Barriers Perceived by Students with Disabilities, in Relation to the University Activities Offers
Authors
Alda Marysol Reyno-Freundt
Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, Chile
[email protected] https://orcid.org/0000-0003-0754-7669Renée Bárbara Leal-Cáceres
Universidad de Playa Ancha, Chile
[email protected] https://orcid.org/0000-0001-6780-5098Luis Alfredo Morales-Maureira
Universidad de Playa Ancha, Chile
[email protected] https://orcid.org/0000-0001-9324-2188Marco Antonio Pacheco-Silva
Universidad de Playa Ancha, Chile
[email protected] https://orcid.org/0000-0001-7494-6542Juan Andrés Rojas-Arias
Colegio Los Libertadores, Chile
[email protected] https://orcid.org/0000-0001-8164-6994Detalles
Published
Abstract
This exploratory-descriptive research was conducted in a state university in Valparaíso, Chile, in 2016. Nine students were interviewed in situations of motor disability, with the purpose of detecting the main barriers perceived by them when participating in the extra program activities offered by the university. For the analysis of the answers, coders were prepared who, using semantic content analysis, classified the statements in dimensions, categories, subcategories, obtained pre- and post facto. Is detected that the information channels, the degree of inclusion in the activities, the teaching tools used and the level of empathy towards the students, is the main factor for dropping out and not participating in the activities.
Keywords
How to Cite
Downloads
Metrics
References
Alcaide, M. (2015). Cambios en la infraestructura de la Universidad de Playa Ancha, sede Valparaíso y grado de satisfacción de estudiantes en situación de discapacidad (Tesis de pregrado). Universidad de Playa Ancha,
Valparaíso.
Barrera, A., & Rojas, M. (2012). Percepción de la participación ocupacional en el rol estudiantil, de personas en situación de discapacidad con respecto a la inclusión de la educación superior en la Universidad de Playa Ancha (Tesis de pregrado). Universidad de Playa Ancha, Valparaíso.
Cáceres, P. (2003). Análisis cualitativo de contenido: una alternativa metodológica alcanzable. Psicoperspectivas, 2(1), 53-82. https://bit.ly/2DlSaeh
Franco-Crespo, A. (2012). La tecnología y los jóvenes. Universidad Tecnológica Indoamérica. https://bit.ly/2XPfTwI
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (1997). Metodología de la Investigación. Mc Graw Hill.
Ley 20.422/2010 que establece Normas sobre Igualdad de Oportunidades e Inclusión Social de Personas con Discapacidad. Ministerio de Planificación. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile, 10 de febrero de 2010. https://bit.ly/35BUXfh
Ley General de Educación 20.370/2009. Ministerio de Educación. Biblioteca del Congreso Nacionalde Chile, 12 de agosto de 2009. http:s//bit.ly/2KTMSdV
Méndez, M., & Pérez, C. (2003). Estudio descriptivo acerca de las barreras arquitectónicas y la satisfacción de los alumnos con discapacidad en la Universidad de Playa Ancha de Ciencia de la Educación sede Valparaíso
(Tesis de pregrado). Universidad de Playa Ancha, Valparaíso.
Ministerio de Desarrollo Social y Familia (2015). II Estudio Nacional sobre la Discapacidad. Gobierno de Chile. http://bit.ly/2EuNZNT
Organización Mundial de la Salud (2001). Clasificación Internacional del Funcionamiento, de la Discapacidad
y de la Salud (CIF). OMS. http://bit.ly/2S5ocnc
Vidal, R., Cornejo, C., & Arroyo, L. (2013). La inserción laboral de personas con discapacidad intelectual en Chile. Convergencia Educativa, (2), 93-102. https://bit.ly/2QWdY8e