School Assessment from the Perspective of Students

Authors

Blanca Cecilia Fulano-Vargas

Universidad de Baja California, Tepic-Nayarit, México.

[email protected]

https://orcid.org/0000-0001-6355-0278

Ingrid Nathalia Meneses- Runza

Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia.

[email protected]

https://orcid.org/0000-0001-9880-4768

Abstract

The contributions of this study are aimed at understanding, what is the conception that students at official schools build about school evaluation, based on their experiences in the classroom. Qualitative approach and the hermeneutic method have been taken as the analysis model; the information was obtained in a discussion group, made up of eight students, representing different levels and schools in Bogotá. The analysis was based on four inductive categories: conception, function, feelings and proposals for transformation of evaluation. In terms of conclusions, students conceive evaluation as an instrument, a process to measure or enhance learning; they differentiate in the practices both the pedagogical and social function of the evaluation and propose that the educational community to consider the perspective that they pose as evaluated subjects when transforming the evaluative culture.

Keywords

assessment culture student assessment school assessment hermeneutics

How to Cite

Fulano-Vargas, B. C., & Meneses- Runza, I. N. (2023). School Assessment from the Perspective of Students. Caribbean Educational Research Journal (RECIE), 7(1), 163–182. https://doi.org/10.32541/recie.2023.v7i1.pp163-182

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Álvarez, J. (2001). Evaluar para conocer, examinar para excluir. Ediciones Morata.

Álvarez, J. (2003). La evaluación a examen. Ensayos críticos. Miño y Dávila Ediciones.

Bachelard, I. (2011). Estrategias de investigación cualitativa. Gedissa.

Black, P., & Wiliam, D. (1998). Assessment and classroom learning. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice e, 5(1), 7-74. https://doi.org/10.1080/0969595980050102

Celin, M. (2012). Evaluar desde el paradigma de la complejidad: Un reto para la educación del nuevo milenio. Escenarios, 10(1),83-88. https://doi.org/10.15665/esc.v10i1.728

Castañeda, A. (2013). La evaluación del aprendizaje: una mirada sistémica. Ediciones USTA.

Cisterna Cabrera, F. (2005). Categorización y triangulación como procesos de validación del conocimiento en investigación cualitativa. Theoria, 14(1), 61-71. https://www.redalyc.org/pdf/299/29900107.pdf

Díaz Barriga, Á. (1993). El examen. Textos para su historia y debate. UNAM.

Díaz Barriga, F., & Hernández, G. (2004). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. McGraw-Hill.

Fernández-Ruiz, J., & Panadero, E (2020). Comparison between conceptions and assessment practices among secondary education teachers: more differences than similarities. Journal for the Study of Education and Development, 43(2), 309-346. https://doi.org/10.1080/02103702.2020.1722414

Goleman, D. (2022). La inteligencia emocional: por qué es más importante que el coeficiente intelectual. Penguin Random House. Grupo Editorial México.

Gordo, Á., & Serrano, A. (2008). Estrategias y prácticas cualitativas de investigación social. Pearson.

Grundy, S. (2000). Curriculum: Product or Praxis. Taylor and Francis.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2010) Metodología de la investigación.

McGraw-Hill.

Hidalgo, N., & Murillo, F. (2016). Las concepciones sobre el proceso de evaluación del aprendizaje. Revista Iberoamericana sobre la Calidad, Eficacia y Cambio en la Educación, 15(1), 107-128. https://doi.org/10.15366/reice2017.15.1.007

Kamberelis, G., & Dimitriadis, G. (2015). Grupos Focales. Articulaciones estratégicas de la pedagogía, la política y la investigación. En N. Denzin, &

Y. Lincoln (Eds.), Métodos de recolección y análisis de datos (pp. 494-532). Gedisa.

Marín, J. (2012). La investigación en educación y pedagogía. Sus fundamentos epistemológicos y metodológicos. Universidad Santo Tomás.

Meneses, I. (2022). Redes conversacionales pedagógicas y culturas evaluativas [Tesis doctoral]. Universidad Santo Tomás. https://r.issu.edu.do/l?l=13859avR

Montenegro, A. (2009). Cómo evaluar el aprendizaje escolar. Orientaciones para la aplicación del Decreto 1290 de 2009. Magisterio.

Mora, A. (2004). La evaluación educativa: concepto, períodos y modelos. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 4(2), 1-29. https://www.redalyc.org/pdf/447/44740211.pdf

Moreno, T. (2018). Evaluación del aprendizaje y para el aprendizaje. Reinventar la evaluación en el aula. Universidad Autónoma Metropolitana. https://r.issu.edu.do/l?l=13852Edb

Moreno, T. (2011). La cultura de la evaluación y la mejora de la escuela. Perfiles Educativos, 33(131), 116-130. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2011.131.24236

Moreno-Olivos, T. (2010). Lo bueno, lo malo y lo feo: las muchas caras de la evaluación. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 1(2), 84-97. https://r.issu.edu.do/l?l=13853hhb

Nicol, D., & Macfarlane-Dick, D. (2006). Formative assessment and self-regulated learning: a model and seven principles of good feedback practice. Studies in Higher Education, 31, 199-218. https://r.issu.edu.do/l?l=13854E9F

Pérez, A., Julián, J., & López, V. (2009). Evaluación formativa y compartida en el espacio europeo de educación superior. Narcea ediciones.

Perreneud, P. (2008). La evaluación de los alumnos. De la reproducción de las excelencias en la regulación de los aprendizajes. Entre dos lógicas. Ediciones Colihue.

Ruedas, M., Ríos, M., & Nieves, F. (2009). Hermenéutica: La roca que rompe el espejo. Investigación y Postgrado, 24(2). 181-201. https://r.issu.edu.do/l?l=13855Klq

Sánchez, R. (2019). La doble hermenéutica para el desarrollo de habilidades de análisis y reflexión mediante la investigación educativa: el caso de la escuela normal superior de Tehuacán. Conisen. https://r.issu.edu.do/l?l=13856syf

Santos Guerra, M. (1998) Patología general de la evaluación educativa. Infancia y Aprendizaje. Infancias y Aprendizajes, 41, 143-158. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=48299

Santos Guerra, M. (2015). Corazones, no solo cabezas en la universidad. Los sentimientos de los estudiantes ante la evaluación. REDU - Revista de Docencia Universitaria, 13(2), 125-142. https://riunet.upv.es/handle/10251/137679

Solé, I., Miras, M., & Castells, N. (2003). Where is innovation in innovative assessment practices?, Journal for the Study of Education and Development, 26(2), 217-233. https://doi.org/10.1174/021037003321827795

Valenzuela, G., Ramírez, J., Montoya, M., & Alfaro, J. (2011). Cultura de evaluación en instituciones educativas: Comprensión de indicadores, competencias y valores subyacentes. Perfiles Educativos, 33(131), 42-63. https://r.issu.edu. do/l?l=13858hPe

Velásquez, L. (2014). Evaluar y castigar. Universidad de Nariño.

Ventura-León, J. L. (2018). ¿Medir o evaluar?: una diferencia necesaria. Educación Médica, 19(supl. 3), 382-382. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.10.027

Section

Research article

Author Biographies

Blanca Cecilia Fulano-Vargas, Universidad de Baja California, Tepic-Nayarit, México.

PhD Candidate in Education, Education Line, Universidad Baja California México; Master in Education, Universidad de Los Andes Colombia; Specialist in Mathematics Education and Bachelor in Mathematics from Universidad Distrital "Francisco José de Caldas". Researcher of Red de Docentes Investigadores REDDI Nodo Cultura Evaluativa 360 ° and Nodo Ciencias, Matemáticas y Educación Ambiental y de Formación Avanzada SAS. Teacher of the Secretary of Education of the District.

Ingrid Nathalia Meneses- Runza, Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia.

PhD in Education, Curriculum and Evaluation Line, with the thesis entitled: Pedagogical Conversational Networks and Evaluative Cultures, Universidad Santo Tomás; Master in Education, U. La Gran Colombia; Bachelor in Physical Education, Recreation and Sports, U. Pedagógica Nacional. Executive Director and founding member of the Research Teachers Network REDDI, founder and leader of the Nodes Evaluative Culture 360 ° and Physical Activity and Body. Teacher of the Secretary of Education of the District.