Barriers Perceived by Students with Disabilities, in Relation to the University Activities Offers

Authors

Alda Marysol Reyno-Freundt

Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, Chile

[email protected]

https://orcid.org/0000-0003-0754-7669

Renée Bárbara Leal-Cáceres

Universidad de Playa Ancha, Chile

[email protected]

https://orcid.org/0000-0001-6780-5098

Luis Alfredo Morales-Maureira

Universidad de Playa Ancha, Chile

[email protected]

https://orcid.org/0000-0001-9324-2188

Marco Antonio Pacheco-Silva

Universidad de Playa Ancha, Chile

[email protected]

https://orcid.org/0000-0001-7494-6542

Juan Andrés Rojas-Arias

Colegio Los Libertadores, Chile

[email protected]

https://orcid.org/0000-0001-8164-6994

Abstract

This exploratory-descriptive research was conducted in a state university in Valparaíso, Chile, in 2016. Nine students were interviewed in situations of motor disability, with the purpose of detecting the main barriers perceived by them when participating in the extra program activities offered by the university. For the analysis of the answers, coders were prepared who, using semantic content analysis, classified the statements in dimensions, categories, subcategories, obtained pre- and post facto. Is detected that the information channels, the degree of inclusion in the activities, the teaching tools used and the level of empathy towards the students, is the main factor for dropping out and not participating in the activities.

Keywords

inclusion, disability situation, barriers. inclusion disability barriers

How to Cite

Reyno-Freundt, A. M., Leal-Cáceres, R. B., Morales-Maureira, L. A., Pacheco-Silva, M. A., & Rojas-Arias, J. A. (2019). Barriers Perceived by Students with Disabilities, in Relation to the University Activities Offers. Caribbean Educational Research Journal (RECIE), 3(2), 73–83. https://doi.org/10.32541/recie.2019.v3i2.pp73-83

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Alcaide, M. (2015). Cambios en la infraestructura de la Universidad de Playa Ancha, sede Valparaíso y grado de satisfacción de estudiantes en situación de discapacidad (Tesis de pregrado). Universidad de Playa Ancha,

Valparaíso.

Barrera, A., & Rojas, M. (2012). Percepción de la participación ocupacional en el rol estudiantil, de personas en situación de discapacidad con respecto a la inclusión de la educación superior en la Universidad de Playa Ancha (Tesis de pregrado). Universidad de Playa Ancha, Valparaíso.

Cáceres, P. (2003). Análisis cualitativo de contenido: una alternativa metodológica alcanzable. Psicoperspectivas, 2(1), 53-82. https://bit.ly/2DlSaeh

Franco-Crespo, A. (2012). La tecnología y los jóvenes. Universidad Tecnológica Indoamérica. https://bit.ly/2XPfTwI

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (1997). Metodología de la Investigación. Mc Graw Hill.

https://bit.ly/33tzsfu

Ley 20.422/2010 que establece Normas sobre Igualdad de Oportunidades e Inclusión Social de Personas con Discapacidad. Ministerio de Planificación. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile, 10 de febrero de 2010. https://bit.ly/35BUXfh

Ley General de Educación 20.370/2009. Ministerio de Educación. Biblioteca del Congreso Nacionalde Chile, 12 de agosto de 2009. http:s//bit.ly/2KTMSdV

Méndez, M., & Pérez, C. (2003). Estudio descriptivo acerca de las barreras arquitectónicas y la satisfacción de los alumnos con discapacidad en la Universidad de Playa Ancha de Ciencia de la Educación sede Valparaíso

(Tesis de pregrado). Universidad de Playa Ancha, Valparaíso.

Ministerio de Desarrollo Social y Familia (2015). II Estudio Nacional sobre la Discapacidad. Gobierno de Chile. http://bit.ly/2EuNZNT

Organización Mundial de la Salud (2001). Clasificación Internacional del Funcionamiento, de la Discapacidad

y de la Salud (CIF). OMS. http://bit.ly/2S5ocnc

Vidal, R., Cornejo, C., & Arroyo, L. (2013). La inserción laboral de personas con discapacidad intelectual en Chile. Convergencia Educativa, (2), 93-102. https://bit.ly/2QWdY8e

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)