Educational Contexts in Transformation. Review of Research and Experiences in Pandemic
Authors
Detalles
Published
Abstract
The article aims to discuss studies developed within the framework of the research program “Investigate and transform educational contexts: executive functions, metacognition, commitment and creativity”, financed by the National University of Río Cuarto (Argentina). Specifically, an attempt is made to understand some educational processes in times of COVID-19 and remote education. 12 studies carried out in the years 2020 and 2021 in educational institutions of the province of Córdoba (Argentina) are reviewed. The papers refer to four main axes of analysis: executive functioning, commitment, emotions and creative practices. In the studies analyzed, various methodologies and groups of diverse participants were observed, including experiences and meanings of both teachers and students of different educational levels. The cross-sectional analyzes show new forms of knowledge construction, notorious self-regulation processes, permanent reflection on actions and flexibility to generate changes in dynamic environments. In adverse and uncertain contexts, creative and committed processes of teachers and students stand out to uphold educational rights. We hope to make contributions to reflect on teaching and learning in diverse educational contexts in permanent transformation.
Keywords
How to Cite
Downloads
Metrics
References
Álvarez, M., Gardyn, N., Iardelevsky, A., & Rebello, G. (2020). Segregación educativa en tiempos de pandemia. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 25-43. https://cutt.ly/KbEtOXX
Ardini, C., Barroso, M., & Corzo, L. (2020). Herramientas digitales de comunicación en contexto COVID 19. ComHumanitas: Revista Científica de Comunicación, 11(2), 98-122. https://doi.org/10.31207/rch.v11i2.251
Bacigalupe, M. D. (2020). Los estudios del comportamiento humano en la construcción de la neurociencia educacional. Inter disciplina, 8(22), 223-245.
Bocchio, M. (2020). El Futuro Llegó Hace Rato: Pandemia y Escolaridad Remota en Sectores Populares de Córdoba, Argentina. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3). https://cutt.ly/vbEtY8h
Brailovsky, D. (2020). Ecos del tiempo escolar. En Dusell, I., Ferrante, P., Pulfer, D. (Eds.), Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera (pp. 149-161). UNIPE: Editorial Universitaria.
CEPAL-UNESCO (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://r.issu.edu.do/l?l=117815r4
Corso, H., Sperb, T., Inchausti de Jou, G., & Fumagalli Salles, J. (2013). Metacognição e Funções Executivas: Relações entre os Conceitos e Implicações para a Aprendizagem. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 29(1), 21-29.
Cristiano, J. (2020). Imaginación y acción social. Elementos para una teoría sociológica de la creatividad. Reis, 169, 159-166.
di Napoli, P. (2020). ¿Qué está pasando con la convivencia espaciotemporal de la escuela y el hogar en tiempos de COVID-19? Notas para una reflexión sociopedagógica. Redes de Extensión, 7, 50-55. https://r.issu.edu.do/l?l=12690pZH
Dussel, I. (2020). La formación docente y los desafíos de la pandemia. Revista
Académica Digital (EFI), 6(10), 11-25.
Expósito, C., & Marsollier, R. (2020). Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19. Un estudio empírico en Argentina. Educación y Humanismo, 22(39), 1-22. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.42141
Glaveanu, V. P., Hanchett Hanson, M., Baer, J., Barbot, B., Clapp, E., Corazza, G.E., ... & Sternberg, R. (2019). Advancing creativity theory and research: A sociocultural manifesto. Journal of Creative Behavior, 54(3), 741-745. https://doi.org/10.1002/jocb.395
Gutiérrez, M., Tomás, J. M., Barrica, J. M., & Romero, I. (2017). Influencia del Clima Motivacional en Clase sobre el Compromiso Escolar de los Adolescentes y su Logro Académico. Enseñanza & Teaching, 35, 1-2017, 21-37.
Jääskelä, P., Poikkeus, A. M., Häkkinen, P., Vasalampi, K., Rasku-Puttonen, H., & Tolvanen, A. (2020). Students’ agency profiles in relation to student-perceived teaching practices in university courses. International Journal of Educational Research, 103, 101604. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101604
Jääskelä, P., Poikkeus, A.-M. , Vasalampi, K., Valleala, U.-M., & Rasku-Puttonen, H. (2017). Assessing agency of university students: Validation of the AUS scale. Studies in Higher Education, 42(11), 2061-2079. https://doi.org/10.1080/03075079.2015.1130693
Joia, L. A., & Lorenzo, M. (2021). Zoom In, Zoom Out: The Impact of the COVID-19 Pandemic in the Classroom. Sustainability, 13(5), 2531. https://doi.org/10.3390/su13052531
Macchiarola, V., Pizzolitto, A., Solivellas, V., & Muñoz, D. (2020). La enseñanza con modalidad virtual en tiempos del COVID-19. La mirada de los estudiantes de la Universidad Nacional de Río Cuarto. Contextos de Educación, 28. https://r.issu.edu. do/l?l=12654Rsj
Martin, A. J., Nejad, H. G., Colmar, S., & Liem, G. A. D. (2013). Adaptability: How students’ responses to uncertainty and novelty predict their academic and non-academic outcomes. Journal of Educational Psychology, 105(3), 728-746. https://doi.org/10.1037/a0032794
Meo, A. I., & Dabenigno, V. (2021). Teletrabajo docente durante el confinamiento por COVID19 en Argentina. Condiciones materiales y perspectivas sobre la carga de trabajo, la responsabilidad social y la toma de decisiones. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 14(1), 103-127.
Ministerio de Educación de la República Argentina. (2020). Informe Preliminar Encuesta a Hogares Continuidad pedagógica en el marco del aislamiento por COVID-19. https://cutt.ly/ubEtzeB
Núñez, P. (2020). Un tiempo escolar fuera de lo común: los jóvenes y sus sentidos sobre la escuela secundaria. En Dusell, I., Ferrante, P., Pulfer, D. (Eds.), Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera (pp. 175-187). UNIPE: Editorial Universitaria.
Pardo Kuklinski, H. (2020). PROTOPÍA. La contribución de Outliers School a la evolución de la cultura digital, la educación y los medios en Iberoamérica. Outliers School. https://r.issu.edu.do/l?l=12655ZkH
Pineau, P., & Ayuso, M. L. (2020). De saneamientos, trancazos, bolsitas de alcanfor y continuidades educativas: brotes, pestes, epidemias y pandemias en la historia de la escuela argentina. En Dusell, I., Ferrante, P., Pulfer, D. (Eds.), Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera (pp. 19-29). UNIPE: Editorial Universitaria.
Preti, M., & Fernández, M. C. (2020). Educación y desigualdad socioeconómica. Políticas públicas en tempos de pandemia (República Argentina). CAMINHOS DA EDUCAÇÃO: diálogos, culturas e diversidades, 2(2), 22-42. https://cutt.ly/5bEtsLB
Ramos-Galarza, C., Jadán-Guerrero, J., García-Gómez, A. y Paredes, L. (2016). Propuesta de la escala EFECO
para evaluar las funciones ejecutivas en formato de auto-reporte. CienciAmérica, 5(1), 104-109
Rapanta, C., Botturi, L., Goodyear, P., Guàrdia, L., & Koole, M. (2020). Online University Teaching During and After the COVID-19 Crisis: Refocusing Teacher Presence and Learning Activity. Postdigital Science and Education, 2, 923-945. https://doi.org/10.1007/s42438-020-00155-y
Reeve, R., & Shin, S. H. (2020). How teachers can support students’ agentic engagement, Theory Into Practice, 59(2), 150-161. https://doi.org/10.1080/0 0405841.2019.1702451
Rigo, D., de la Barrera, M., & Elisondo, R. (2018). Investigación Educativa... algunos temas de la agenda actual. Revista Contextos de Educación, 20(25),159-173.
Rinaudo, M. C. (2014). Estudios sobre los contextos de aprendizaje: arenas y fronteras. En Paoloni, P., Rinaudo, M. C., González, A. (Eds.), Cuestiones en Psicología Educacional. Perspectivas teóricas y metodológicas orientadas a la mejora de la práctica educativa (pp. 163-206). La Laguna: Sociedad Latina de Comunicación Social.
Rockwell, E. (2018). Temporalidad y cotidianeidad en las culturas escolares. Cuadernos de Antropología Social, 47, 21-32.
Rodríguez, J. B. M., & Rodríguez, E. F. (2018). Eco¬logías de aprendizaje: Educación expandida en contextos múltiples. Ediciones Morata.
Ruiz, G. (2020). Marcas de la Pandemia: El Derecho a la Educación Afectado. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3). https:// cutt.ly/ibEtp9n
Southwell, M. (2020). Oficios terrestres, o del sostenimiento de la escolaridad entre virtualidad y territorio. En Dusell, I., Ferrante, P., Pulfer, D. (Eds.), Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera (pp. 163-174). UNIPE: Editorial Universitaria.
Thomas, M. S., Ansari, D., & Knowland, V. C. (2019). Annual research review: Educational neuroscience: Progress and prospects. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 60(4), 477-492. https:// doi.org/10.1111/jcpp.12973
UNICEF (2021). Encuesta Covid-19. Percepciones y actitudes de la población. Impacto de la pandemia en hogares con niños, niñas y adolescentes UNICEF. https://cutt.ly/FbEtqaq
VandenBos, G. R. (2007). American Psychological Association Dictionary of Psychology. American Psychological Association.
Zhang, K., Wu, S., Xu, Y., Cao, W., Goetz, T., & Parks-Stamm, E. J. (2021). Adaptability Promotes Student Engagement Under COVID-19: The Multiple Mediating Effects of Academic Emotion. Frontiers in psychology, 11, 633265. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.633265
Section
License
Copyright (c) 2022 Caribbean Educational Research Journal (RECIE)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.