Relationship between learning styles and volitional strategies in foreign language university students

Authors

María del Socorro Rodríguez-Guardado

Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla

[email protected]

https://orcid.org/0000-0002-1575-2403

Catalina Juárez-Díaz

Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

[email protected]

https://orcid.org/0000-0002-8079-5039

Abstract

Higher level students face challenges in adapting to new learning environments, which leads to the deployment of cognitive, motivational, affective and emotional strategies. The objective of this study is to analyze the relationship between learning styles and the use of volitional strategies in Mexican university foreign languages students. A quantitative method of descriptive correlational design of cross-sectional scope was used. The Honey-Alonso Learning Styles Questionnaire (CHAEA) and the Inventory of Academic Volitional Strategies (IEVA) were used. The results showed that there is a predominance of the reflective style and a greater use of the self-efficacy strategy, in addition to a variation with the semester studied. These findings may provide a guideline for the classroom to consider aspects that allow students to persist in the face of latent difficulties in their school contexts and academic achievement.

Keywords

learning strategies university students foreign language

How to Cite

Rodríguez-Guardado, M. del S., & Juárez-Díaz, C. (2023). Relationship between learning styles and volitional strategies in foreign language university students. Caribbean Educational Research Journal (RECIE), 7(1), 123–141. https://doi.org/10.32541/recie.2023.v7i1.pp123-141

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Alonso, C. M., Gallego, D. J., & Honey, P. (1997). Los estilos de aprendizaje: procedimientos de diagnósticos y mejora (7ª. ed.). Mensajero.

Alves, P., Miranda, L., Morais, C., & Melaré, D. (2018). Estilos de aprendizaje de los estudiantes de la educación superior y el acceso a las herramientas de entornos virtuales. Tendencias pedagógicas. https://doi.org/10.15366/tp2018.31.003

Broc Cavero, M. A. (2011). Voluntad para estudiar, regulación del esfuerzo, gestión eficaz del tiempo y rendimiento académico en alumnos universitarios. Revista de Investigación Educativa, 29(1), 171-185. https://r.issu.edu.do/l?l=13625R39

Cano Ibarra, S. T., Ramos Beltrán, J. A., & Medina Torres, M. G. (2016). Análisis del estrés académico en estudiantes de ingeniería como estrategia para el aprendizaje significativo. ANFEI Digital, 5. https://r.issu.edu.do/l?l=13626Yao

Corno, L. (1993). The best laid plans: Modern conceptions of volition and educational research. Educational Research, 22(2), 14-22.

https://doi.org/10.3102/0013189X022002014

Chakraborty, R. (2016). A Study on the Combined Correlation between Academic Delay of Gratification and Academic Volition, With Emotional Intelligence in Student Teachers. International Journal of Novel Research in Education and Learning, 3(1), 17-24. https://www.noveltyjournals.com

Estévez, I., Rodríguez, S., Valle, A., Regueiro, B., & Piñeiro, I. (2016). Incidencia de las metas académicas del alumnado de secundaria en su gestión motivacional. Aula Abierta, 44(2), 83-90. https://doi.org/10.1016/j.aula.2016.03.001

Fuentes, S., & Rosário, P. (2013). Mediar para la autorregulación académica: Un desafío educativo para el siglo XXI. INDESCO.

Gaeta, M. L. (2009). La autorregulación del aprendizaje: la estructura del aula, la orientación a metas y las estrategias volitivas y metacognitivas en escolares adolescentes. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 12(2), 157. https://r.issu.edu.do/l?l=13628Xic

Gaeta, M. L., & Herrero, M. L. (2009) Influence of volitional strategies on self-regulation of learning, Studies in Psychology, 30(1), 73-78.

https://doi.org/10.1174/021093909787536317

García Diego, C., Castañeda López, E., & Mansilla Morales, J. M. (2018). Experiencia de innovación en el aula desde la autorregulación y los estilos de aprendizaje. Tendencias pedagógicas, 31, 137-148. https://r.issu.edu.do/l?l=136297bX

González-Torres, M. C. (2012). Más allá de la motivación: cultivar la voluntad de aprender para hacer frente a las demandas escolares, favorecer el éxito escolar y el desarrollo positivo de los estudiantes. Revista IDEA (Consejo Escolar de Navarra), 39, 31-44. https://r.issu.edu.do/l?l=13630ZK2

Juárez Díaz, C. (2020). Foreign language learners’ experiences regarding their learning style in higher education. Revista de Estilos de Aprendizaje, 13(26), 118-130. https://r.issu.edu.do/l?l=13631mNH

Juárez Díaz, C., & Rodríguez Guardado, M. del S. (2021). Estilos de aprendizaje y estrategias volitivas en estudiantes del Nivel Medio Superior. Revista de Estilos de Aprendizaje, 14(28), 193-204. https://doi.org/10.55777/rea.v14i28.2791

Juárez-Lugo, C. (2014). Propiedades psicométricas del cuestionario Honey-Alonso de Estilos de Aprendizaje (CHAEA) en una muestra mexicana. Revista de Estilos de Aprendizaje, 7(13), 136-154. https://doi.org/10.55777/rea.v7i13.1011

Laffita-Azpiazú, P. O., & Guerrero-Seide, E. (2017). Estilos de Aprendizaje y Autoeficacia Académica. Revista de Estilos de Aprendizaje, 10(19). https://r.issu.edu.do/l?l=1363244N

León-Sánchez, R., & Barrera-García, K. (2022). Enfoques y estilos de aprendizaje en estudiantes de Psicología de una universidad pública en México. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 65, 102-136. https://doi.org/10.35575/rvucn.n65a5

Lomi, A., & Mbato, C. (2019). Exploring volition in public speaking class among the English Education Students in Sanata Dharma University. LET: Linguistics, Literature and English Teaching Journal, 9(2), 49-71. https://doi.org/10.18592/let.v9i2.3206

McCann, E. J., & García, T. (1999). Maintaining motivation and regulating emotion: Measuring individual differences in academic volitional strategies. Learning and Individual Differences, 11, 259-279. https://doi.org/10.1016/S1041-6080(99)80003-X

Martínez Martínez, I., Renés Arellano, P., & Martínez Geijo, P. (2019). Los estilos de aprendizaje y de enseñanza: análisis y diagnóstico en Educación Superior del Centro Internacional de Estudios Superiores del Español, CIESE-Comillas, España. Revista de Estilos de Aprendizaje, 12(24), 28-41. https://doi.org/10.55777/rea.v12i24.1317

Miranda Villanueva, C. O., & Flores Mejía, J. G. (2016). Autoeficacia percibida, Estilos de aprendizaje y Procrastinación académica en estudiantes universitarios. 4.° Encuentro de Jóvenes Investigadores – CONACYT. Tlamati Sabiduría,7(2). https://r.issu.edu.do/l?l=136116ca

Naranjo, P. M. (2009). Motivación: perspectivas teóricas y algunas consideraciones de su importancia en el ámbito educativo. Revista Educación, 33(2), 153-170. https://r.issu.edu.do/l?l=13634ab4

Pantoja Ospina, M. A. P., Salazar, L. I. D., & Meneses, J. S. C. (2013). Modelos de estilos de aprendizaje: una actualización para su revisión y análisis. Revista Colombiana de Educación, 64(7) 9-105. https://r.issu.edu.do/l?l=136355eH

Seufert, T. (2018). The interplay between self-regulation in learning and cognitive load. Educational Research Review 24, 116-129.

https://doi.org/10.1016/j.edurev.2018.03.004

Shih, H. (2019). L2 Anxiety, Self-Regulatory Strategies, Self-Efficacy, Intended Effort and Academic Achievement: A Structural Equation Modeling Approach. International Education Studies, 12(3), 24-35. https://doi.org/10.5539/ies.v12n3p24

Valenzuela, J. (2009). Características psicométricas de una escala para caracterizar el sentido del aprendizaje escolar. Universitas Psychologica, 8(1), 49-60. https://r.issu.edu.do/l?l=13636afZ

Section

Research article

Author Biographies

María del Socorro Rodríguez-Guardado, Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla

D. in Education from the Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla (UPAEP). Master in Pedagogy with Specialization in University Teaching from the same institution and Master in Educational Technology from the Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Monterrey (ITESM). She is a professor at UPAEP in the postgraduate courses of teaching professionalization. She has publications in different national and international indexed journals and has participated in different educational congresses. She belongs to the National System of Researchers of CONACyT, Level 1 and to the Interinstitutional Network of Researchers in Education of Puebla (REDIIEP). Her research focuses on the study of volitional processes for self-regulated learning in different contexts and educational levels.

Catalina Juárez-Díaz, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

D. in Education from the Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla (UPAEP), B.A. in Modern Languages. She has a master's degree in Pedagogy. She has publications in different national and international indexed magazines and has participated in different educational congresses. She is a professor at the Faculty of Languages of the Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. She belongs to the National System of Researchers of CONACyT, Candidate Level. Her area of research interest is learning styles and foreign language learning in different contexts and educational levels.