Motivation, Approaches to Learning and Academic Achievement: Impact of Academic Goals and Causal Attributions on University Students of Education in the Dominican Republic
Authors
Alfonso Barca-Lozano
Universidade da Coruña, España
[email protected] https://orcid.org/0000-0002-0618-8273Ginia Montes-Oca-Báez
Instituto Nacional de Formación y Capacitación del Magisterio
[email protected] https://orcid.org/0000-0002-5909-4350Yssa Moreta
Instituto Nacional de Formación y Capacitación del Magisterio
[email protected] https://orcid.org/0000-0003-3065-2109Detalles
Published
Abstract
The purpose of this work is to make a correlational and differential assessment and analysis of motivational variables to prove the influence on the learning and Academic Performance of university students of Education. Specifically, with a sample of 1558 students (74.5% women and 24.5% men), with an average age of 21.7 years and from 22 university centers in the Dominican Republic, it is intended to know if the dimensions of the Attributional Processes, the factors of Academic Goals and Self-concept, besides to Self-efficacy, show, moreover, significant values ??of correlation with Learning Approaches and Academic Performance and, in addition, whether they have a potential and relevant predictive capacity on such Approaches of Learning and Academic Performance of the students themselves. The results show the existence of relevant significant correlations of the main factors and motivational variables with the Surface orientation Learning Approaches (Eorsp) and the Meaning and Understanding (Eorsg), as well as with the Academic Performance (Rendbach. Through predictive models with multiple linear regression analysis it has been verified that important factors of causal attributions, such as Attribution to Effort and Ability (Aec), and Learning Goals and study Organization (Maore), of learning Strategies and Organization of academic work (Eorta), as well as Self-efficacy (Aef) have a high predictive capacitty on both Learning Approaches (Eorsg and Eorsp) and a low predictive potential on Academic Achievement. Other variables such as Social Valuation Goals (Mvs), Performance Goals (Mr) and Failure avoidance Goals (Mef), as well as causal Attributions to Matters and Fate (Fms) have mean values ??of predictive capacity over Approaches Surface Learning (Eorsp). With these results considered relevant, conclusions and proposals aimed at improving the teaching/learning processes for teachers and students of education in the university centers of the Dominican Republic have been drawn up.
Keywords
How to Cite
Downloads
Metrics
References
Barca, A., Porto, A., & Santorum, R. (1997). C.D.P.F.A. Cuestionario de datos persoais, familiares e académicos. En A. Barca, (1999). Análise causal e transcultural dos enfoques e estratexias de aprendizaxe no alumnado de educación secundaria en Galicia e Porto Rico. Proxecto de Investigación (Proxecto XUGA, Código: 10601B97). Santiago de Compostela: Consellería de Educación. Dirección Xeral de Universidades. Xunta de Galicia (Memoria final inédita del Proyecto de Investigación. 2 Vols.).
Barca, A. (1999a). Escala CEPEA: Manual del Cuestionario de Evaluación de Procesos de Estudio y Aprendizaje para el Alumnado Universitario. A Coruña: Publicaciones de la Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación.
Barca, A. (1999b). Escala CEPA: Manual del Cuestionario de Evaluación de Procesos y Estrategias de Aprendizaje para el Alumnado de Educación Secundaria. A Coruña: Publicaciones de la Revistá Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación.
Barca, A., y Peralbo, M. (2002). Informe Final del Proyecto FEDER/ESOG-Galicia (1FD97-0283). Los contextos de aprendizaje y desarrollo en la Educación Secundaria Obligatoria (ESO): Perspectivas de intervención psicoeducativa sobre el Fracaso escolar en la Comunidad Autónoma de Galicia. Madrid: Dirección General de Investigación (I+D). Ministerio de Ciencia y Tecnología.
Barca, A., Peralbo, M., & Brenlla, J. C. (2004). Atribuciones causales y enfoques de aprendizaje: La Escala SIACEPA. Psicothema, 16(1), 94-103.
Barca, A., Morán, H., & Muñoz-Cadavid, M. A. (2006). As atribuzóns causais e as metas acadêmicas: o seu papel nos procesos e nos resultados da aprendizaxe no alumnado de formación profesional de grau médio. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxia e Educacion, 13(11-12), 425-440.
Barca, A., Montes de Oca, G., & Moreta, Y. (2018). Influencia de los factores contextuales-familiares, académicos y motivacionales en el aprendizaje y rendimiento académico del alumnado universitario de Educación de República Dominicana. República Dominicana: Mescyt-Inafocam y Universidade da Coruña (Edición interna).
Biggs, J. B. (1987a). Learning Process Questionnaire (LPQ) Manual. Melbourne: Australian Council for Educational Research.
Biggs, J. B. (1987b). Study Process Questionnaire (SPQ) Manual. Melbourne: Australian Council for Educational Research.
Brenlla, J. C. (2005). Atribuciones causales, enfoques de aprendizaje, rendimiento académico y competencias
bilingües en alumnos de educación secundaria. Un análisis multivariable (Tesis doctoral). Universidade da Coruña.
Castejón, J. L. (2014). Investigación y mejora de la educación. Hacia una práctica y política educativa basadas en la evidencia. Alicante: Universidad de Alicante.
Dweck, C. S., & Leggett, E. (1988). A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95, 256-273.
Elliot, A., & Harackiewicz, J. (1996). Approach and avoidance achievement goals and intrisic motivation: A mediational analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 461- 475.
Elliot, A. J., McGregor, H. A., & Gable, S. (1999). Achievement goals, study strategies, and exam performance: A mediational analysis. Journal of Educational Psychology, 91, 549-563.
Fernández de Mejía, A. (2010). Motivación, aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de primer año de universidad en la República Dominicana (Tesis doctoral). Universidad de Murcia.
Fernández de Mejía, A. (2017). Motivación y rendimiento académico en la universidad. Santo Domingo, República Dominicana: Ministerio de Educación Superior, Ciencia y Tecnología.
Fernández de Mejía, A., Arnáiz, P., Mejía, R., & Barca, A. (2015). Atribuciones causales del alumnado universitario de República Dominicana con alto y bajo rendimiento académico. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 2(1), 19-29.
González-Pienda, J. A., Núñez, J. C., González-Pumariega, S., Alvarez, L., Roces, C., González, P., Cabanach, R. G. & Valle, A. (2000). Autoconcepto, proceso de atribución causal y metas académicas en niños con y sin dificultades de aprendizaje. Psicothema, 15, 548-556.
Gröschner, A., Seidel, T., & Shavelson, R. J. (2013). Methods for studyng teacher and teaching effectiveness. En J. Hattie y E. M. Anderman (Eds). International guide to student achievement (pp. 240-242). Nueva York: Routledge.
Hattie, J. A. (2012). Visible learning for teachers. Maximizing impact on learning. Londres: Routledge.
Hayamizu, T., & Weiner, B. (1991). A test Dweck’s model of achievement goals as related to perceptions of ability. Journal of Experimental Education, 59, 226-234.
Mascarenhas, S. (2004). Avaliaçao dos processos, estilos e abordagens de aprendizagem dos alunos do ensino médio do Estado de Rondônia (Brasil) (Tesis doctoral). Universidade da Coruña, A Coruña.
Marton, F., & Säljó, R. (1976). Learning process and strategies. British Journal of Educational Psychology, 46, 115-127.
Monteiro, L. (2011). Estilos de aprendizagem e metas académicas dos alunos de ensino secundário do Norte de Portugal (Tesis doctoral). Universidad de Extremadura, Badajoz.
Morán, H. (2004). Autoconcepto, enfoques de aprendizaje y rendimiento académico en alumnos de formación
profesional de Galicia (Tesis doctoral). Universidade da Coruña, A Coruña.
Nichols, J. G. (1984). Achievement motivation: Conceptions of ability, subjective experience, task choice, and performance. Psychological Review, 91, 328-346.
Pintrich, P. R. (2003). A motivational science perspective on the role of student motivation in learning and teaching contexts. Journal of Educational Psychology, 95(4), 667-686.
Pintrich, P. R. & Schunk, D. H. (2006). Motivación en contextos educativos. Teoría, investigación y aplicaciones. Madrid: Pearson, Prentice Hall.
Porto, A. (1994). Procesos de aprendizaje en estudiantes universitarios (Tesis doctoral). Universidad de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela.
Porto, A., Barca, A., Santorum, R., & García Fernández, M. (2009). Las teorías sobre los enfoques de aprendizaje. En A. Barca (Ed.). Motivación y aprendizaje en contextos educativos (pp. 223-280). Granada: Grupo Editorial Universitario.
Ramudo, I. (2015). Variables motivacionais, autoeficacia e enfoques de aprendizaxe en relación co rendemento
académico do alumnado de bacharelato (Tesis doctoral). Universidade da Coruña, A Coruña.
Ramudo, I., Brenlla, J. C., Barca, A., & Peralbo, M. (2017). Enfoques de aprendizaje, autoeficacia y rendimiento académico. Revista de estudios e investigación en psicología y educación. Extra, 1, 138-142.
Ramudo, I., Barca, A., Brenlla, J. C., & Barca, E. (2017). Metas académicas, atribuciones causales y género: su determinación en el rendimiento académico del alumnado de Bachillerato. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación. Extra, 1, 143-147.
Riding, R. & Cheema, I. (1991). Cognitive Styles: An overview and integration. Educational Psychology, 11, 193-215.
Rodríguez, S., González, R, Piñeiro, I., Valle, A, Núñez, J. C., & González-Pienda, J. A. (2003). Metas de aproximación, metas de evitación y múltiples metas académicas. Psicothema, 13(4), 546-550.
Rodriguez, S., Piñeiro, I., Regueiro, B., Gayo, E., & Valle, A. (2014). Metas académicas, estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en educación secundaria. Magíster, 26, 1-9.
Rosenshine, B. (2012). Principles of instruction. Research-based strategies that all teachers should know. American Educator, 36(1). 12-39. Recuperado de: https://bit.ly/2wl9IDK
Schmeck R., Geisler-Brenstein E., & Cercy S. (1991). The Revised Inventory of Learning Processes. Educational Psychology, 11, 343-362.
Valle, A., González-Cabanach, R., Gómez, M. L., Rodríguez, S., & Piñeiro, I. (1998). Influencia de las atribuciones causales internas y externas sobre las metas académicas. Bordón, 50(4), 405-413.
Valle, A., Cabanach, R., Rodríguez, S., Núñez, J. C., González-Pienda, J. A., Solano, P., & Rosario, P. (2007). A motivational perspective on the self-regulated learning in higher education. En P. B. Richards (Ed). Global issues in higher education (pp. 99-125). New York: Nova Scienece Publishers.
Weiner, B. (1986). An attributional theory of motivation and emotion. New York: Springer Verlag.
Weiner, B. (1992). Human motivation. Methaphors, theories and research. California: Sage Publications.
Weiner, B. (2004). Attribution theory revisited: Transforming cultural plurality into theoretical unity. En D. M. McInerney & S. Van Etten (Eds.). Big theories revisited (pp. 13-29). Greenwich, Conn.: Information Age Publishing.