Procedure to guarantee the quality of virtual courses in postgraduate academic training

Authors

Fridel Julio Ramos-Azcuy

Universidad de La Habana

[email protected]

https://orcid.org/0000-0001-5945-446X

Karen Pupo-Méndez

Universidad de La Habana

[email protected]

https://orcid.org/0000-0002-4628-9570

Rosa Mayelín Guerra-Bretaña

Universidad de La Habana

[email protected]

https://orcid.org/0000-0002-0561-6678

Abstract

The preparation of professors on the educational use of information and communication technologies is of vital importance in postgraduate education. However, not all the professors have the necessary knowledge for teaching-learning process in virtual environments. The article analyzes the criteria that guarantee the quality of virtual courses in academic postgraduate studies. Based on the review of relevant literature, a procedure that establishes the elements to be considered for the design of virtual courses in postgraduate programs has been developed. The quality criteria are: objectives; instructional design; interactivity; effective communication; evaluation and feedback of results; accessibility; and evaluation of the course by the students. The procedure provides the guidance required by teachers for the development of virtual courses.

Keywords

Educational quality Teacher qualifications Postgraduate courses Distance education

How to Cite

Ramos-Azcuy, F. J., Pupo-Méndez, K., & Guerra-Bretaña, R. M. (2025). Procedure to guarantee the quality of virtual courses in postgraduate academic training. Caribbean Educational Research Journal (RECIE), 9, e9714. https://doi.org/10.32541/recie.v9.714

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Ardila Rodríguez, M. (2011). Indicadores de calidad de las plataformas educativas digitales. Educación y Educadores, 14(1), 189-206. https://r.issu.edu.do/pS

Arispe Alburqueque, C. M., & Yangali Vicente, J. (2022). Factores personales en la percepción hacia las tecnologías de información y comunicación que influyen en la competencia digital en docentes de posgrado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(1), 105-116. https://doi.org/10.6018/reifop.506921

Asociación Española de Normalización. (2012). Gestión de la calidad. Calidad de la formación virtual (UNE 66181). https://r.issu.edu.do/PKq

Asociación Española de Normalización. (2020). Calidad de los materiales educativos digitales (UNE 71362). https://r.issu.edu.do/hb

Bedoya Dorado, C., Murillo Vargas, G., & González Campo, C. H. (2021). Gestión universitaria en tiempos de pandemia por COVID-19: análisis del sector de la educación superior en Colombia. Estudios Gerenciales, 37(159), 251-264. https://doi.org/10.18046/j.estger.2021.159.4409

Belloch, C. (2011). Diseño instruccional. Universidad de Valencia. https://r.issu.edu.do/JH

Bernaza Rodríguez, G., Paz Martínez, E., Torres Alfonso, A., & Alfonso Manzanet, J. (2020). La educación de posgrado ante el nuevo escenario generado por la COVID-19. Educación Médica Superior, 34(4), e2718. https://r.issu.edu.do/p1

Cabero Almenara, J., Barroso Osuna, J., & Romero Tena, R. (2015). Aprendizaje a través de un entorno personal de aprendizaje (PLE). Revista de Pedagogía, 67(2), 63-83. https://r.issu.edu.do/Qp

Cabero Almenara, J., Romero Tena, R., Barroso Osuna, J., & Palacios Rodríguez, A. (2020). Marcos de competencias digitales docentes y su adecuación al profesorado universitario y no universitario. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 4(2), 137-158. https://doi.org/10.32541/recie.2020.v4i2.pp137-158

Canaza Choque, F. A. (2020). Educación superior en la cuarentena global: disrupciones y transiciones. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 14(2), 1-10. https://r.issu.edu.do/xrnT

Cejas León, R., & Navío Gámez, A. (2018). Formación en TIC del profesorado universitario. Factores que influyen en la transferencia a la función docente. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(3), 271-293. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.8002

Colás Bravo, P., Conde Jiménez, J., & Reyes de Cózar, S. (2019). The development of the digital teaching competence from a sociocultural approach. Comunicar, 27(61), 19-30. https://doi.org/10.3916/C61-2019-02

Cueva Delgado, J. L., García Chávez, A., & Martínez Molina, O. A. (2019). El conectivismo y las TIC: Un paradigma que impacta el proceso enseñanza aprendizaje. Revista Scientific, 4(14), 205-227. https://doi.org/10/g4bk

Dabbagh, N., & Kitsantas, A. (2012). Personal Learning Environments, social media, and self-regulated learning: A natural formula for connecting formal and informal learning. Internet and Higher Education, 15(1), 3-8. https://doi.org/10/d9hzm9

Downes, S. (2017). New Models of Open and Distributed Learning. En M. Jemni, Kinshuk, & M. K. Khribi (Eds.), Open Education: From OERs to MOOCs (pp. 1-22). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-52925-6_1

Falloon, G. (2020). From digital literacy to digital competence: The teacher digital competency (TDC) framework. Educational Technology Research and Development, 68(5), 2449-2472. https://doi.org/10.1007/s11423-020-09767-4

García Aretio, L. (2017). Educación a distancia y virtual: calidad, disrupción, aprendizajes adaptativo y móvil. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a distancia, 20(2), 9-25. https://doi.org/10/gk7v3n

García Aretio, L. (2018). Blended learning y la convergencia entre la educación presencial y a distancia. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 9-22. https://doi.org/10/g3z6

García Peñalvo, F. J., Corell, A., Abella García, V., & Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society (EKS), 21, 1-26. https://doi.org/10.14201/eks.23086

García Sánchez, O. V., Zaldívar Colado, A., & Peña García, G. M. (2022). Formación docente en competencias TIC. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 13(25), e066. https://doi.org/10.23913/ride.v13i25.1370

García Vélez, K. A., Ortiz Cárdenas, T., & Chávez Loor, M. D. (2021). Relevancia y dominio de las competencias digitales del docente en la educación superior. Revista Cubana de Educación Superior, 40(3), e23. https://r.issu.edu.do/nW

George Reyes, C. E. (2023). Imbricación del pensamiento computacional y la alfabetización digital en la educación. Modelación a partir de una revisión sistemática de la literatura. Revista Española de Documentación Científica, 46(1), e345. https://doi.org/10.3989/redc.2023.1.1922

Gisbert Cervera, M., & Caena, F. (2022). Teachers’ digital competence for global teacher education. European Journal of Teacher Education, 45(4), 451-455. https://doi.org/10.1080/02619768.2022.2135855

Gómez, P., Martínez, D., Delgado, R., López, R., & Freire, P. (2023). Desarrollo de competencias digitales docentes en el Ecuador. RISTI. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação (e62), 157-165. https://r.issu.edu.do/5H

Guerra Bretaña, R. M., Acosta Chávez, D. A., Dávila Fernández, N., Correa Hincapié, N., & Valencia Bonilla, M. B. (2022). Certificación de

sistemas de gestión y acreditación de la calidad en la educación superior. Revista Iberoamericana de Educación, 88(1), 67-84. https://doi.org/10.35362/rie8814779

Howard, S. K., Tondeur, J., Ma, J., & Yang, J. (2021). What to teach? Strategies for developing digital competency in preservice teacher training. Computers & Education, 165, 104149. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104149

Huq Shamim, M. R., Jeng, A. M., & Raihan, M. A. (2024). University teachers’ perceptions of ICT-based teaching to construct knowledge for effective classroom interaction in the context of TPACK model. Heliyon, 10(8), 1-11. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e28577

International Organization for Standardization. (2021). Education and learning services. Requirements for distance learning (ISO 29994). https://r.issu.edu.do/rm

Johnson, L., Adams, S., & Haywood, K. (2011). The NMC Horizon Report: 2011 K-12 Edition. The New Media Consortium. https://r.issu.edu.do/8

Juárez Díaz, C., & Ojeda Ruiz, L. (2021). Active Participation in the Student to Teacher Interaction in Online Synchronous Sessions in Higher Education. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 5(2), 52-67. https://doi.org/10/hmtt

Kriscautzky Laxague, M., Martínez Falcón, P., Ramírez Bedolla, A., Flores Ayala, J. M., Ávila Quintana, M., Martínez Sánchez, E., & Muñiz Colunga, A. (2023). Formación digital docente: una propuesta de evaluación de habilidades digitales para orientar las estrategias formativas. En M. Sánchez-Mendiola, A. M. Martínez-Hérnandez, & R. Torres-Carrasco (Eds.), Formación docente en las universidades (pp. 323-335). CUAIEED. https://r.issu.edu.do/Ad

Luo, S., & Zou, D. (2022). A systematic review of research on technological, pedagogical, and content knowledge (TPACK) for online teaching in the humanities. Journal of Research on Technology in Education, 56(3), 332-346. https://doi.org/10.1080/15391523.2022.2139026

Mesa Vázquez, J., Claudia Bonfante, M., Díaz Mendoza, M. A., Terán Palacio, E., & Velázquez Labrada, Y. R. (2023). Criterios de calidad para la evaluación de ambientes virtuales de aprendizaje desde un enfoque docente. Universidad y Sociedad, 15(4), 552-564. https://r.issu.edu.do/KAy

Ministerio de Educación Superior. (2019). Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba. https://r.issu.edu.do/9y

Mollo Torrico, J. P., Lázaro Cari, R. R., & Crespo Albares, R. (2022). Implementación de nuevas tecnologías de información y comunicación para la educación superior: revisión sistemática. Revista Ciencia & Sociedad, 3(1), 16-30. https://r.issu.edu.do/kx

Oficina Nacional de Normalización. (2015). Sistemas de Gestión de la Calidad Requisitos (NC-ISO 9001). https://r.issu.edu.do/SD

Oficina Nacional de Normalización. (2019). Organizaciones educativas. Sistemas de gestión para las organizaciones educativas. Requisitos con orientación para su uso (NC-ISO 21001). https://r.issu.edu.do/hN

Online Learning Consortium. (2024). Quality Framework. OLC. https://bit.ly/3udV2E1

Ordorica, I. (2020). Pandemia y educación superior. Revista de la Educación Superior, 49(194), 1-8. https://r.issu.edu.do/ANs

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC (3 ed.). https://r.issu.edu.do/DH

Orozco Inca, E. E., Nájera Lara, J. F., Guerra Orozco, S. E., Ramos Azcuy, F. J., & Guerra Bretaña, R. M. (2021). Reflexión sobre las competencias docentes en los institutos superiores tecnológicos en Ecuador. Educación Médica Superior, 35(1), e2901. https://r.issu.edu.do/pR

Pupo Méndez, K. (2022). Implementación de la norma NC-ISO 21001:2019 en la Cátedra de Calidad, Metrología y Normalización [Tesis de maestría, Universidad de La Habana]. https://r.issu.edu.do/Bb

Ramos Azcuy, F. J. (2022). Metodología para la autoevaluación de la calidad de los programas virtuales de maestría [Tesis doctoral, Universidad de La Habana]. https://r.issu.edu.do/NqB

Ramos Azcuy, F. J., & Guerra Bretaña, R. M. (2023). Instrumento para la autoevaluación de programas virtuales de maestrías. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 7(1), 7-29.

https://doi.org/10.32541/recie.2023.v7i1.pp7-29

Roque González, R., Guerra Bretaña, R. M., Anido Escobar, V., & Barrios Osuna, I. (2016). Aplicación de un sistema de gestión de la calidad NC-ISO 9001 a la dirección del posgrado académico. Educación Médica Superior, 30(3), e660. https://r.issu.edu.do/WA

Seoane Pardo, A. M., García Peñalvo, F. J., Bosom Niet, Á., Fernández Recio, E., & Hernández Tovar, M. (2006). Tutoring on-line as quality guarantee on elearning-based lifelong learning. Definition, modalities, methodology, competences and skills. Virtual Campus 2006 Post-proceedings. Selected and Extended Papers, 186, 41-55. https://r.issu.edu.do/NM

Skantz Åberg, E., Lantz Andersson, A., Lundin, M., & Williams, P. (2022). Teachers’ professional digital competence: an overview of conceptualisations in the literature. Cogent Education, 9(1), 2063224. https://doi.org/10.1080/2331186X.2022.2063224

Solórzano Martínez, F., & García Martínez, A. (2016). Fundamentos del aprendizaje en red desde el conectivismo y la teoría de la actividad. Revista Cubana de Educación Superior, 35(3), 98-112. https://r.issu.edu.do/cr

Starkey, L. (2020). A review of research exploring teacher preparation for the digital age. Cambridge Journal of Education, 50(1), 37-56.

https://doi.org/10.1080/0305764X.2019.1625867

Vidal Ledo, M., Barciela, M. C., & Armenteros, I. (2021). Impacto de la COVID19 en la Educación Superior. Educación Médica Superior, 35(1), e2851. https://r.issu.edu.do/ym

Zapata Ros, M. (2015). Pensamiento computacional: Una nueva alfabetización digital. RED. Revista de Educación a Distancia, 46(4), 1-47. https://doi.org/10.6018/red/46/4

Section

Research article

Author Biographies

Fridel Julio Ramos-Azcuy, Universidad de La Habana

Industrial Engineer and PhD in Education Sciences. Assistant professor and researcher at the Chair of Quality, Metrology and Standardization at the University of Havana.

Karen Pupo-Méndez, Universidad de La Habana

She holds a Master's degree in Quality and Environmental Management, as well as a postgraduate specialization in Standardization. She is an industrial engineer and is a member of the Chair of Quality, Metrology and Standardization, as well as of the Biomaterials Center of the University of Havana.

Rosa Mayelín Guerra-Bretaña, Universidad de La Habana

Graduated in Physics in 1982 from the University of St. Petersburg (Russia), Dr. C. Chemistry (PhD) in 1991 from the National Center for Scientific Research (Cuba). Researcher and Professor at the Biomaterials Center of the University of Havana; chairs the Honorary Chair of Quality, Metrology and Standardization; coordinates the Master's Programs in Quality and Environmental Management, Master's in Metrology and Postgraduate Specialty in Standardization. He directs projects on quality in education and health services.