Learning styles and gamification in English classes at higher education
Autores/as
Benjamín Aldama-Juárez
Benemérita Universidad Autónoma de Puebla
[email protected] https://orcid.org/0009-0008-2310-495XItzel Angélica Ruiz-Romero
Benemérita Universidad Autónoma de Puebla
[email protected] https://orcid.org/0009-0008-1008-5630Natali Del Rosario Caipe-Colimba
Universidad de Caldas, Colombia
[email protected] https://orcid.org/0009-0000-3123-5652Catalina Juárez-Díaz
Benemérita Universidad Autónoma de Puebla
[email protected] https://orcid.org/0000-0002-8079-5039Detalles
Publicado
Resumen
Student learning styles and gamification benefit academic performance. This case study aimed to identify the language learning experiences of students with different learning styles in a gamified learning class. Nine participants between 19 and 32 years old were interviewed in an English II semi-school course at the Faculty of Administration of a higher education institution in central Mexico. The results indicated a high preference for the visual and dependent styles, positive perceptions towards gamification, a change of attitude towards learning English, and improvement in vocabulary, listening comprehension, and pronunciation. It is concluded that gamification and students' learning styles increase their inclination to learn English.
Palabras clave
Cómo citar
Descargas
Métricas
Citas
Alonso, M., Gallego, D., & Honey, P. (1997). Los Estilos de Aprendizaje: Procedimientos de diagnóstico y mejora. Editorial Mensajero.
Al Seghayer, K. (2021). Characteristics of Saudi EFL Learners' Learning Styles. English Language Teaching, 14(7), 82-94. https://r.issu.edu.do/Cu
Baldeón, J., Rodríguez, I., Puig, A., & López-Sánchez, M. (2017). Evaluación y rediseño de una experiencia de gamificación en el aula basada en estilos de aprendizaje y tipos de jugador. En R. Contreras y J. Eguia, J. (Eds.), Experiencias de gamificación en aulas, (pp. 95-111). https://r.issu.edu.do/sU
Balseca Castellano, H. F., Moscoso, S., & Erazo, J. C. (2022). Gamificación como estrategia de enseñanza de las ciencias naturales en octavo año de educación básica. MQRInvestigar, 6(3), 1753–1773. https://doi.org/10.56048/MQR20225.6.3.2022.1753-1773
Borda, P., Dabenigno, V., Freidin, B., & Güelman, M. (2017). Estrategias para el análisis de datos cualitativos. Instituto de Investigaciones Gino Germani. https://r.issu.edu.do/VC
Boudadi, N. A., & Gutiérrez Colón, M. (2020). Effect of Gamification on students’ motivation and learning achievement in Second Language Acquisition within higher education: a literature review 2011-2019. The EuroCALL Review, 28(1), 57-69. https://doi.org/10.4995/eurocall.2020.12974
Briones, T., & Yangali, J. (2020). Influencia del estilo de aprendizaje en el rendimiento académico universitario. Revista de Investigación de la Universidad Norbert Wiener, 9(1), 97-112. https://r.issu.edu.do/9K
Buckley, P., & Doyle, E. (2017). Individualising gamification: An investigation of the impact of learning styles and personality traits on the efficacy of gamification using a prediction market. Computers & Education, 106, 43-55. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.11.009
Bueno Mojena, C. D. L. C., & Font Milián, S. A. (2021). Los estilos de aprendizaje: su utilización en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la práctica integral de la lengua inglesa I. Varona. Revista Científico-Metodológica, (73), 108-117. https://r.issu.edu.do/E
Chou, Y. (2019). Actionable Gamification; Beyond Points, Badges, and Leaderboards. Packt Publishing Ltd. https://r.issu.edu.do/k8
Creswell, J. W. (2014). Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches. SAGE. https://r.issu.edu.do/HiA
Creswell, J., & Creswell, D. (2018). Research Design qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. SAGE Publications, Inc. https://r.issu.edu.do/hf
Escanero, J. (2008). Estilos de aprendizaje (Facultades de medicina). (1a. ed.). Prensas Universitarias de Zaragoza. https://r.issu.edu.do/aW
Fuentes, W. R. C., Ries, F., & Rodríguez, M. C. (2020). Estilos de aprendizaje y ambiente de aula: situaciones que anteceden a la innovación pedagógica en estudiantes de deporte. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 38, 213-221. https://r.issu.edu.do/C1
Fleming, N., & Mills, C. (1992). Not Another Inventory, rather a Catalyst for Reflection. To improve the academy. 11(1), 137-155. https://doi.org/10.1002/j.2334-4822.1992.tb00213.x
García, T. (2017). Estilos de aprendizaje y Modelo Educativo. Revista Electrónica Nuevos Cuadernos del Colegio, (9), 1-11. https://r.issu.edu.do/eD
Gaviria, D. (2022). Pedagogía de la Gamificación. (1a. ed.). https://r.issu.edu.do/iqAN
Gómez Contreras, J. L. (2020). Gamificación en contextos educativos: análisis de aplicación en un programa de contaduría pública a distancia. Revista Universidad & Empresa, 22(38), 8-39. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.6939
Gerring, J. (2004). What is a case study and what is it good for?. American Political Science Review, 98(2), 341–354. https://r.issu.edu.do/1e
Hedge, T. (2000). Teaching and learning in the language classroom. Oxford university press.
Huseinovic, L. (2023). The Effects of Gamification on Student Motivation and Achievement. In Learning English As A Foreign Language In Higher Education. MAP Education and Humanities, 4, 10-36. https://doi.org/10.53880/2744-2373.2023.4.10
Kolb, D. (1984). Experiential Learning: Experience as the source of Learning and Development. Prentice Hall. https://r.issu.edu.do/Jg
Latorre, D., & Marín, J. (2023). La gamificación como recurso didáctico en el aprendizaje de lenguas extranjeras. Sinergia Académica 6(2), 158-174. https://doi.org/10.51736/sa.v6i2.133
Leaver, B. L. (1997). Teaching the whole class. Corwin press, nc. https://r.issu.edu.do/4t
Loor, K., & Alarcón, L. (2021). Estrategias metodológicas creativas para potenciar los Estilos de Aprendizaje. Revista San Gregorio, 1(48), 1-14. https://r.issu.edu.do/m9
Lozano, R., A., Salas, B. A. T., & Cué, J. L. G. (2016). Implementación del instrumento QuironTest para medir estilos de aprendizaje en estudiantes de pregrado en línea. Revista de Estilos de Aprendizaje, 9(17), 240-267. https://doi.org/10.55777/rea.v9i17.1053
Monje, C. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa guía didáctica. Universidad Sur colombiana. https://r.issu.edu.do/Yk
Navarro-Sempere, A., García, M., García, E., Jiménez, D., Pinilla, V., López-Jaén, A., López-Jaén, A., Martínez-Peinado, P., Pascual-Garcial, S., Sempere, J., & Segovia, Y. (2022). Gamificación Educativa en el Laboratorio de Biología Celular. International Journal of Morphology, 40(6), 1426-1433. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022022000601426
Panmei, B., & Waluyo, B. (2022). The pedagogical use of gamification in English vocabulary training and learning in higher education. Education Sciences, 13(1), 24. https://doi.org/10.3390/educsci13010024
Peñalva, S., Aguaded, I., & Torres-Toukoumidis, Á. (2019). La gamificación en la universidad española. Una perspectiva educomunicativa. Revista Mediterránea de Comunicación, 10(1), 245-256. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM2019.10.1.6
Pitoyo, M. D., & Asib, A. (2020). Gamification-Based Assessment: The Washback Effect of Quizizz on Students' Learning in Higher Education. International Journal of Language Education, 4(1), 1-10. https://r.issu.edu.do/WP
Pulido, M. S. (2014). Estilos de aprendizaje y metodología de enseñanza adecuados para mejorar el proceso educativo. UNCA. https://r.issu.edu.do/bs
Ra, A. B., & Indriani, L. (2020). An Analysis of EFL Learners' Learning Style in Online Speaking Class. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 3(2), 322-327. https://doi.org/10.31004/jrpp.v3i2.1325
Rodriguez Cajamarca, L., García Herrera, D., Guevara Vizcano, C., Y. Eraza Álvarez, J. Herrera, D., Vizcaíno, C., & Álvarez, J. (2020). Alianza entre aprendizaje y juego: gamificación como estrategia metodológica que motiva el aprendizaje del inglés. Revista arbitrada interdisciplinaria Koinonía, 5(1), 370-391. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i1.788
Rodríguez Oroz, D., Gómez Espina, R., Bravo, M., & Truyol, M. (2019). Aprendizaje basado en un proyecto de gamificación: vinculando la educación universitaria con la divulgación de la geomorfología de Chile. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 16(2), 2202. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i2.2202
Sánchez-Cotrina, E. (2023). Estilos de aprendizaje y autorregulación en estudiantes universitarios de Educación. Revista Científica Episteme y Tekne, 2(1), e479. https://doi.org/10.51252/rceyt.v2i1.479
Tejero, L., (2021). Quizizz estrategia de gamificación para optimizar el aprendizaje de la Historia de Enfermería. Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI), 1(5), 1-11. https://r.issu.edu.do/2C
Valdez-Enríquez, A. E. (2022). La gamificación como potenciador del aprendizaje. Formación Estratégica, 4(1), 155-170. https://r.issu.edu.do/i9
Waer, H. H. A., & Hanan H. E. (2021). Using gamification in EFL vocabulary learning and learners' attitudes towards gamification use. Journal of Scientific Research in Education, 22(2), 547-570. https://dx.doi.org/10.21608/jsre.2021.54341.1236
Witkin, H. A., & Goodenough, D. R. (1977). Field dependence and interpersonal behavior. Psychological Bulletin, 84(4), 661–689. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0033-2909.84.4.661
Zichermann, G., & Cunningham, C. (2011). Gamification by design: Implementing game mechanics in web and mobile apps. O'Reilly Media, Inc. https://r.issu.edu.do/v1
Sección
Licencia
Derechos de autor 2024 Benjamín Aldama-Juárez, Itzel Angélica Ruiz-Romero, Natali Del Rosario Caipe-Colimba, Catalina Juárez-Díaz
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.