Supporting University Students in their Learning: Being Tutoring, Statistical Resilience, and Collective Agency

Authors

Daiana Yamila Rigo

Consejo Nacional de Investigación Científicas y Técnicas

[email protected]

https://orcid.org/0000-0003-0312-6429

Guadalupe Guarido

UNRC

[email protected]

https://orcid.org/0000-0001-5756-7719

Gabriela Liliana Damilano

UNRC

[email protected]

https://orcid.org/0000-0002-0416-8308

Abstract

During the course of Statistics in Social Sciences, negative feelings arise that generate a lack of interest on the part of the students, making it difficult to complete the subject. The research seeks to promote the permanence and completion of a group of students who studied this curricular space in the year 2023, starting with the implementation of group tutoring among peers as a strategy that contributes to the development of statistical resilience and the collective agency, within the framework of the Bachelor in Psychopedagogy. It was worked under a mixed descriptive design, 40 students from Argentina participated. The data were collected using various instruments. The results show the importance of accompanying students» trajectories throughout the subject by encouraging peer-to-peer work and achieving the ability to cope with adverse situations to finish the subject.

Keywords

tutoring interpersonal relations resilience dropping out

How to Cite

Rigo, D. Y., Guarido , G., & Damilano, G. L. (2024). Supporting University Students in their Learning: Being Tutoring, Statistical Resilience, and Collective Agency. RECIE. Revista Caribeña De Investigación Educativa, 8(2), 87–103. https://doi.org/10.32541/recie.v8i2.732

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Alarcón Quinatoa, G., & Quizhpe Baculima, V. (2023). Las tutorías académicas como estrategia de calidad estudio caso carrera de mercadotecnia. Polo del Conocimiento, 8(3), 2134-2144. https://r.issu.edu.do/ov

Bandura, A. (1989). Human Agency in Social Cognitive Theory. American Psychologist, 44(9), 1175-1184. https://doi.org/10.1037/0003-066X.44.9.1175

Bandura, A. (2001). Social Cognitive Theory in Cultural Context. Applied Psychology: An International Review, 51(2), 269-290. https://doi.org/10.1111/1464-0597.00092

Bandura, A. (2006). Toward a psychology of human agency. Perspectives on Psychological Science, 1(2), 164-180. https://doi.org/10.1111/j.1745-6916.2006.00011.x

Bandura, A. (2017). El cognitivismo social, Salvat.

Barbosa, J., & Barbosa, J. (2019). La tutoría entre pares: Una mirada al contexto universitario en Latinoamérica. Espacios, 40(15), 30-42. https://r.issu.edu.do/1C

Barbosa, J. (2022). Patrones de interacción en la tutoría entre pares en estudiantes universitarios. [Tesis doctoral, Universidad de Chile]. https://r.issu.edu.do/XTn

Cajigal, E., Hernández-Marín, G. J., Yon, S. E., & Arias, L. (2020). Resilience of tutors. A case of the faculty of educational sciences of the Universidad Autónoma del Carmen, México. Formación universitaria, 13(2), 39-52. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000200039

Castro, D., & Moreno, A. J. (2019). Ideas Estocásticas Fundamentales en el Currículo Colombiano. Yupana: Revista de Educación Matemática de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Universidad Nacional del Litoral, (13), 28-47. https://doi.org/10.14409/yu.v0i13.10825

Cyrulnik, B. (2003). Neuroetología y resiliencia. En M. Manciaux (Comp.), La resiliencia: resistir y rehacerse (pp. 175-184). Gedisa.

Damilano G., & Rigo, D. (2019). Desafíos de la educación estadística en ciencias sociales. Contextos de Educación, 26(19), 151-161. https://r.issu.edu.do/2Yg

Damilano G., & Rigo, D. (2023). Innovaciones para entusiasmar y algo más. De la Alfabetización Estadística al Pensamiento Estadístico Critico. En A. Vogliotti, (Coord.), Innovación curricular en Educación Superior. Diseños, implementaciones, evaluaciones en y del currículo (pp. 1299-1312). UniRío Editora.

Escurra, L. (1988). Cuantificación de la validez de contenido por criterio de jueces. Revista de Psicología, 6(1-2), 103-111. https://doi.org/10.18800/psico.198801-02.008

Giraldo-Serna, D. (2021). Factores que fortalecen y debilitan la capacidad de agencia en un grupo de maestros que ha participado de las estrategias ASCTI de la comunidad de práctica MAE. [Tesis de maestría, Universidad de EAFIT]. https://r.issu.edu.do/CZ

Guzmán-Bracho, M. (2019). Agencia constructiva: acción social para el bienestar colectivo. Iberofórum. Revista de Ciencias Sociales de la Universidad Iberoamerican, XIII (26), 1-27. https://r.issu.edu.do/ZY

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, L. (2010). Metodología de la Investigación, Mc Graw Hill.

Johnston-Wilder, S., Goodall, J., & Almehrz, H. (2018). Overcoming Statistical Helplessness and Developing Statistical Resilience in Learners: An Illustrative, Collaborative, Phenomenological Study. Creative Education, 9, 1105-1122.

https://doi.org/10.4236/ce.2018.97082

Marshall, E., Riach, A., Shaker, A., & Rowlett, P. (2024). Statistics support and anxiety explored. Teaching Mathematics and its Applications: An International Journal of the IMA, 43(2), 81-106. https://doi.org/10.1093/teamat/hrad010

Masten, A. (2001). Ordinary Magic Resilience Processes in Development. American Psychologist, 56(3), 227-238. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.3.227

Martínez-Castro, C. A., & Zapata-Cardona, L. (2020). Desarrollando sentido de agencia en la formación inicial de profesores de Estadística. Matemáticas, Educación y Sociedad, 3(2), 40-55. https://r.issu.edu.do/t1

Maytorena-Noriega, M. A., González Lomelí, D., & Corral Verdugo, V. (2020). Efecto de Mediación de la Agencia Humana en Escenarios Educativos. Acta de Investigación Psicológica, 10(2), 43-55. https://doi.org/10.22201/fpsi.20074719e.2020.2.345

Menéndez-Varela, J. L. (2010). El problema terminológico de la tutoría entre iguales y la afirmación de su especificidad didáctica. Observar. Revista Electrónica de Didáctica de las Artes, (4), 66-94. https://r.issu.edu.do/iQ

Molina, C., Arias, L., & Farfan, E. (2022). Resiliencia y deserción escolar. Un estudio para plantear estrategias desde la tutoría en la educación superior. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, (43), 198-228. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i34.2794

Morgan-Asch, J. (2021). El análisis de la resiliencia y el rendimiento académico en los estudiantes universitarios. Revista Nacional de Administración, 12(1), e3534. https://dx.doi.org/10.22458/rna.v12i1.3534

Neumann, I., Jeschke, C., & Heinze, A. (2020). First year students’ resilience to cope with mathematics exercises in the university mathematics studies. Journal für Mathematik-Didaktik, 42(2), 307-333. https://doi.org/10.1007/s13138-020-00177-w

Palacio, L. (2023). La resiliencia a través de la acción tutorial. [Tesis de maestría, Universidad de Cantabria]. https://r.issu.edu.do/S5

Pavía, A., & de la Cruz, G. (2023). Tutoría entre pares: una revisión sistemática de la literatura. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 20(43), 1-23. https://doi.org/10.31206/rmdo512023

Rigo, D. Y., Squillari, R. B., Caraballo, M. R., & Rovere, R. (2021). Revisión teórica del concepto agencia. Implicancias educativas para comprender el compromiso académico. Ciencia y Educación, 5(2), 81-92. https://doi.org/10.22206/cyed.2021.v5i2.pp81-92

Rodríguez-Espinar, S. (2004). Manual de tutoría universitaria. Recursos para la acción. Colección Educación Universitaria. Octaedro. https://r.issu.edu.do/ws

Sánchez, M. J., Fernández, M., & Diaz, J. C. (2021). Técnicas e instrumentos de recolección de información: análisis y procesamiento realizado por el investigador cualitativo. Revista Científica UISRAEL, 8(1), 107-121. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n1.2021.400

Santiviago, C. (2018) Tutorías entre pares y aprendizaje. En C. Santiviago (comp.). Las Tutorías entre Pares como estrategia de apoyo y herramienta de transformación de la educación superior (pp. 78-84). Udelar. Comisión Sectorial de Enseñanza. https://r.issu.edu.do/G6

Santiviago, C., Rey, R., Couchet, M., & De León, F. (2020). Las tutorías entre pares en la Universidad de la República como experiencia formativa: la mirada de los tutores. Páginas de Educación, 13(2), 21-33. https://doi.org/10.22235/pe.v13i2.2182

Vigotsky, L. (1996). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores, Crítica.

Tipismana, O. (2019). Factores de Resiliencia y Afrontamiento como Predictores del Rendimiento Académico de los Estudiantes en Universidades Privadas. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(2), 147-185. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.2.008

Topping, K. (1996). The effectiveness of peer tutoring in further and higher education: A typology and review of the literature. Higher Education, 32(3), 321-345. https://doi.org/10.1007/BF00138870

Tourón, J. (2023). Análisis de Datos y Medida en Educación, Universidad Internacional de La Rioja. https://r.issu.edu.do/1r

Vasilachis, I. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Gedisa.

Waxman, H. C, Gray, J. P, & Padron, Y. N. (2003). Review of Research on Educational Resilience. Center for Research on Education, Diversity and Excellence. https://r.issu.edu.do/4h

Williams, G. (2014). Optimistic Problem-Solving Activity: Enacting Confidence, Persistence, and Perseverance. ZDM Mathematics Education, 46, 407-422. https://doi.org/10.1007/s11858-014-0586-y

Xenofontos, C., & Mouroutsou, S. (2023). Resilience in mathematics education research: a systematic review of empirical studies. Scandinavian Journal of Educational Research, 67(7), 1041-1055. https://doi.org/10.1080/00313831.2022.2115132

Section

Research article

Author Biographies

Daiana Yamila Rigo, Consejo Nacional de Investigación Científicas y Técnicas

Daiana Yamila Rigo is a researcher at the Instituto de Investigaciones Sociales, Territoriales y Educativas in Río Cuarto, Córdoba, AR. She holds a PhD in Psychology, a Master's degree in Social Sciences and Educational Psychology, and a Bachelor's degree in Psychopedagogy. Her research focuses on academic engagement and teacher training, exploring issues such as adaptability in virtual contexts and the development of agency in students and trainers.

Guadalupe Guarido , UNRC

Guadalupe Guarido, Licentiate in Psychopedagogy, works as a first assistant in the Department of Educational Sciences of the Faculty of Human Sciences at the National University of Río Cuarto (UNRC). You can contact her at [email protected] and find more about her work in her ORCID profile: https://orcid.org/0000-0001-5756-7719.

Gabriela Liliana Damilano, UNRC

Gabriela Liliana Damilano holds a PhD in Mathematical Sciences with orientation in Statistics and Operations Research, and a Master's degree in Mathematics with the same orientation. She is also a Specialist in Statistics with focus on Design of Experiments and works as a Professor in Mathematics and Programmer Analyst. Currently, she is an Associate Professor at the Department of Education Sciences of the Faculty of Human Sciences at the National University of Río Cuarto (UNRC). You can contact her at [email protected] and learn more about her work in her ORCID profile: https://orcid.org/0000-0002-0416-8308