Sociolinguistic Competence and Training Needs of Future Primary Education Teachers

Autores/as

Miguel Pérez-Ferra

Universidad de Jaén, España

mperez@ujaen.es

Rocío Quijano-López

Universidad de Jaén, España

vargas.saira@gmail.com

María del Rosario Neira-Piñeiro

Universidad de Oviedo, España

neiramaria@uniovi.es

Inmaculada García-Martínez

Universidad de Granada, España

igmartinez@ugr.es

Resumen

Sociolinguistic competence deals with the social dimension of language use, of vital importance for teaching. This work delves into sociolinguistic competence level of 380 students from the universities of Jaen, Granada and Oviedo (Spain), identifying the post-test impact of the online “Affective e-learning+” program. Data analysis was performed through a pre-post-test quasi-experimental study with a non-equivalent control group. A descriptive study was conducted, followed by inferential examination. Data were analyzed with the program SPSS v23. The results provided evidence of different levels of initial performance, showing in some cases significant deficiencies. The online program produced significant differences, with a “high” impact with regards to improvement in “registry use and adaptation to the context,” “talking slowly and vocalizing” and improvement in “use of non-verbal language.” It is concluded that there is the need to pay attention to the communicative competence of future teachers, noting the benefits of the program “Affective e-learning+”, designed to improve this competence.

Palabras clave

competencia competencia comunicativa competencia sociolingüística formación del profesorado formación del profesorado basada en competencias

Cómo citar

Pérez-Ferra, M. ., Quijano-López, R. ., Neira-Piñeiro, M. del R., & García-Martínez, I. . (2022). Sociolinguistic Competence and Training Needs of Future Primary Education Teachers. RECIE. Revista Caribeña De Investigación Educativa, 6(2), 116–130. https://doi.org/10.32541/recie.2022.v6i2.pp116-130

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Sección

Artículo de investigación

Biografía del autor/a

María del Rosario Neira-Piñeiro, Universidad de Oviedo, España

María del Rosario Neira Piñeiro es profesora en la Facultad de Formación del Profesorado y Educación (Área de Didáctica de la Lengua y la Literatura) de la Universidad de Oviedo.