Perception of self-assessment as a self-regulation process within the classroom in sixth-year high school students

Authors

Laura Johanna González-Rincón

Corporación Universitaria Minuto de Dios

[email protected]

https://orcid.org/0000-0001-9304-515X

Norman Edward Knudson-Ospina

Corporación universitaria Minuto de Dios

[email protected]

https://orcid.org/0009-0006-9127-2926

Nydia Alvarado-Robayo

Corporación universitaria Minuto de Dios

[email protected]

https://orcid.org/0009-0008-9354-0511

Nuvys Margoth Salazar-Vargas

Corporación universitaria Minuto de Dios

[email protected]

https://orcid.org/0009-0007-5574-2182

Abstract

The purpose of this article is to analyze the appreciation of self-assessment by teachers and its relationship with the self-regulation processes of students. The methodology addressed is a non-experimental design, with a mixed approach and correlational descriptive level, using a synthetic analytical method. , with a survey technique and a review of advances in the field of formative evaluation in five educational institutions of the sixth grade of secondary education, located in the cities of Pasto, Manizales, Bogotá, Villavicencio and the municipality of Talaigua, Bolívar in the school year 2023. The results indicate that teachers have limited knowledge about assessment methods, students lack awareness of self-regulation, and there are no incentives for self-assessment. It is concluded that it is essential to work in the classroom to improve the understanding and periodic application of self-assessment and self-regulation, establishing clear and agreed upon criteria.

Keywords

cognitivism learning self-assessment self-control self-regulation

How to Cite

González-Rincón, L. J., Knudson-Ospina, N. E., Alvarado-Robayo, N., & Salazar-Vargas , N. M. (2024). Perception of self-assessment as a self-regulation process within the classroom in sixth-year high school students. Caribbean Educational Research Journal (RECIE), 8(2), 193–214. https://doi.org/10.32541/recie.v8i2.749

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Andrade, H. L., Brookhart, S. M., & Yu, E. C. (2021). Classroom Assessment as CoRegulated Learning: A Systematic Review. Frontiers in Education, (6). https://doi.org/10.3389/feduc.2021.751168

Anijovich, R. (31 de octubre de 2018). Otra mirada a la evaluación de los aprendizajes [video]. YouTube. https://r.issu.edu.do/WWn

Anijovich, R., & Cappelletti, G. (2020). La retroalimentación formativa: Una oportunidad para mejorar los aprendizajes y la enseñanza. Revista Docencia Universitaria, 21(1), 81-96. https://r.issu.edu.do/EL

Anijovich, R. (2021). Evaluar para aprender: Conceptos e instrumentos. Aique Grupo Editor. https://r.issu.edu.do/ZC

Arias Gonzáles, J. L., & Covinos Gallardo, M. (2021). Diseño y metodología de la investigación. Enfoques Consulting EIRL. https://r.issu.edu.do/5A

Bandura, A. (2012). On the Functional Properties of Perceived Self-Efficacy Revisited. Journal of Management, 38(1), 9-44. https://doi.org/10.1177/0149206311410606

Basurto-Mendoza, S., Moreira-Cedeño, J., Velásquez-Espinales, A., & Rodríguez-Gámez, M. (2021). Autoevaluación, Coevaluación y Heteroevaluación como enfoque innovador en la práctica pedagógica y su efecto en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Polo del Conocimiento, 6(3), 828-845. https://r.issu.edu.do/pB

Carrillo, A., Sánchez, M. M., & Leenen, I. (2020). El concepto moderno de validez y su uso en educación médica. Investigación en Educación Médica, 9(33), 98-106. https://doi.org/10.22201/facmed.20075057e.2020.33.19216

Cruzado Saldaña, J. J. (2022). La evaluación formativa en la educación. Comunicación: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 13(2), 149-160. https://doi.org/10.33595/2226-1478.13.2.672

Gallardo, J., López, M., & Carter, I. (2020). Advantages and Issues of Formative Assessment and its Influence on Self-Perception of Competences in students of Pre-service Physical Education Teacher Training. Retos-Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 83(1), 417-424. https://r.issu.edu.do/zs

Hernández Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill Education. https://doi.org/10.22201/fesc.20072236e.2019.10.18.6

Kambourova, M., Galindo Cárdenas, L., & Villa-Vélez, L. (2023). Autoevaluación y formación del ser en la universidad: revisión narrativa. Pedagogía y Saberes, (59), 182-197. https://doi.org/10.17227/pys.num59-16975

Martínez-Carrillo, S., Villamarín-Castro, N., & Sánchez-Castellanos, M. (2021). Elementos en las estrategias de enseñanza y aprendizaje para la autorregulación en estudiantes de educación superior bajo modalidad virtual: una revisión sistemática. Panorama, 15(29). https://r.issu.edu.do/Rq

Panadero, E., Andrade, H., & Brookhart, S. (2018). Fusing self-regulated learning and formative assessment: a roadmap of where we are, how we got here, and where we are going. Australian Educational Researcher, 45, 13-31. https://doi.org/10.1007/s13384-018-0258-y

Panadero, E., Broadbent, J., & Boud, D. (2019). Using Formative Assessment to Influence Self- and Co-regulated Learning: the Role of Evaluative Judgement. European Journal of Psychology of Education, 34, 535-557. https://doi.org/10.1007/s10212-018-0407-8

Panadero, E., Fernández Ruiz, J., & Sánchez Iglesias, I. (2020). Secondary Education Students’ Self-Assessment: the Effects of Feedback, Subject Matter, Year Level, and Gender. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 27(6), 607-634. https://doi.org/10.1080/0969594X.2020.1835823

Trías, D., & Huertas, J. A. (2020). Autorregulación en el aprendizaje. Manual para el asesoramiento psicoeducativo. UAM Ediciones. https://r.issu.edu.do/ZR

Sáez, D. F., Lobos, P. K., López, A., Mella, N. J., & Pinochet, P. (2023). Fomento de la autorregulación del aprendizaje desde una comprensión cualitativa durante la pandemia de covid-19. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 28(96), 159-186. https://r.issu.edu.do/Y1

Sánchez Lunavictoria, J. C., Sánchez Lunavictoria, D. M., Falconi Tello, M. A., & Carrasco Ruano, Y. T. (2023). Autorregulación del aprendizaje en la asignatura contabilidad general en la formación del administrador de empresas. Revista Universidad y Sociedad, 15(2), 285-296. https://r.issu.edu.do/v7

Santos, G. M. (2020). La escuela que aprende. Morata. https://r.issu.edu.do/JG

Son, L. K., Brittingham, F. L., & Pooja, K. A. (2020). Metacognición: Cómo mejorar las reflexiones de los estudiantes sobre sus aprendizajes. Fundación Educacional Hernán Briones Gorostiaga. https://r.issu.edu.do/68

Soriano, A. M. (2014). Diseño y validación de instrumentos de medición. Diálogos, (14), 19-40. https://r.issu.edu.do/Py

Yan, Z. (2023). Student self-assessment as a Process for Learning. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003162605

Zimmerman, B. J. (2000). Attaining Self-Regulation: A Social Cognitive Perspective. En M. Boekaerts, P. R. Pintrich, & M. Zeidner (Eds.), Handbook of Self-Regulation (pp. 13-39). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50031-7

Section

Research article

Author Biographies

Laura Johanna González-Rincón, Corporación Universitaria Minuto de Dios

Laura Johanna González Rincón is Director of Educational Informatics at the Fundación Universitaria del Área Andina since 2016. D. candidate in Complex Thinking, she researches in digital education and is Coordinator of the Observatory of Digital Humanism. Her publications stand out in educational robotics and advanced pedagogical methodologies.

Norman Edward Knudson-Ospina, Corporación universitaria Minuto de Dios

Co-author

Nydia Alvarado-Robayo, Corporación universitaria Minuto de Dios

Co-author, teacher at Colegio Restrepo Millán.

Nuvys Margoth Salazar-Vargas , Corporación universitaria Minuto de Dios

Co-author