Artificial intelligence: between innovation and paradigm shift in universities
Authors
Gustavo Toledo-Lara
Universidad de Salamanca
[email protected] https://orcid.org/0000-0002-5104-9555Detalles
Published
Abstract
An analysis of artificial intelligence and how it can trigger effects in the university context is presented. For this study, a qualitative perspective is assumed including Grounded Theory to generate a theory that helps to understand the analyzed process. The axial coding allowed orienting the points of analysis from pedagogy, university practice and technoethics, concluding that the implications of artificial intelligence in the university are diverse and that it is necessary to advance towards a training model that, from the critical analysis, can ensure the transition from digital literacy to digital culture.
Keywords
Downloads
Metrics
References
Alcalá del Olmo, M. (2019). Identidad profesional y formación del docente universitario: retos e incertidumbres. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 0(0), 18-37. http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v0i0.6201
Amato, A. (2019). Algoritmi e big data. Dalla carta sulla robotica. Rivista di filosofia del diritto, Journal of Legal Philosophy, 8(1), 107-124. https://r.issu.edu.do/mW
Aparicio-Gómez, W. (2023). La inteligencia artificial y su incidencia en la educación: Transformando el aprendizaje para el siglo XXI. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 3(2), 217-229. https://doi.org/10.51660/ripie.v3i2.133
Ayuso-del Puerto, D., & Gutiérrez-Esteban, P. (2022). La Inteligencia Artificial como recurso educativo durante la formación inicial del profesorado. RIED Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2), 347-358. https://doi.org/10.5944/ried.25.2.32332
Balladares-Burgos, J., & Valverde-Berrocoso, J. (2022). El modelo tecnopedagógico TPACK y su incidencia en la formación docente: una revisión de la literatura. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 6(1), 63-72. https://doi.org/10.32541/recie.2022.v6i1.pp63-72
Barrios-Tao, H., Díaz, V., & Guerra, Y. (2021). Propósitos de la educación frente a desarrollos de inteligencia artificial. Cadernos de Pesquisa, 51, 1-18. https://doi.org/10.1590/198053147767
Bocanegra, B., Tantachuco, J., & Caballero, N. (2021). Desempeño docente y pensamiento crítico en la formación universitaria. Boletín Redipe, 10(2), 65-77. https://r.issu.edu.do/Ry
Bonner, E., Lege, R., & Frazier, E. (2023). Large Language Model Based Artificial Intelligence in the Language Classroom: Practical Ideas for Teaching. Teaching English with Technology, 23(1), 23-41. https://doi.org/10.56297/BKAM1691/WIEO1749
Bustos, K. (2021). Ética y TIC: Algunas reflexiones sobre el rol de los educadores. Apuntes Universitarios, 11(2), 83-92. https://doi.org/10.17162/au.v11i2.633
Campione, R. (2021). Recopilar y vigilar: algunas consideraciones filosófico jurídicas sobre inteligencia artificial. Sociología y Tecnociencia, 11, 123-139. https://doi.org/10.24197/st.Extra_2.2021.123-139
Chávez, G., Castro, J., Ibarra, M., & Tobar, Y. (2024). La inteligencia artificial en la educación superior: oportunidades y amenazas. RECIAMUC, 8(1), 71-79. https://r.issu.edu.do/tG
Choque, M. (2008). Técnicas de la Inteligencia Artificial Aplicadas a la Educación. Revista de Información, Tecnología y Sociedad, 40, 34-36. https://r.issu.edu.do/8J
Comisión Europea. (2020). Libro blanco sobre la Inteligencia Artificial: un enfoque europeo de la excelencia y la confianza. https://r.issu.edu.do/KG
Cotrina-Aliaga, J., Vera-Flores, M., Ortiz-Cotrina, W., & Sosa-Celi, P. (2021). Uso de la Inteligencia Artificial (IA) como estrategia en la educación superior. Revista Iberoamericana de la Educación, 1, 1-11. https://doi.org/10.31876/ie.vi.81
Cruz, M. (2020). Formación continua del docente como factor de la calidad educativa universitaria. Revista Científica Internacional, 3(1), 73-79. https://doi.org/10.46734/revcientifica.v3i1.21
Cuadra-Martínez, D., Castro-Carrasco, P., Oyanadel, C., & González-Palta, I. (2021). Identidad profesional docente en la formación universitaria: una revisión sistemática de estudios cualitativos. Formación Universitaria, 14(4), 79-92. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000400079
Fajardo, G., Ayala, D., Arroba, E., & López, M. (2023). Inteligencia artificial y la educación universitaria: Una revisión sistemática. Magazine de las Ciencias: Revista de Investigación e Innovación, 8(1), 109-131. https://doi.org/10.33262/rmc.v8i1.2935
Fernández, J. (2021). Hacia el Humanismo Digital desde un denominador común para la Cíber Ética y la Ética de la Inteligencia Artificial. Disputatio. Philosophical Research Bulletin, 10(17), 107-130. https://n9.cl/f16y0
Floridi, L., & Chiriatti, M. (2020). GPT-3: Its Nature, Scope, Limits, and Consequences. Minds and Machines, 30, 681-694. https://doi.org/10.1007/s11023-020-09548-1
García-Villarroel, J. (2021). Implicancia de la inteligencia artificial en las aulas virtuales para la educación superior. Orbis Tertius-UPAL, 5(10), 31-52. https://doi.org/10.59748/ot.v5i10.98
García-Peñuela, E. (2020). Posthumanismo y tecnoética. Ábaco, (103), 108-117. https://acortar.link/7dQwNn
González-González, C. (2023). El impacto de la inteligencia artificial en la educación: transformación de la forma de enseñar y de aprender. Revista Qurriculum, 36, 51-60. https://doi.org/10.25145/j.qurricul.2023.36.03
Gordon, R. (2023). Chatbots e inteligencia artificial: aportes, innovaciones y aplicación en el desarrollo de sistemas de información empresarial. Visión Antataura, 7(1), 132-147. https://doi.org/10.48204/j.vian.v7n1.a3930
Grané, J. (2021). ¿Jaque mate digital a la humanidad? Educar humanos y resiliar en la era de la inteligencia artificial. Dedica. Revista de Educacao e Humanidades, (18), 2-24. https://n9.cl/64pgj
Hernández-Sampieri, R.; Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. Mc Graw Hill.
Jaramillo, D., & Montenegro, D. (2019). De la Inteligencia Artificial al juego de los dioses. ComHumanitas: Revista Científica de Comunicación, 10(3), 85-106. https://doi.org/10.31207/rch.v10i3.210
Juri, Y. (2021). Inteligencia artificial y dignidad humana: Los desafíos para el derecho. Revista Justicia & Derecho, 4(2), 1-12. https://r.issu.edu.do/Ua
Lopezosa, C., & Codina, L. (2023). ChatGPT y software CAQDAS para el análisis cualitativo de entrevistas: pasos para combinar la inteligencia artificial de OpenAI con ATLAS.ti, Nvivo y MAXQDA. Departamento de Comunicación. Serie Editorial DigiDoc. http://hdl.handle.net/10230/55477
Martínez-Corona, J., Palacios-Almón, G., & Oliva-Garza, D. (2023). Guía para la revisión y el análisis documental: propuesta desde el enfoque investigativo. Ra Ximhai, 19(1), 67-83. https://n9.cl/5far1
Miranda, G., & Vargas, M. (2019). Identidad profesional y formación docente universitaria: Un proceso en construcción desde la mirada del estudiantado. Actualidades Investigativas en Educación, 19(1), 196-215. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v19i1.35379
Muñoz, A., & Márquez, M. (2023). La inteligencia artificial: ¿amenaza u oportunidad? Una reflexión desde la medicina, la educación y el derecho. Ágora Revista Virtual de Estudiantes, (16), 195-202. https://n9.cl/dgjgr
Norman-Acevedo, E. (2023). La inteligencia artificial en la educación: una herramienta valiosa para los tutores virtuales universitarios y profesores universitarios. Panorama, 17(32), 1-11. https://doi.org/10.15765/pnrm.v17i32.3681
Ocaña-Fernández, Y., Valenzuela-Fernández, L., & Garro-Aburto, L. (2019). Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior. Propósitos y representaciones, 7(2), 536-568. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.274
Peñaherrera, W., Cunuhay, W., Nata, D., & Moreira, L. (2022). Implementación de la Inteligencia Artificial (IA) como recurso educativo. Recimundo, 6(2), 402-413. https://doi.org/10.26820/recimundo/6.(2).abr.2022.402-413
Piñero, L. & Perozo, L. (2021). Enfoque de no escisión en la investigación cualitativa. Orbis: revista de Ciencias Humanas, 17(50), 5-16. https://r.issu.edu.do/lJ
Quiroz, C., & Franco, D. (2019). Relación entre la formación docente y el rendimiento académico de los estudiantes universitarios. Educación, 28(55), 166-181. http://dx.doi.org/10.18800/educacion.201902.008
Rando, E. (2021). La necesaria formación del profesorado universitario ante la docencia virtual. Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa (REJIE Nueva Época), (24), 47-56. https://r.issu.edu.do/Ey
Rodríguez, Á., Orozco, K., García, J., Rodríguez, S., & Barros, H. (2023). La Implementación de la Inteligencia Artificial en la Educación: Análisis Sistemático. Domino de las Ciencias, 9(3), 2162-2178. https://n9.cl/vcvpj
Rudolph, J., Tan, S., & Tan, S. (2023). ChatGPT: Bullshit spewer or the end of traditional assessments in higher education? Journal of applied learning and teaching, 6(1), 342-363. https://doi.org/10.37074/jalt.2023.6.1.9
Salmerón, Y., Luna Álvarez, H., Murillo Encarnación, W., & Pacheco Gómez, V. (2023). El futuro de la Inteligencia Artificial para la educación en las instituciones de Educación Superior. Conrado, 19(93), 27-34. https://n9.cl/309ik
Sánchez, M., & Carbajal, E. (2023). La inteligencia artificial generativa y la educación universitaria. Perfiles Educativos, 45, 70-86. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.Especial.61692
Stojanov, A. (2023). Learning with ChatGPT 3.5 as a more knowledgeable other: An autoethnographic study. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20(1), 1-17. https://doi.org/10.1186/s41239-023-00404-7
Toledo-Lara, G. (2021). Pedagogías emergentes: una aproximación exploratoria. Revista Aposta, (91), 98-113. https://n9.cl/9y52q
Urretavizcaya, M., & Onaindía, E. (2002). Docencia Universitaria de Inteligencia Artificial. Inteligencia Artificial. Revista Iberoamericana de Inteligencia Artificial, 6(17), 23-32. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92501702
Vega, J., Borja Gómez, E., & Ramírez Álvarez, P. (2023). ChatGPT e inteligencia artificial: ¿obstáculo o ventaja para la educación médica superior? Educación Médica Superior, 37(2), 1-2. https://n9.cl/32f9p
Vera, F. (2023). Integración de la Inteligencia Artificial en la Educación superior: Desafíos y oportunidades. Transformar, 4(1), 17-34. https://r.issu.edu.do/gL
Vivas, W. (2018). Uso seguro y responsable de las TIC: una aproximación desde la tecnoética. Ciencia, Docencia y Tecnología, 29(57), 235-255. https://n9.cl/7chb2
Section
License
Copyright (c) 2024 Gustavo Toledo Lara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.