 517-533. https://www.redalyc.org/pdf/834/83433781007.pdf

Capilla, E., Cubo, S., & Gutiérrez, P. (2020). Diseño y validación de un instrumento para evaluar los com-portamientos phubbing. Relieve, 26(2), 1-15. http://doi.org/10.7203/relieve.26.2.16955

Echeverri, L. (2020). Conocimiento y usos pedagógicos de las tecnologías de la información y comunicación por parte de docentes universitarios [Tesis de maestría, Universidad Antonio Ruiz de Montoya]. https://cutt.ly/bwqu4Mdq

Engen, B. (2019). Understanding social and cultural aspects of teachers’ digital competencies. [Compren-diendo los aspectos culturales y sociales de las competencias digitales docentes]. Comunicar, 61, 9-19. https://doi.org/10.3916/C61-2019-01

Ferrada, V., González, N., Ibarra, M., Ried, A., Vergara, D., & Castillo, F. (2021). Formación docente en TIC y su evidencia en tiempos de COVID-19. Revista Saberes Educativos, 6, 144-168. https://bit.ly/3hqRZDd

Fuster, D. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Revista Propósitos y Representaciones, 7, 201-229. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. (sexta edición). McGraw-Hill Interamericana Editores.

Hernández, R., Orrego, R., & Quiñones, S. (2018). Nuevas formas de aprender: la formación docente frente al uso de las TIC. Propósitos y Representaciones, 6(2), 671-701. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.248

Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563-575. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x

Pedrosa, I., Suárez, J., & García, E. (2013). Evidencias sobre la validez de contenido: avances teóricos y métodos para su estimación. Acción Psicológica, 10(2), 3-18. https://doi.org/10.5944/ap.10.2.11820

Picado-Arce, K., Matarrita-Muñoz, S., Núñez-Sosa, O., & Zúñiga-Céspedes, M. (2021). Drivers for the development of computational thinking in Costa Rican students. [Facilitadores del desarrollo del pen-samiento computacional en estudiantes costarricenses]. Comunicar, 68, 85-96. https://doi.org/10.3916/C68-2021-07

Poveda, D., & Cifuentes, J. (2020). Incorporación de las tecnologías de información y comunicación (TIC) durante el proceso de aprendizaje en la educación superior. Formación Universitaria, 13(6), 95-104. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000600095

Reyero, S. M. (2019). La educación constructivista en la era digital. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, 12, 111-127. https://doi.org/10.51302/tce.2019.244

Romero, S., Guillén, F., Ordóñez, X., & Mayorga M. (2020). Desarrollo y estructura factorial de un instru-mento de actitud hacia el uso de la tecnología para la enseñanza y la investigación en docentes univer-sitarios. Tecnología, Ciencia y Educación, 16, 85-111. https://bit.ly/3AIeQ4Y

Ruiz, C. (2013). Instrumentos y técnicas de investigación educativa: un enfoque cuantitativo y cualitativo para la recolección y análisis de datos. DANAGA Training and Consulting. Tercera edición.

Sevilla Caro, M., Salgado Soto, M. del C., & Osuna Millán, N. del C. (2015). Envejecimiento activo. Las TIC en la vida del adulto mayor. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Edu-cativo, 6(11), 574-587. https://r.issu.edu.do/pz

Sáez, J. (2017). Investigación educativa. Fundamentos teóricos, procesos y elementos prácticos (Enfoque práctico con ejemplos, esencial para TFG, TFM y tesis). Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Tristán-López, A. (2008). Modificación al modelo de Lawshe para el dictamen cuantitativo de la validez de contenido de un instrumento objetivo. Avances en Medición, 6(1), 37-48. https://bit.ly/3AIR9t5

Section

Research article

Author Biographies

Laura Milena Palacios-Mora, Universidad Autónoma de Bucaramanga – Universitat de les Illes Balears, Colombia - España

.

Español, Universitat de les Illes Balears

.

Español Español, Universitat de Lleida

.