Artificial intelligence: between innovation and paradigm shift in universities

Authors

Gustavo Toledo-Lara

Universidad de Salamanca

[email protected]

https://orcid.org/0000-0002-5104-9555

Abstract

An analysis of artificial intelligence and how it can trigger effects in the university context is presented. For this study, a qualitative perspective is assumed including Grounded Theory to generate a theory that helps to understand the analyzed process. The axial coding allowed orienting the points of analysis from pedagogy, university practice and technoethics, concluding that the implications of artificial intelligence in the university are diverse and that it is necessary to advance towards a training model that, from the critical analysis, can ensure the transition from digital literacy to digital culture.

Keywords

artificial intelligence training teaching profession university

How to Cite

Toledo-Lara, G. (2024). Artificial intelligence: between innovation and paradigm shift in universities. Caribbean Educational Research Journal (RECIE), 8(2), 27–46. https://doi.org/10.32541/recie.v8i2.718

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Alcalá del Olmo, M. (2019). Identidad profesional y formación del docente universitario: retos e incertidumbres. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 0(0), 18-37. http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v0i0.6201

Amato, A. (2019). Algoritmi e big data. Dalla carta sulla robotica. Rivista di filosofia del diritto, Journal of Legal Philosophy, 8(1), 107-124. https://r.issu.edu.do/mW

Aparicio-Gómez, W. (2023). La inteligencia artificial y su incidencia en la educación: Transformando el aprendizaje para el siglo XXI. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 3(2), 217-229. https://doi.org/10.51660/ripie.v3i2.133

Ayuso-del Puerto, D., & Gutiérrez-Esteban, P. (2022). La Inteligencia Artificial como recurso educativo durante la formación inicial del profesorado. RIED Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2), 347-358. https://doi.org/10.5944/ried.25.2.32332

Balladares-Burgos, J., & Valverde-Berrocoso, J. (2022). El modelo tecnopedagógico TPACK y su incidencia en la formación docente: una revisión de la literatura. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 6(1), 63-72. https://doi.org/10.32541/recie.2022.v6i1.pp63-72

Barrios-Tao, H., Díaz, V., & Guerra, Y. (2021). Propósitos de la educación frente a desarrollos de inteligencia artificial. Cadernos de Pesquisa, 51, 1-18. https://doi.org/10.1590/198053147767

Bocanegra, B., Tantachuco, J., & Caballero, N. (2021). Desempeño docente y pensamiento crítico en la formación universitaria. Boletín Redipe, 10(2), 65-77. https://r.issu.edu.do/Ry

Bonner, E., Lege, R., & Frazier, E. (2023). Large Language Model Based Artificial Intelligence in the Language Classroom: Practical Ideas for Teaching. Teaching English with Technology, 23(1), 23-41. https://doi.org/10.56297/BKAM1691/WIEO1749

Bustos, K. (2021). Ética y TIC: Algunas reflexiones sobre el rol de los educadores. Apuntes Universitarios, 11(2), 83-92. https://doi.org/10.17162/au.v11i2.633

Campione, R. (2021). Recopilar y vigilar: algunas consideraciones filosófico jurídicas sobre inteligencia artificial. Sociología y Tecnociencia, 11, 123-139. https://doi.org/10.24197/st.Extra_2.2021.123-139

Chávez, G., Castro, J., Ibarra, M., & Tobar, Y. (2024). La inteligencia artificial en la educación superior: oportunidades y amenazas. RECIAMUC, 8(1), 71-79. https://r.issu.edu.do/tG

Choque, M. (2008). Técnicas de la Inteligencia Artificial Aplicadas a la Educación. Revista de Información, Tecnología y Sociedad, 40, 34-36. https://r.issu.edu.do/8J

Comisión Europea. (2020). Libro blanco sobre la Inteligencia Artificial: un enfoque europeo de la excelencia y la confianza. https://r.issu.edu.do/KG

Cotrina-Aliaga, J., Vera-Flores, M., Ortiz-Cotrina, W., & Sosa-Celi, P. (2021). Uso de la Inteligencia Artificial (IA) como estrategia en la educación superior. Revista Iberoamericana de la Educación, 1, 1-11. https://doi.org/10.31876/ie.vi.81

Cruz, M. (2020). Formación continua del docente como factor de la calidad educativa universitaria. Revista Científica Internacional, 3(1), 73-79. https://doi.org/10.46734/revcientifica.v3i1.21

Cuadra-Martínez, D., Castro-Carrasco, P., Oyanadel, C., & González-Palta, I. (2021). Identidad profesional docente en la formación universitaria: una revisión sistemática de estudios cualitativos. Formación Universitaria, 14(4), 79-92. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000400079

Fajardo, G., Ayala, D., Arroba, E., & López, M. (2023). Inteligencia artificial y la educación universitaria: Una revisión sistemática. Magazine de las Ciencias: Revista de Investigación e Innovación, 8(1), 109-131. https://doi.org/10.33262/rmc.v8i1.2935

Fernández, J. (2021). Hacia el Humanismo Digital desde un denominador común para la Cíber Ética y la Ética de la Inteligencia Artificial. Disputatio. Philosophical Research Bulletin, 10(17), 107-130. https://n9.cl/f16y0

Floridi, L., & Chiriatti, M. (2020). GPT-3: Its Nature, Scope, Limits, and Consequences. Minds and Machines, 30, 681-694. https://doi.org/10.1007/s11023-020-09548-1

García-Villarroel, J. (2021). Implicancia de la inteligencia artificial en las aulas virtuales para la educación superior. Orbis Tertius-UPAL, 5(10), 31-52. https://doi.org/10.59748/ot.v5i10.98

García-Peñuela, E. (2020). Posthumanismo y tecnoética. Ábaco, (103), 108-117. https://acortar.link/7dQwNn

González-González, C. (2023). El impacto de la inteligencia artificial en la educación: transformación de la forma de enseñar y de aprender. Revista Qurriculum, 36, 51-60. https://doi.org/10.25145/j.qurricul.2023.36.03

Gordon, R. (2023). Chatbots e inteligencia artificial: aportes, innovaciones y aplicación en el desarrollo de sistemas de información empresarial. Visión Antataura, 7(1), 132-147. https://doi.org/10.48204/j.vian.v7n1.a3930

Grané, J. (2021). ¿Jaque mate digital a la humanidad? Educar humanos y resiliar en la era de la inteligencia artificial. Dedica. Revista de Educacao e Humanidades, (18), 2-24. https://n9.cl/64pgj

Hernández-Sampieri, R.; Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. Mc Graw Hill.

Jaramillo, D., & Montenegro, D. (2019). De la Inteligencia Artificial al juego de los dioses. ComHumanitas: Revista Científica de Comunicación, 10(3), 85-106. https://doi.org/10.31207/rch.v10i3.210

Juri, Y. (2021). Inteligencia artificial y dignidad humana: Los desafíos para el derecho. Revista Justicia & Derecho, 4(2), 1-12. https://r.issu.edu.do/Ua

Lopezosa, C., & Codina, L. (2023). ChatGPT y software CAQDAS para el análisis cualitativo de entrevistas: pasos para combinar la inteligencia artificial de OpenAI con ATLAS.ti, Nvivo y MAXQDA. Departamento de Comunicación. Serie Editorial DigiDoc. http://hdl.handle.net/10230/55477

Martínez-Corona, J., Palacios-Almón, G., & Oliva-Garza, D. (2023). Guía para la revisión y el análisis documental: propuesta desde el enfoque investigativo. Ra Ximhai, 19(1), 67-83. https://n9.cl/5far1

Miranda, G., & Vargas, M. (2019). Identidad profesional y formación docente universitaria: Un proceso en construcción desde la mirada del estudiantado. Actualidades Investigativas en Educación, 19(1), 196-215. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v19i1.35379

Muñoz, A., & Márquez, M. (2023). La inteligencia artificial: ¿amenaza u oportunidad? Una reflexión desde la medicina, la educación y el derecho. Ágora Revista Virtual de Estudiantes, (16), 195-202. https://n9.cl/dgjgr

Norman-Acevedo, E. (2023). La inteligencia artificial en la educación: una herramienta valiosa para los tutores virtuales universitarios y profesores universitarios. Panorama, 17(32), 1-11. https://doi.org/10.15765/pnrm.v17i32.3681

Ocaña-Fernández, Y., Valenzuela-Fernández, L., & Garro-Aburto, L. (2019). Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior. Propósitos y representaciones, 7(2), 536-568. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.274

Peñaherrera, W., Cunuhay, W., Nata, D., & Moreira, L. (2022). Implementación de la Inteligencia Artificial (IA) como recurso educativo. Recimundo, 6(2), 402-413. https://doi.org/10.26820/recimundo/6.(2).abr.2022.402-413

Piñero, L. & Perozo, L. (2021). Enfoque de no escisión en la investigación cualitativa. Orbis: revista de Ciencias Humanas, 17(50), 5-16. https://r.issu.edu.do/lJ

Quiroz, C., & Franco, D. (2019). Relación entre la formación docente y el rendimiento académico de los estudiantes universitarios. Educación, 28(55), 166-181. http://dx.doi.org/10.18800/educacion.201902.008

Rando, E. (2021). La necesaria formación del profesorado universitario ante la docencia virtual. Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa (REJIE Nueva Época), (24), 47-56. https://r.issu.edu.do/Ey

Rodríguez, Á., Orozco, K., García, J., Rodríguez, S., & Barros, H. (2023). La Implementación de la Inteligencia Artificial en la Educación: Análisis Sistemático. Domino de las Ciencias, 9(3), 2162-2178. https://n9.cl/vcvpj

Rudolph, J., Tan, S., & Tan, S. (2023). ChatGPT: Bullshit spewer or the end of traditional assessments in higher education? Journal of applied learning and teaching, 6(1), 342-363. https://doi.org/10.37074/jalt.2023.6.1.9

Salmerón, Y., Luna Álvarez, H., Murillo Encarnación, W., & Pacheco Gómez, V. (2023). El futuro de la Inteligencia Artificial para la educación en las instituciones de Educación Superior. Conrado, 19(93), 27-34. https://n9.cl/309ik

Sánchez, M., & Carbajal, E. (2023). La inteligencia artificial generativa y la educación universitaria. Perfiles Educativos, 45, 70-86. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.Especial.61692

Stojanov, A. (2023). Learning with ChatGPT 3.5 as a more knowledgeable other: An autoethnographic study. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20(1), 1-17. https://doi.org/10.1186/s41239-023-00404-7

Toledo-Lara, G. (2021). Pedagogías emergentes: una aproximación exploratoria. Revista Aposta, (91), 98-113. https://n9.cl/9y52q

Urretavizcaya, M., & Onaindía, E. (2002). Docencia Universitaria de Inteligencia Artificial. Inteligencia Artificial. Revista Iberoamericana de Inteligencia Artificial, 6(17), 23-32. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92501702

Vega, J., Borja Gómez, E., & Ramírez Álvarez, P. (2023). ChatGPT e inteligencia artificial: ¿obstáculo o ventaja para la educación médica superior? Educación Médica Superior, 37(2), 1-2. https://n9.cl/32f9p

Vera, F. (2023). Integración de la Inteligencia Artificial en la Educación superior: Desafíos y oportunidades. Transformar, 4(1), 17-34. https://r.issu.edu.do/gL

Vivas, W. (2018). Uso seguro y responsable de las TIC: una aproximación desde la tecnoética. Ciencia, Docencia y Tecnología, 29(57), 235-255. https://n9.cl/7chb2

Section

Research article

Author Biography

Gustavo Toledo-Lara, Universidad de Salamanca

PhD (Accredited) by the Faculty of Education of the University of Salamanca, with postdoctoral stay at the University Institute of Education Sciences of the Autonomous University of Madrid. Master in Latin American Studies (USAL), Master in Education. She has developed her teaching work in basic and university education. His research interests are educational public policies and their analysis, university reform, and contemporary educational processes.


Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.