Digital Teaching Competences Frameworks and the Suitability of University and Non-university Teachers

Authors

Julio Cabero-Almenara

Universidad de Sevilla

[email protected]

https://orcid.org/0000-0002-1133-6031

Rosalía Romero-Tena

Universidad de Sevilla

[email protected]

https://orcid.org/0000-0001-9886-8403

Julio Barroso-Osuna

Universidad de Sevilla

[email protected]

https://orcid.org/0000-0003-0139-9140

Antonio Palacios-Rodríguez

Universidad de Sevilla

[email protected]

https://orcid.org/0000-0002-0689-6317

Abstract

We are faced with the paradox of the increasing importance given to Digital Competence, although the data shows us that an important part of the population has not yet developed these basic skills. In this article we will focus on the Digital Teacher Competence (DTC), for which we present a brief overview of the main reference frameworks for working and improving the DTC of university and non-university professors, with this we intend to know if there are differences in the evaluations carried out by the experts on the different competence frameworks, using for this the technique of the “Expert Judgment”. 335 experts participated in the study, scoring positively the different competency frameworks, endorsing the idea that they are well-consolidated proposals and that they serve to indicate teachers the digital competences they must acquire in order to carry out their professional activity.

Keywords

digital teacher competition expert judgment teacher training no-university education university education

How to Cite

Cabero-Almenara, J., Romero-Tena, R., Barroso-Osuna, J., & Palacios-Rodríguez, A. (2020). Digital Teaching Competences Frameworks and the Suitability of University and Non-university Teachers. Caribbean Educational Research Journal (RECIE), 4(2), 137–158. https://doi.org/10.32541/recie.2020.v4i2.pp137-158

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Blau, I., & Shamir-Inbal, T. (2017). Digital competences and long-term ICT integration in school culture: The perspective of elementary school leaders. Education and Information Technologies, 22(3), 769787. https://doi.org/10.1007/s10639-015-9456-7

Butcher, N. (2019). Marco de competencias docentes en materia de TIC UNESCO. París: UNESCO.

Cabero, J., & Barroso, J. (2013). La utilización del juicio de experto para la evaluación de TIC: el Coeficiente de competencia experta. Bordón. Revista de Pedagogía, 65(2), 25-38.

Cabero, J., & Infante, A. (2014). Empleo del método Delphi y su empleo en la investigación en comunicación y educación. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 48.

Cabero, J., & Llorente, M. C. (2013), La aplicación del juicio de experto como técnica de evaluación de las tecnologías de la información (TIC). Eduweb. Revista de Tecnología de Información y Comunicación en Educación, 7(2), 11-22.

Cabero, J., & Martínez, A. (2019). Las tecnologías de la información y comunicación y la formación inicial de los docentes. Modelos y competencias digitales. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 23(3), 247-268.

Cabero-Almenara, J., & Palacios-Rodríguez, A. (2020). Marco Europeo de Competencia Digital Docente «DigCompEdu». Traducción y adaptación del cuestionario «DigCompEdu Check-In». EDMETIC, 9(1), 213-234. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462

Campo-Saavedra, M. F., Segovia-de-Cabrales, R., Martínez-Barrios, P., Rendón-Osorio, H. J., & Calderón-Rodríguez, G. C. (2013). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.

Carretero, S., Vuorikari, R., & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens With eight proficiency levels and examples of use. Luxembourg: Publication Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/38842

Casillas, M., & Ramírez, A. (2019). Cultura digital y cambio institucional de las universidades. Revista de la Educación Superior, 48(191), 97-111.

Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.

Consejo de la Unión Europea. (2006). Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo de 18 de diciembre de 2006 sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. Bruselas: Diario Oficial de la Unión Europea.

Consejo de la Unión Europea. (2018). Recomendación del Consejo, de 22 de mayo de 2018, relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente. Bruselas: Diario Oficial de la Unión Europea.

Crompton, H. (2017). ISTE Standards for Educators: A Guide for Teachers and Other Professionals. Eugene (Oregon, Estados Unidos): International Society for Technology in Education.

Cuartero, M., Espinosa, M., & Porlán, I. (2019). Certificación de la Competencia Digital Docente: propuesta para el profesorado universitario. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 187-205. https://doi.org/10.5944/RIED.22.1.22069

Durán, M., Gutiérrez, I., & Prendes, M. P. (2016). Análisis conceptual de modelos de competencia digital del profesorado universitario. Relatec. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(1), 97-114.

Education and Training Foundation. (2019). Digital Teaching Professional Framework. Taking Learning to the Next Level. London: JISC.

Elliot, J., Gorichon, S., Irigoin, M., & Maurizi, M. (2011). Competencias y Estándares TIC para la Profesión Docente. Santiago: Ministerio de Educación.

Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2788/52966

Flores-Lueg, C., & Roig-Vila, R. (2016). Diseño y validación de una escala de autoevaluación de competencias digitales para estudiantes de pedagogía. PíxelBit, Revista de Medios y Educación, 12(48), 209-224. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i48.14

Galicia, L., Balderrama, J., & Edel, R. (2017). Vali dez de contenido por juicio de expertos: propuesta de una herramienta virtual. Apertura, 9(2), 42-53. http://dx.doi.org/10.18381/Ap.v9n2.993.

Ghomi, M., & Redecker, C. (2018). Digital Competence of Educators (DigCompEdu): Development and Evaluation of a Self-Assessment Instrument for Teachers’ Digital Competence. Berlin: Joint Research Center.

Gil, J., Rodríguez, G., & García, E. (1995). Estadística básica aplicada a las Ciencias de la Educación. Sevilla: Kronos.

Gutiérre-Castillo, J. J., Cabero-Almenara, J., & Estrada-Vidal, L. I. (2017). Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital del estudiante universitario. Espacios, 38(10).

Hernández-Suárez, C. A. (2016). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente en educación básica. Praxis y Saber, 7(14), 41-69. https://doi.org/10.19053/22160159.5217

Instituto Cervantes. (2002). Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Instituto Cervantes.

INTEF. (2013). Marco Común de Competencia Digital Docente. Borrador con propuesta de descriptores V1.0. Madrid: Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y Formación del Profesorado.

INTEF. (2014). Marco Común de Competencia Digital Docente V2.0. Madrid: Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y Formación del Profesorado.

INTEF. (2017a). Marco Común de Competencia Digital Docente. Enero 2017. Madrid: Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y Formación del Profesorado.

INTEF. (2017b). Marco Común de Competencia Digital Docente. Octubre 2017. Madrid: Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y Formación del Profesorado.

ISTE. (2018). Crosswalk: Future Ready Librarians Framework and ISTE Standards for Educators. Washington D.C.: International Association for Technology in Education.

Joint Research Centre. (2018). DigComp into action, get inspired make it happen. A user guide to the European Digital Competence framework. European Commission. https://doi.org/10.2760/112945

Kullaslahti, J., Ruhalahti, S., & Brauer, S. (2019). Professional development of digital competences: Standardized frameworks supporting evolving digital badging practices. Journal of Siberian Federal University - Humanities and Social Sciences, 12(2), 175186. https://doi.org/10.17516/1997-1370-0387

Landeta, J. (2002). El método Delphi: una técnica de previsión del futuro. Barcelona: Ariel.

Lázaro-Cantabrana, J., Usart-Rodríguez, M., & Gisbert-Cervera, M. (2019). Assessing Teacher Digital Competence: the Construction of an Instrument for Measuring the Knowledge of Pre-Service Teachers. Journal of New Approaches in Educational Research, 8(1), 73-78. https://doi.org/doi:10.7821/naer.2019.1.370

López-Gómez, E. (2018). El método Delphi en la investigación actual en educación: una revisión teórica y metodológica. Educación XX1, 21(1), 17-40, https://doi.org/doi: 110.5944/educXX1.15536

Malla, F., & Zabala, I. (1978). La previsión del futuro en la empresa (III): el método Delphi. Estudios Empresariales, 39, 13-24.

Marín, V. (2017). Diseño y evaluación de un instrumento de competencia digital docente. [Tesis doctoral no publicada]. Universidad de las Islas Baleares.

Martínez, E., Travieso, N., Sagaró, N., Urbina, O., & Martínez-Ramírez, I. (2018). Identificación de las competencias específicas de los profesionales de enfermería en la atención al neonato en estado grave. Medisan, 22(2), 184-192.

McCloskey, E. M. (2012). Docentes globales: un modelo para el desarrollo de la competencia intercultural on-line. Global Teachers: A Model for Building Teachers’ Intercultural Competence Online. Comunicar, 19(38), 41-49. https://doi.org/10.3916/C38-2011-02-04

Mishra, P., Koehler, M. J., & Bragg, W. H. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge The advent of digital technology has dramatically changed routines and practices in most arenas of human work. Advocates of technology in education often envisage similar dramatic changes in the process of teaching. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.

Moreno-Rodríguez, M. D., Gabarda-Méndez, V. G., & Rodríguez-Martí, A. M. (2018). Alfabetización informacional y competencia digital en estudiantes de magisterio. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(3), 253-270. https://doi.org/10.30827/PROFESORADO.V22I3.8001

Padilla-Hernández, A. L., Gámiz-Sánchez, V. M., & Romero-López, M. A. (2019). Niveles de desarrollo de la competencia digital docente: una mirada a marcos recientes del ámbito internacional. INNOEDUCA. International Journal of Technology And Educational Innovation, 5(2), 140-150. https://doi.org/DOI:10.24310/innoeduca.2019.v5i2.5600

Pérez-Escoda, A., García-Ruiz, R., & Aguaded, I. (2019). Dimensions of digital literacy based on five models of development. Cultura y Educación, 31(2), 232-266. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1603274

Porat, E., Blau, I.,& Barak, A. (2018). Measuring digital literacies: Junior high-school students’ perceived competencies versus actual performance. Computers y Education, 126(2), 23-36. https://doi.org/10.1016/J.COMPEDU.2018.06.030

Prendes, M. P., & Gutiérrez, I. (2013). Competencias tecnológicas del profesorado en las universidades españolas. Revista de Educación, 361, 196-222. https://doi.org/DOI:10.4438/1988-592XRE-2011-361-140

Redecker, C., & Punie, Y. (2017). Digital Competence of Educators DigCompEdu. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

Section

Research article