Attitudes towards Statistics in Psychology Students: Systematization of a Training Experience
Authors
Diego Palacios Díaz
Universidad Tecnológica Indoamérica
[email protected] https://orcid.org/0000-0002-6956-7158Detalles
Published
Abstract
The aim of this article is to reconstruct and critically interpret a Statistics training experience in psychology students from the methodological approach of Systematization of Experiences (Jara, 2015). The starting point of this systematization is to tackle a context-specific problem: the negative attitude towards statistics that students manifest before starting a training module on Quantitative Research Approaches in Human Sciences. In the Ibero-American context, contemporary educational research in the field consistently shows students’ attitudinal difficulties towards Statistics that potentially harm the quality of training experiences. From this Systematization of Experiences, we detail the different stages of a training process that sought to face the fears and attitudinal indifference of the students with the aim of optimally developing methodological foundations and technical and practical procedures to produce and analyze quantitative data. After this systematization, the reflections of the research team are oriented towards the need to develop didactic, relational and socio-emotional strategies that respond appropriately to the student’s attitude problem towards Statistics, as well as to think critically about the place that, politically and ethically, Statistics occupies and could occupy in contemporary world.
Keywords
How to Cite
Downloads
Metrics
References
Armas, M. (2020). Estudio de las actitudes hacia la estadística en alumnos universitarios. [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. E-Prints Complutense. https://eprints.ucm.es/59443/
Auzmendi, E. (1992). Las actitudes hacia la matemática-estadística en las enseñanzas media y universitaria. Bilbao: Ediciones Mensajero.
Cazorla, I. M., da Silva, C. B., Vendramini, C. A., & Brito, M. R. F. (setiembre, 1999). Adaptação e validação de uma escala de atitudes em relação à estatística [Adaptación y validación de una escala de actitudes hacia la estadística]. Trabajo presentado en la Conferencia internacional: Experiências e expectativas do Ensino da Estatística (pp. 45-58). Florianópolis, Brasil.
Comas, C., Martins, J., Nascimento, M., & Estrada, A. (2017). Estudio de las actitudes hacia la estadística en estudiantes de Psicología. Bolema, 31(57), 479496. https://doi.org/10.1590/1980-4415v31n57a23
Estrada, A. (2002). Análisis de las actitudes y conocimientos estadísticos elementales en la formación del profesorado. [Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona]. Dipòsit Digital de Documents de la UAB. https://ddd.uab.cat/record/38525
Estrada, A., Batanero, C., & Fortuny, J. M. (2003). Actitudes y estadística en profesores en formación y en ejercicio. En Actas del 27 Congreso Nacional de Estadística e Investigación Operativa. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida.
Freire, P. (2012). Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI.
Freire, P. (2014). Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa. Buenos Aires: Siglo XXI.
García-Martínez, J., Fallas-Vargas, M., & Romero-Hernández, A. (2015). Las actitudes hacia la estadística del estudiantado de orientación. Revista Electrónica Educare, 19(1), 25-41. https://doi.org/10.15359/ree.19-1.2
Gil-Flores, J. (1999). Actitudes hacia la estadística. Incidencia de las variables sexo y formación previa. Revista Española de Pedagogía, 214, 567-590.
Jara, O. (2015). La sistematización de experiencias: práctica y teoría para otros mundos posibles. Santiago de Chile: Quimantú.
Landa, M. (2015). Actitud hacia la estadística por parte de los estudiantes de Medición Psicológica de la UNAH, 2015. Ciencia y Tecnología, 17, 68-78. https://doi.org/10.5377/rct.v0i17.2681
Ordóñez, X., Romero, S., & Ruiz, C. (2019). Actitudes hacia la estadística en alumnos de educación: análisis de perfiles. Revista de Educación, 385(3), 173-200. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2019-385-421 Palacios, D. (2020). Sílabo metodología de la investigación científica. https://r.issu.edu.do/l?l=686God
Pérez, L., Aparicio, A., Bazán, J., & Abdounur, O. (2015). Actitudes hacia la estadística de estudiantes universitarios de Colombia. Educación Matemática, 27(3), 111-139.
Rodríguez-Santero, J., & Gil-Flores, J. (2019). Actitudes hacia la estadística en estudiantes de Ciencias de la Educación. Propiedades psicométricas de la versión española del Survey of Attitudes Toward Statistics (SATS-36). Relieve, 25(1), 1-17. https://doi.org/10.7203/relieve.25.1.12676
Schau, C., Stevens, J., Dauphinee, T. L., & Del Vecchio, A. (1995). The development and validation of the survey of attitudes toward statistics [El desarrollo y la validación de una encuesta de actitudes hacia las estadísticas]. Educational and Psychological Measurement, 55(5), 868-875. https://doi.org/10.1177/0013164495055005022
Tobón, S. (2017). Ejes esenciales de la sociedad del conocimiento y la socioformación. Mount Dora: Kresearch.
Valencia, D. (2017). Actitudes hacia la estadística en estudiantes de Psicología de una universidad privada de Lima. Acta Psicológica Peruana, 27(1), 104-117.
Vilá, R., & Rubio, M. (2016). Actitudes hacia la estadística en el alumnado del grado de Pedagogía de la Universidad de Barcelona. Revista de Docencia Universitaria, 14(1), 131-149. https://doi.org/10.4995/redu.2016.5766
Section
License
Copyright (c) 2021 Caribbean Educational Research Journal (RECIE)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.