Teachers’ knowledge and mastery of elements of the Spanish Program

Authors

Mirián Adriana Noriega-Jacob

Escuela Normal Superior, plantel Hermosillo, México

[email protected]

https://orcid.org/0000-0002-2968-8422

Abstract

Teaching and learning processes are characterized by being dynamic. This requires innovating educational programs and teachers mastering their content for teaching practice. This article studies, in the Mexican context, the knowledge and mastery of the Spanish 2011 program, of 87 teachers in service; 40 in elementary and 47 in high school. The instrument used explores the knowledge of the participants in relation to the purposes of teaching Spanish, curricular standards, specific competencies, didactic approach and role of the teacher. The data show that, although teachers know how and why they teach Spanish in Basic Education, they have not appropriated the elements of the program. The results highlight different challenges in relation to the subject. As a proposal, spaces and accompaniment that promote reflections, analysis and discussion are suggested, in order to achieve better results in language teaching and learning processes.

Keywords

basic education primary education Spanish teacher teacher knowledge teaching

How to Cite

Noriega-Jacob, M. A. (2020). Teachers’ knowledge and mastery of elements of the Spanish Program. Caribbean Educational Research Journal (RECIE), 4(1), 103–115. https://doi.org/10.32541/recie.2020.v4i1.pp103-115

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Ausubel, D. (1968). Educational Psychology: A Cog nitive View. Holt, Rinehart and Winston.

Ausubel, D. (1976). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. Trillas.

Ausubel, D. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Paidós.

Ausubel, D., Novak, J., & Hanesian, H. (1983). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. Trillas.

Ferreiro, E. (2012). Pasado y presente de los verbos leer y escribir. Fondo de Cultura Económica.

Ferreiro Gravié, R. (2012). Cómo ser mejor maestro. El método ELI. Trillas.

Fons, M. (2007). Leer y escribir para vivir. Alfabetización inicial y uso real de la lengua escrita en la escuela. Graó.

Norman, D. (1982). Learning and memory. W.H. Freeman & Co.

Piaget, J. (1968). Psicología de la inteligencia. Psique.

Piaget, J. (1969). Psicología y pedagogía. Ariel.

Piaget, J. (1975). Biología y conocimiento. Siglo XXI.

Rumelhart, D., & Norman, D. (1978). Accretion, Tuning and Restructuring: Three Modes of Learning. In J. Whealdon Cotton & R. Klatzky (Eds.). Semantic Factors in Cognition (pp.37-53). Erlbaum.

Rumelhart, D., & Norman, D. A. (1981). Analogical processes in learning. Cognitive Skills and Their Acquisition, 335-359. https://doi.org/10.21236/ada092233

Schunk, D. (2012). Teorías del aprendizaje. Una perspectiva educativa. Pearson.

Secretaría de Educación Pública. (2011a). Programa de estudios, 2011. Guía para el maestro. Educación Básica Secundaria. Formación Cívica y Ética. SEP.

Secretaría de Educación Pública. (2011b). Programa de estudio 2011. Guía para el maestro. Educación Básica. Secundaria. Español. SEP.

Secretaría de Educación Pública. (2011c). Plan de Estudios. Educación Básica en México 2011. SEP.

Vygotsky, L. (1995). Pensamiento y Lenguaje. Ediciones Fausto.

Vygotski, L. (2009). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Crítica.

Section

Research article