Quality equity in higher education

case study from University of Costa Rica

Authors

José Mario Achoy-Sánchez

Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.

[email protected]

https://orcid.org/0000-0003-0942-6318

Flor Jiménez-Segura

Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.

[email protected]

Abstract

This article is the result of research carried out by the Node of the University of Costa Rica for the Regional Observatory of Equity with Quality in Higher Education in Latin America. This scientific contribution is a study whose objective was to review the state of the transversal and integral dimensions that guarantee equity with quality in the case of the University of Costa Rica. The study was applied to the teaching, student and administrative strata by means of an instrument with variables and made it possible to identify areas in which there are valuable opportunities for improvement for the University of Costa Rica. At the same time, since this was the first study of its kind at the institution, the inputs turned out to be of importance for the collection of academic information that will contribute to promoting quality equity in state higher education.

Keywords

educational institutions higher education equal education educational quality

How to Cite

Achoy-Sánchez, J. M., & Jiménez-Segura, F. (2023). Quality equity in higher education: case study from University of Costa Rica. Caribbean Educational Research Journal (RECIE), 7(1), 31–52. https://doi.org/10.32541/recie.2023.v7i1.pp31-52

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Allvin, R. E. (2019). Radical Transformation in Higher Education Is Required to Achieve Real Equity. YC Young Children, 74(5), 60-66. https://r.issu.edu.do/l?l=13497mDw

Bernasconi, A. (2014). Autonomía universitaria en el siglo XXI: nuevas formas de legitimidad ante las transformaciones del Estado y la sociedad. Páginas de Educación, 7(2), 33-60. https://r.issu.edu.do/l?l=13498QPt

Bauman, Z. (2003). Modernidad líquida. Fondo de Cultura Económica de Argentina.

Conferencia Mundial sobre la Educación Superior [CMES]. (1998). Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el Siglo XXI: Visión y Acción. Revista Educación Superior y Sociedad, 9(2), 97-114. https://r.issu.edu.do/l?l=13527V3m

Cobos, A. (2007). La construcción del perfil profesional de orientador y de orientadora. Estudio cualitativo basado en la opinión de sus protagonistas en Málaga. [Tesis doctoral, Universidad de Málaga]. https://r.issu.edu.do/l?l=13499a8g

Consejo Nacional de Rectores [CONARE]. (2020). Plan Nacional de la Educación Superior Universitaria Estatal: Planes 2021-2025. CONARE-OPES.

Córdoba, D. (2021). Mujeres docentes de la UCR ganan menos que los hombres, según modelo hecho por profesores. Semanario Universidad. https://r.issu.edu.do/l?l=135005CM

de Sousa, B. (1998). De la idea de universidad a la universidad de ideas. En de Sousa, B. (Ed.), De la mano de Alicia: lo social y lo político en la postmodernidad (pp. 225-283). Universidad de los Andes.

Fuentes, L. (2006). ¿Por qué se requieren políticas de equidad de género en la educación superior? Revista Nómadas, 44, 65-83. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=105146818005

Gairín, J., Castro, D., Bosco, J., & Barrera, A. (2019). La equidad en la Educación Superior. Estrategias para la intervención. Estudio Sicilia.

Section

Research article

Author Biographies

José Mario Achoy-Sánchez, Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.

.

Flor Jiménez-Segura, Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.

.