Supporting University Students in their Learning: Being Tutoring, Statistical Resilience, and Collective Agency
Authors
Daiana Yamila Rigo
Consejo Nacional de Investigación Científicas y Técnicas
[email protected] https://orcid.org/0000-0003-0312-6429Detalles
Published
Abstract
During the course of Statistics in Social Sciences, negative feelings arise that generate a lack of interest on the part of the students, making it difficult to complete the subject. The research seeks to promote the permanence and completion of a group of students who studied this curricular space in the year 2023, starting with the implementation of group tutoring among peers as a strategy that contributes to the development of statistical resilience and the collective agency, within the framework of the Bachelor in Psychopedagogy. It was worked under a mixed descriptive design, 40 students from Argentina participated. The data were collected using various instruments. The results show the importance of accompanying students» trajectories throughout the subject by encouraging peer-to-peer work and achieving the ability to cope with adverse situations to finish the subject.
Keywords
How to Cite
Downloads
Metrics
References
Alarcón Quinatoa, G., & Quizhpe Baculima, V. (2023). Las tutorías académicas como estrategia de calidad estudio caso carrera de mercadotecnia. Polo del Conocimiento, 8(3), 2134-2144. https://r.issu.edu.do/ov
Bandura, A. (1989). Human Agency in Social Cognitive Theory. American Psychologist, 44(9), 1175-1184. https://doi.org/10.1037/0003-066X.44.9.1175
Bandura, A. (2001). Social Cognitive Theory in Cultural Context. Applied Psychology: An International Review, 51(2), 269-290. https://doi.org/10.1111/1464-0597.00092
Bandura, A. (2006). Toward a psychology of human agency. Perspectives on Psychological Science, 1(2), 164-180. https://doi.org/10.1111/j.1745-6916.2006.00011.x
Bandura, A. (2017). El cognitivismo social, Salvat.
Barbosa, J., & Barbosa, J. (2019). La tutoría entre pares: Una mirada al contexto universitario en Latinoamérica. Espacios, 40(15), 30-42. https://r.issu.edu.do/1C
Barbosa, J. (2022). Patrones de interacción en la tutoría entre pares en estudiantes universitarios. [Tesis doctoral, Universidad de Chile]. https://r.issu.edu.do/XTn
Cajigal, E., Hernández-Marín, G. J., Yon, S. E., & Arias, L. (2020). Resilience of tutors. A case of the faculty of educational sciences of the Universidad Autónoma del Carmen, México. Formación universitaria, 13(2), 39-52. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000200039
Castro, D., & Moreno, A. J. (2019). Ideas Estocásticas Fundamentales en el Currículo Colombiano. Yupana: Revista de Educación Matemática de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Universidad Nacional del Litoral, (13), 28-47. https://doi.org/10.14409/yu.v0i13.10825
Cyrulnik, B. (2003). Neuroetología y resiliencia. En M. Manciaux (Comp.), La resiliencia: resistir y rehacerse (pp. 175-184). Gedisa.
Damilano G., & Rigo, D. (2019). Desafíos de la educación estadística en ciencias sociales. Contextos de Educación, 26(19), 151-161. https://r.issu.edu.do/2Yg
Damilano G., & Rigo, D. (2023). Innovaciones para entusiasmar y algo más. De la Alfabetización Estadística al Pensamiento Estadístico Critico. En A. Vogliotti, (Coord.), Innovación curricular en Educación Superior. Diseños, implementaciones, evaluaciones en y del currículo (pp. 1299-1312). UniRío Editora.
Escurra, L. (1988). Cuantificación de la validez de contenido por criterio de jueces. Revista de Psicología, 6(1-2), 103-111. https://doi.org/10.18800/psico.198801-02.008
Giraldo-Serna, D. (2021). Factores que fortalecen y debilitan la capacidad de agencia en un grupo de maestros que ha participado de las estrategias ASCTI de la comunidad de práctica MAE. [Tesis de maestría, Universidad de EAFIT]. https://r.issu.edu.do/CZ
Guzmán-Bracho, M. (2019). Agencia constructiva: acción social para el bienestar colectivo. Iberofórum. Revista de Ciencias Sociales de la Universidad Iberoamerican, XIII (26), 1-27. https://r.issu.edu.do/ZY
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, L. (2010). Metodología de la Investigación, Mc Graw Hill.
Johnston-Wilder, S., Goodall, J., & Almehrz, H. (2018). Overcoming Statistical Helplessness and Developing Statistical Resilience in Learners: An Illustrative, Collaborative, Phenomenological Study. Creative Education, 9, 1105-1122.
https://doi.org/10.4236/ce.2018.97082
Marshall, E., Riach, A., Shaker, A., & Rowlett, P. (2024). Statistics support and anxiety explored. Teaching Mathematics and its Applications: An International Journal of the IMA, 43(2), 81-106. https://doi.org/10.1093/teamat/hrad010
Masten, A. (2001). Ordinary Magic Resilience Processes in Development. American Psychologist, 56(3), 227-238. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.3.227
Martínez-Castro, C. A., & Zapata-Cardona, L. (2020). Desarrollando sentido de agencia en la formación inicial de profesores de Estadística. Matemáticas, Educación y Sociedad, 3(2), 40-55. https://r.issu.edu.do/t1
Maytorena-Noriega, M. A., González Lomelí, D., & Corral Verdugo, V. (2020). Efecto de Mediación de la Agencia Humana en Escenarios Educativos. Acta de Investigación Psicológica, 10(2), 43-55. https://doi.org/10.22201/fpsi.20074719e.2020.2.345
Menéndez-Varela, J. L. (2010). El problema terminológico de la tutoría entre iguales y la afirmación de su especificidad didáctica. Observar. Revista Electrónica de Didáctica de las Artes, (4), 66-94. https://r.issu.edu.do/iQ
Molina, C., Arias, L., & Farfan, E. (2022). Resiliencia y deserción escolar. Un estudio para plantear estrategias desde la tutoría en la educación superior. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, (43), 198-228. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i34.2794
Morgan-Asch, J. (2021). El análisis de la resiliencia y el rendimiento académico en los estudiantes universitarios. Revista Nacional de Administración, 12(1), e3534. https://dx.doi.org/10.22458/rna.v12i1.3534
Neumann, I., Jeschke, C., & Heinze, A. (2020). First year students’ resilience to cope with mathematics exercises in the university mathematics studies. Journal für Mathematik-Didaktik, 42(2), 307-333. https://doi.org/10.1007/s13138-020-00177-w
Palacio, L. (2023). La resiliencia a través de la acción tutorial. [Tesis de maestría, Universidad de Cantabria]. https://r.issu.edu.do/S5
Pavía, A., & de la Cruz, G. (2023). Tutoría entre pares: una revisión sistemática de la literatura. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 20(43), 1-23. https://doi.org/10.31206/rmdo512023
Rigo, D. Y., Squillari, R. B., Caraballo, M. R., & Rovere, R. (2021). Revisión teórica del concepto agencia. Implicancias educativas para comprender el compromiso académico. Ciencia y Educación, 5(2), 81-92. https://doi.org/10.22206/cyed.2021.v5i2.pp81-92
Rodríguez-Espinar, S. (2004). Manual de tutoría universitaria. Recursos para la acción. Colección Educación Universitaria. Octaedro. https://r.issu.edu.do/ws
Sánchez, M. J., Fernández, M., & Diaz, J. C. (2021). Técnicas e instrumentos de recolección de información: análisis y procesamiento realizado por el investigador cualitativo. Revista Científica UISRAEL, 8(1), 107-121. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n1.2021.400
Santiviago, C. (2018) Tutorías entre pares y aprendizaje. En C. Santiviago (comp.). Las Tutorías entre Pares como estrategia de apoyo y herramienta de transformación de la educación superior (pp. 78-84). Udelar. Comisión Sectorial de Enseñanza. https://r.issu.edu.do/G6
Santiviago, C., Rey, R., Couchet, M., & De León, F. (2020). Las tutorías entre pares en la Universidad de la República como experiencia formativa: la mirada de los tutores. Páginas de Educación, 13(2), 21-33. https://doi.org/10.22235/pe.v13i2.2182
Vigotsky, L. (1996). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores, Crítica.
Tipismana, O. (2019). Factores de Resiliencia y Afrontamiento como Predictores del Rendimiento Académico de los Estudiantes en Universidades Privadas. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(2), 147-185. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.2.008
Topping, K. (1996). The effectiveness of peer tutoring in further and higher education: A typology and review of the literature. Higher Education, 32(3), 321-345. https://doi.org/10.1007/BF00138870
Tourón, J. (2023). Análisis de Datos y Medida en Educación, Universidad Internacional de La Rioja. https://r.issu.edu.do/1r
Vasilachis, I. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Gedisa.
Waxman, H. C, Gray, J. P, & Padron, Y. N. (2003). Review of Research on Educational Resilience. Center for Research on Education, Diversity and Excellence. https://r.issu.edu.do/4h
Williams, G. (2014). Optimistic Problem-Solving Activity: Enacting Confidence, Persistence, and Perseverance. ZDM Mathematics Education, 46, 407-422. https://doi.org/10.1007/s11858-014-0586-y
Xenofontos, C., & Mouroutsou, S. (2023). Resilience in mathematics education research: a systematic review of empirical studies. Scandinavian Journal of Educational Research, 67(7), 1041-1055. https://doi.org/10.1080/00313831.2022.2115132
Section
License
Copyright (c) 2024 Daiana-Yamila Rigo, Guadalupe Guarido , Gabriela Liliana Damilano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.