The Nicaraguan Curriculum for Teaching Early Grades Reading
Authors
Melba Castillo-Aramburu
Universidad Centroamericana
[email protected] https://orcid.org/0000-0003-0841-5406Rafael Meza-Duriez
Universidad Centroamericana
[email protected] https://orcid.org/0000-0003-1920-5180Detalles
Published
Abstract
The study analyzes how the national curriculum orientates early literacy teaching in mixed classrooms, and how teachers implement those orientations within their own reality. In order to do so, a documentary analysis was carried out on the national curriculum, having as a base, the theoretical framework provided by solid evidence in the field of early literacy and mixed-classrooms pedagogy. Then, a case study to comprehend how teachers adapt the national curriculum to their classes was conducted. For this second point, six mixed schools located in rural areas of the country were visited. Teacher interviews were conducted, as well as classroom observations to determine the influences of the curriculum on the educational practices of teachers. As a result of this study, many improvement areas related to early literacy and mixed-classroom approaches on the national curriculum were identified. It was found out that this curriculum tends to disengage effective teaching practices on this modality
Keywords
How to Cite
Downloads
Metrics
References
Ames, P. (2004a). Las escuelas multigrado en el contexto educativo actual: desafíos y posibilidades. Lima: GTZ-PROEDUCA-Componente de Educación Bilingüe Intercultural.
Ames, P. (2004b). Multigrade Schools in context: literacy in the community, the home and the school in the Peruvian Amazon [Tesis doctoral, University of London]. UCL Discovery. https://r.issu.edu.do/l?l=47t2v
Ames, P. (2006). A multigrade approach to literacy in the Amazon, Peru: School and Community Perspectives. En A. W. Little (Ed.). Education for All and Multigrade Teaching: Challenges and Opportunities (pp. 43-66). Dordrecht: Springer.
Ames, P. (2007). Escuelas Multigrado. Una alternativa para niños y niñas que transitan de preescolar a primer grado. Serie: Educación para la transición con excelencia. Managua: USAID/Save The Children.
Arlington, R. L. (2002). What I’ve Learned about Effective Reading Instruction. Phi Delta Kappan, 83(10), 740-747. https://doi.org/10.1177/003172170208301007
Boix, R. (2011). ¿Qué queda de la escuela rural? Algunas reflexiones sobre la realidad pedagógica del aula multigrado. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 15(2), 13-23. https://r.issu.edu.do/l?l=45qR8
Castedo, M., Peláez, A., Dapino, M., & Hoz, G. (2012, 5-7 de septiembre). Construcción e intercambio en situaciones de lectura y escritura en aulas multigrado rural. I Congreso Iberoamericano de las Lenguas en la Educación y en la Cultura, Salamanca, España. https://r.issu.edu.do/l?l=48aa6
Castillo, M., Castro, V., Elvir, A. P., Vijil, J., & Lacayo, M. R. (2008). La Educación Rural Nicaragüense: Hacia un diagnóstico de Sus desafíos y posibilidades. Managua: CIASES. https://r.issu.edu.do/l?l=253H1
Castillo-Aramburu, M., Elvir-Maldonado, A. P., & Vijil-Gurdián, J. (2016). Prioridades de la educación nicaragüense en el siglo XXI. Managua: CIASES. https://r.issu.edu.do/l?l=265rP
Castillo-Rojas, A. Y. (2011). Manual para favorecer el desarrollo de competencias de lectura y escritura. Primer ciclo. México D. F.: Secretaría de Educación Pública.
Centro de Investigación y Acción Educativa Social (CIASES). (2017). Programa de Capacidades LAC READS: perfil de país Nicaragua y análisis de actores clave en lectoescritura inicial. Managua: American Institutes for Research (AIR).
Grigsby, C. (2012). La educación rural en Nicaragua: una aproximación a la realidad de la escuela multigrado en León, Jinotega, Boaco y la RAAS. Managua: IEEPP.
Guardia, P. (2018). Evidencias 41: ¿Qué funciona para reducir las brechas socioeconómicas tempranas en lectura? Evidencia desde revisiones sistemáticas y plataformas What Works. Chile: Ministerio de Educación del Gobierno.
Gutiérrez-Braojos, C., & Salmerón-Pérez, H. (2012). Estrategias de comprensión lectora: enseñanza y evaluación en educación primaria. Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado, 16(1), 184202. https://r.issu.edu.do/l?l=41b1B
Hoover, W., & Stone, R. (2018). Marco de bases cognitivas para la lectura. [Manuscrito no publicado].
Instituto de Estudios Estratégicos y Políticas Públicas (IEEPP). (2017). Calidad educativa en la escuela multigrado: Análisis de equidad en el contexto rural. Managua: IEEPP.
Kim, Y. S. G., Boyle, H. N., Zuilkowski, S. S., & Nakamura, P. (2016). Landscape Report on Early Grade Literacy. Washington, D. C.: USAID.
Kivunja, C. (2014). The urgent need to train teachers for multigrade pedagogy in african schooling contexts: Lessons from Uganda and Zambia. International Journal of Higher Education, 3 (2), 63-72. https://doi.org/10.5430/ijhe.v3n2p63
Ministerio de Educación de Nicaragua (MINED). (2015). Método Fónico Analítico Sintético. Orientaciones metodológicas. Managua: MINED.
Ministerio de Educación de Nicaragua (MINED). (2019). Mallas Curriculares de Primer Ciclo para Educación Primaria. Managua: MINED.
Montero, C., Oliart, P., Ames, P., Cabrera, Z., & Uccelli, F. (2001). La escuela rural: Modalidades y prioridades de intervención. Lima: Programa MECEP.
Popota-Ochoa, C., Hernández-Saucedo, M., & Reyes-Hernández, M. de L. (2003). La lectura en aula multigrado. México D. F.: Secretaría de Educación Pública.
Pridmore, P. (2007). Adapting the primary school curriculum for multigrade classes in developing countries: a five-step plan and an agenda for change. Journal of curriculum studies, 39(5), 559-576. https://doi.org/10.1080/00220270701488093
Santos-Casaña, L. (2011). Aulas multigrado y circulación de los saberes: especificidades didácticas de la escuela rural. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 15(2), 71-99. https://r.issu.edu.do/l?l=42is7
Subsecretaría de Educación Básica (SEB) (2009). Modelo Educativo Multigrado. Documento de trabajo. México: SEB.
Shanahan, T. (2005). The National Panel Reading Report: Practical Advice for Teachers. Estados Unidos: Learning Point Associates.
Secretaría de Educación Pública. (2005). Propuesta Educativa Multigrado 2005. México D. F.: Constantine Editores S.A. de C.V.
Taole, M. J. (2017). Identifying the professional knowledge base for multigrade teaching. The Online Journal of New Horizons in Education, 7(4), 42-51. https://r.issu.edu.do/l?l=43dD1
Tunmer, W. E. & Hoover, W. A. (2019). The cognitive foundations of learning to read: a framework for preventing and remediating reading difficulties, Australian Journal of Learning Difficulties, 24(1), 75-93. https//doi.org/10.1080/19404158.2019.1614081
Weiss, E. (2000). La situación de la enseñanza multigrado en México. Perfiles Educativos. 22(90), 57-76. https://r.issu.edu.do/l?l=44gVJ
Section
License
Copyright (c) 2020 Caribbean Educational Research Journal (RECIE)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.