School Management with an inclusive approach at the macro, meso and microcurricular level: Experiences from a case study
Authors
Prisila Mantilla-Crespo
Universidad Nacional de Educación UNAE
[email protected] https://orcid.org/0000-0002-6976-4725Diana Armijos-Robles
Universidad Nacional de Educación UNAE
[email protected] https://orcid.org/0000-0003-0292-0938Lorena Revilla
Universidad Nacional de Educación UNAE
[email protected] https://orcid.org/0000-0001-9197-2259Detalles
Published
Abstract
Educational contexts have become key scenarios for addressing diversity through inclusive approaches; this compromises relevant and effective managerial and teaching management. The objective of this research is to explore its implementation at macro, meso and microcurricular levels in an educational institution. A qualitative case study metholology was developed under the interpretive paradigm. Data were collected through interviews, participant observation and documentary review. The results suggest that school management that favors educational inclusion and attention to diversity, leads, organizes, plans and evaluates educational inclusion and attention to diversity, leads, organizes, plans and evaluates educational processes, in accordance with management tools and inclusive educational public policy, so that the construction of Learning at a microcurricular level is accompanied by effective pedagogical praxis, with significant intentionality and attention to diversity.
Keywords
How to Cite
Downloads
Metrics
References
Ainscow, M. (2017). Haciendo que las escuelas sean más inclusivas: lecciones a partir del análisis de la investigación internacional. Revista de Educación Inclusiva, 5(1), 39-49. https://r.issu.edu.do/kU
Analuisa-Jácome, I. S., & Pila-Martínez, J. C. (2020). Gestión Directiva en la Mejora Escolar de las Instituciones Educativas del Distrito Metropolitano de Quito: Una Cuestión de Aptitud y Actitud. Revista Tecnológica–Educativa Docentes 2.0, 8(2), 5-15. https://doi.org/10.37843/rted.v8i2.134
Avalle, G. (2022). El estudio de caso sociológico, una estrategia de análisis de los datos. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, LXVII(245), 461-470. https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2022.245.77473
Arteaga Cruz, E. (2017). Buen Vivir (Sumak Kawsay): definiciones, crítica e implicaciones en la planificación del desarrollo en Ecuador. Saúde em Debate, 41(114), 907-919. https://r.issu.edu.do/MZ
Asamblea Nacional del Ecuador. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Montecristi. https://r.issu.edu.do/lL
Asamblea Nacional del Ecuador. (2022). Ley Orgánica Reformatoria de la Ley Orgánica de Educación Intercultural. https://r.issu.edu.do/hx
Booth, T., & Ainscow, M. (2015). Guía para la educación inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. OEI. https://r.issu.edu.do/Nm
Bolívar, A. (2019). Una dirección escolar con capacidad de liderazgo pedagógico. La Muralla. https://r.issu.edu.do/jm
Borjas, J. (2020). Validez y confiabilidad en la recolección y análisis de datos bajo un enfoque cualitativo. Trascender, Contabilidad y Gestión, 5(15), 79-97. https://doi.org/10.36791/tcg.v0i15.90
Cadenillas, V., Álvarez, C. D., & Castañeda, H. (2023). Diseño de la infraestructura en la prestación del servicio educativo en las instituciones educativas públicas. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación Horizontes, 7(27), 295-301. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i27.514
Castro, L. (2020). La política pública de inclusión: utopía de la gestión educativa en Colombia. Revista Colombiana de Humanidades, 52(96), 59-80. https://r.issu.edu.do/HU
Cisneros, A., Guevara García, A., Urdánico Cedeño, J., & Garcés-Bravo., J. (2022). Técnicas e Instrumentos para la Recolección de Datos que Apoyan a la Investigación Científica en Tiempo de Pandemia. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 8(1), 1165-1185. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v8i41.2546
Cortés, M., Ferreira, C., & Arias, A. (2021). Fundamentos del Diseño Universal para el Aprendizaje Desde la Perspectiva Internacional. Revista Brasileña de Educación Especial, (27), 269-284. https://doi.org/10.1590/1980-54702021v27e0065
Domingo Segovia, J. (2019). Una dirección escolar con capacidad de liderazgo pedagógico. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24(82), 897-911. https://r.issu.edu.do/Ft
Freire. P. (1970). La pedagogía del oprimido. Tierra Nueva y Siglo XXI. https://r.issu.edu.do/lyj
Gairín, J. (2020). La organización y gestión de centros educativos, ¿una apuesta pendiente? Avances en Supervisión Educativa, (33), 1-21. https://doi.org/10.23824/ase.v0i33.682
Granja, L.C. (2021). Inclusión social de la población estudiantil afrodescendiente: Experiencia de un colectivo de estudiantes universitarios. Revista de Ciencias Sociales, 27(2), 228-241. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i2.35909
González, N., Cordón Pozo, E., & Colmenero, M. (2021). Factors that influence the university´s inclusive educational processes: perceptions of university professors. Heliyon, (7), 1-9. http://dx.doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e06853
González, V., Mantilla Crespo, P., Montoya Narváez, M., & Calle, M. A. (2023). La pareja directiva como modelo de liderazgo educativo: Aproximaciones desde la escuela UNAE. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 27(2), 116-140. https://doi.org/10.46498/reduipb.v27i2.1905
Hehir, T., Grindal, T., Freeman, B., Lamoreau, R., Borquaye, Y., & Burke, S. (2016). La Educación Inclusiva [Resumen]. Alana. https://r.issu.edu.do/Au
Heredia, L. J., Vélez, W. J., Guamán, V. A., & Vásquez, P. R. (2023). Diseño Universal para el Aprendizaje, entre la teoría y la práctica. Revista Franz Tamayo, 5(13), 162-172. https://r.issu.edu.do/WW
Kelly, O., Buckley, K., Lieberman, L. J., & Arndt, K. (2022). Universal Design for Learning - A framework for inclusion in Outdoor Learning. Journal of Outdoor and Environmental Education, 25(3), 75-89. https://doi.org/10.1007/s42322-022-00096-z
Latorre, A. (2005). La investigación-acción: Conocer y cambiar la práctica educativa. Editorial Graó. https://r.issu.edu.do/l?l=445UHv
Maqueira, G., Guerra, S., Martínez, R., & Velástegui., E. (2023). La educación inclusiva: desafíos y oportunidades para las instituciones escolares. Journal of Science and Research, 8(3), 210-228. https://doi.org/10.5281/zenodo.8212998
Martínez, C. Y., Alzate, N. A., Gallego, A. M., & Meriño, V. H. (2022). Educación en la diversidad: Un espacio de relaciones en la comunidad estudiantil universitaria. Revista de Ciencias Sociales, 28(6), 79-94. https://r.issu.edu.do/5k
Mendoza, S., Guerrero, H., Parrales, N., & Pin, O. (2023). Implementación del método Diseño Universal de Aprendizaje como innovación educativa en el aula universitaria. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria Pentaciencias, 5(1), 89-97. https://r.issu.edu.do/qb
Mesías, K. C., Castillo, R. N., & Vargas, A. H. (2023). Desafíos de la educación inclusiva e igualdad escolar en instituciones educativas peruanas. Edusol, 22(78), 55-64. https://r.issu.edu.do/B
Ministerio de Educación del Ecuador. (2016). Currículo de los Niveles de Educación Obligatoria. Ministerio de Educación. https://r.issu.edu.do/gB
Ministerio de Educación del Ecuador. (2021). Currículo priorizado con énfasis en competencias comunicacionales, matemáticas, digitales y socioemocionales. Ministerio de Educación. https://r.issu.edu.do/a4
Ministerio de Educación del Ecuador. (2022). Modelo Educativo Nacional hacia la transformación educativa. Ministerio de Educación. https://r.issu.edu.do/lRK
Ministerio de Educación del Ecuador. (2023). Colmena: Herramientas para la construcción participativa de los instrumentos de la gestión escolar. Ministerio de Educación del Ecuador. https://educacion.gob.ec/colmena/
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2020). Orientaciones para promover la gestión escolar en el marco de la educación inclusiva. Fundación Saldarriaga Concha. https://r.issu.edu.do/UdL
Núñez, E., & López, M. (2022). Contribuciones del diseño universal para el aprendizaje a la implementación de un currículo accesible para estudiantes con y sin discapacidad intelectual. Revista Brasileña de Educación, (27), 1-28. https://doi.org/10.1590/S1413-24782022270126
Organización de las Naciones Unidas. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Una oportunidad para América Latina y el Caribe. Naciones Unidas. https://r.issu.edu.do/HL
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2020). Inclusión y Educación: Todas y todos sin excepción. Naciones Unidas. https://r.issu.edu.do/3T
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2021). Políticas de educación inclusiva. Estudios sobre políticas educativas en América Latina. Naciones Unidas. https://r.issu.edu.do/u6
Palacios, O. (2021). La teoría fundamentada: origen, supuestos y perspectivas. Instersticios Sociales, (22), 47-70. https://r.issu.edu.do/tX
Pastor, C. (2017). Diseño Universal para el Aprendizaje: Un modelo teórico-práctico para una educación inclusiva de calidad. Participación Educativa. https://r.issu.edu.do/xB
Peña, T., (2022). Etapas de análisis de la información documental. Revista Interamericana de Bibliotecología, 45(3), 1-7. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v45n3e340545
Pita-Torres, B. (2020). Políticas públicas y gestión educativa, entre la formulación y la implementación de las políticas educativas. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 20(39), 139-151. https://doi.org/10.22518/jour.ccsh/2020.2a09
Pintag-Pilatuña, L., & Siong-Tay-Gastón, P. J. (2020). Análisis del modelo de gestión directiva en la efectividad laboral de los docentes en una institución fiscal. Digital Publisher, 6(1), 47-58. https://doi.org/10.33386/593dp.2021.1.419
Retegui, L. (2020). La observación participante en una redacción. Un caso de estudio. La Trama de la Comunicación, 24(2), 103-119. https://r.issu.edu.do/Eh
Rivera, J. (2019). Las políticas públicas y la gestión pública: un análisis desde la teoría y la práctica, entrevista a André-Noël Roth. Estudios de la Gestión: Revista Internacional de Administración, (5), 223-229. https://r.issu.edu.do/Bo
Roca-Cuberes, C. (2020). Teoría y elección metodológica en la investigación. Anuario de Métodos de Investigación en Comunicación Social. Universidad de Pompeu Fabra. https://r.issu.edu.do/KA9
Sánchez, L. (2020). Suficiencia y equidad de la infraestructura escolar en el Perú: un análisis por departamentos y regiones naturales. Revista Educación, 44(2), https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.39190
Solórzano, J., Rodríguez, M., Abarca, V., Deliyore, R., Hernández, E., Meléndez, L., Quesada, J., Ramírez, R., Rojas, M., Segura, M., Sibaja, A., Solís, G., Vargas, M. C., Williams, Y., & Zúñiga, S. (2021). Diseño y validación del perfil profesional de la Educación Especial: desarrollo metodológico. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 11(1), e090. https://doi.org/10.24215/18537863e090
Slee, R. (2019). Belonging in an age of exclusion. International Journal of Inclusive Education, 23(9), 909-922. https://doi.org/10.1080/13603116.2019.1602366
SITEAL. (2019). Inclusión y equidad educativa. Unesco. https://r.issu.edu.do/W8
Tello, J. (2022). Actitudes docentes frente al estudiantado con discapacidad: una revisión de literatura. Ciencia y Educación, 6(1), 83-94. https://doi.org/10.22206/cyed.2022.v6i1.pp83-94
Tello-Zuluaga, J. M., Ochoa, E. D., & Herrera, J. C. (2023). Procesos de educación inclusiva en una institución educativa oficial. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (70), 55-88. https://doi.org/0.35575/rvucn.n70a4
Unesco. (2020). School accessibility and universal design in school infrastructure. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373656
Unesco. (2020). Inclusión y educación. Todos sin excepción. Resumen del informe de seguimiento de la educación en el mundo. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://r.issu.edu.do/dH
Unesco. (2021). Políticas de Educación Inclusiva. Estudios sobre políticas educativas en América Latina. Naciones Unidas. https://r.issu.edu.do/u6
Vélez-Miranda, M. J., San Andrés-Laz, E. M., & Pazmiño-Campuzano, M. F. (2020). Inclusión y su importancia en las instituciones educativas desde los mecanismos de integración del alumnado. Koinonia, 5(9), 5-27. https://doi.org/10.35381/r.k.v5i9.554
Zhigue-Luna, A., & Sanmartín-Ramón, G. (2019). Gerencia educativa e inclusión: Una mirada a la diversidad. Visión Gerencial, (2), 324-332. https://r.issu.edu.do/zJ
Section
License
Copyright (c) 2024 Prisila Mantilla Crespo, Diana Armijos Robles, Lorena Revilla

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.