Social impact of university research. An approach from phenomenology
Authors
Carmiña Hilda Soto Figueredo
Universidad Nacional de Asunción
[email protected] https://orcid.org/0000-0003-0522-9915Detalles
Published
Abstract
This study explores researchers' perceptions of the social impact of university research and identifies the factors they deem relevant in evaluating such impact. Employing units of analysis, hermeneutic phenomenology, and in-depth interviews with researchers from the National University
of Asunción and evaluators from the National Council of Science and Technology, the study reveals several key themes. These include social impact as the practical application of research, dissemination or publication of
results as academic impact, the transformative link with society as strategic social impact, and tangible products as a concrete manifestation of social impact. A significant discrepancy is identified between research results and their actual social impact. The study concludes that, at the National University of Asunción, these evaluations are in their early stages and that specific mechanisms need to be implemented for their development.
Keywords
How to Cite
Downloads
Metrics
References
Abeledo, C. (2004). Investigación orientada a la solución de problemas: relevancia y desafíos para países en desarrollo. En J. C. Pugliese (Ed.), Universidad, sociedad y producción (pp. 27-31). Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología. https://r.issu.edu.do/GC
Abramowitz, K., Fischman, W., & Gardner, H. (2024). Higher Education in the Twenty-First Century; What’s the Mission? Daedalus, 153(2), 301-315. https://doi.org/10.1162/daed_a_02082
Alonso, M., Cuschnir, M., & Napoli, M. (2021). La tercera misión de la universidad y sus múltiples sentidos en debate: extensión, transferencia, vinculación, compromiso, coproducción e impacto social de las prácticas académicas y los modos de producción de conocimiento. Revista del IICE, 50(1), 91-130.
https://doi.org/10.34096/iice.n50.11268
Ames, A. (2021). Manual. Teoría del Cambio: 10 pasos para diseñar proyectos de innovación social de alto impacto. Universidad del Pacífico y Konrad Adenauer.
Arias-Zapata, D. A. (2020). Investigar, escribir y publicar. ¿Qué tan importante es para la universidad? Caso de estudio hasta el 2018. Revista Comunicación, Cultura y Política, 11(1),110-148. https://doi.org/10.21158/21451494.v11.n0.2020.2756
Compagnucci, L., & Spigarelli, F. (2020). The Third Mission of the university: A systematic literature review on potentials and constraints. Technological Forecasting and Social Change, 161(1), 1-30.
https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.120284
Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. (2024). Indicadores de ciencia y tecnología de Paraguay 2023. https://www.conacyt.gov.py/indicadores-cti
Farfán-Pimentel, D. E., Huerto-Caqui, E., Asto-Huamaní, A. Y., Sanabria-Rojas, L. G., Sánchez-Glorio, J. F., Lizandro-Crispín, R., Fuertes-Meza, L. C., & Farfán-Pimentel, J. F. (2023). Aporte de la hermenéutica y la fenomenología en la investigación: una reflexión teórica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(3), 4064-4075. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6466
Fia, M., Ghasemzadeh, K., & Paletta, A. (2023). How Higher Education Institutions Walk Their Talk on the 2030 Agenda: A Systematic Literature Review. Higher Education Policy, 36(1), 599-632. https://doi.org/10.1057/s41307-022-00277-x
Gaviria-Velásquez, M., & Mejía-Correa, A. (2021). Apropiación social de la ciencia y comunicación pública del conocimiento, dos actividades inherentes a la investigación universitaria. Revista Interamericana de Bibliotecología, 44(3), 1-11. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v44n3e343603
Glaser, B., & Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded Theory. Strategies for Qualitative Research. Aldine Publishing Company. https://r.issu.edu.do/s5
Henning-Sørensen, O., Bjørner, J., Holtermann, A., Dyreborg, J., Birkelund-Sorli,J., Kristiansen, J., & Bohni-Nielsen, S. (2022). Measuring societal impact of research —Developing and validating an impact instrument for occupational health and safety. Research Evaluation, 31(1), 118-131.
https://doi.org/10.1093/reseval/rvab036
Hevenstone, D., Fraser, A., Hobi, L., & Geuke, G. (2023). Why is impact measurement abandoned in practice? Evidence use in evaluation and contracting for five European Social Impact Bonds. Evaluation, 29(1), 91-109. https://doi.org/10.1177/13563890221136890
Hill, S. (2019). Evaluación del impacto social de la investigación: la experiencia del Reino Unido. Pontificia Universidad Católica del Perú. https://r.issu.edu.do/So
Jakub, S. (2022). A Non-Iterative Constrained Measure of Research Impact. Information, 13(7), 319-319. https://doi.org/10.3390/info13070319
Kreimer, P. (2019). Science and society in Latin America: peripheral modernities. Taylor
& Francis. https://doi.org/10.1080/25729861.2021.1963399
Lauronen, J. P. (2020). The dilemmas and uncertainties in assessing the societal impact of research. Science and Public Policy, 47(2), 207-218. https://doi.org/10.1093/scipol/scz059
Ludwig Boltzmann Gesellschaft (LBG). (2021). What Is Societal Impact of Research? A literature review. Ludwig Boltzmann Gesellschaft. https://r.issu.edu.do/L5
Martínez-García, R. (2019). Research evaluation systems: approach to the british performance-based research funding system. Tecnología, Ciencia y Educación, 14(1), 71-93. https://doi.org/10.51302/tce.2019.333
Mata-León, I., Mosqueda, N. A., & Zapata-Álvarez, L. F. (2023). Herramientas digitales al servicio del estilo de aprendizaje de estudiantes a nivel superior. Desarrollo Sustentable, Negocios, Emprendimiento y Educación, 5(50), 105-111. https://doi.org/10.51896/rilcods.v5i50.368
Montesi, M., & Villaseñor-Rodríguez, I. (2018). El impacto social de las instituciones de educación superior: un estudio de caso con la Universidad Complutense de Madrid. Información, Cultura y Sociedad, 39(1), 37-60. https://r.issu.edu.do/eh
Osborne, N., & Grant-Smith, D. (2021). In-depth interviewing. En S. Baum (Ed.), Methods in Urban Analysis (pp. 80-100). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-16-1677-8_7
Reale, E., Avramov, D., Canhial, K., Donovan, C., Flecha, R., Holm, P., Larkin, C., Lepori, B., Mosoni-Fried, J., Oliver, E., Primeri, E., Puigvert, L., Scharnhorst, A., Schubert, A., Soler, M., Soos, S., Sorde, T., Travis, C., & Van Horik, R. (2018). A review of literature on evaluating the scientific, social and political
impact of social sciences and humanities research. Research Evaluation, 27(4),
-308. https://doi.org/10.1093/reseval/rvx025
Reed, M. S., Ferré, M., Martin-Ortega, J., Blanche, R., Lawford-Rolfe, R., Dallimer, M., & Holden, J. (2021). Evaluating impact from research: A methodological framework. Research Policy, 50(4), 104-147.
https://doi.org/10.1016/j.respol.2020.104147
Rueda-Sánchez, M. P., Armas, W. J., & Sigala-Paparella, S. P. (2023). Análisis cualitativo por categorías a priori: reducción de datos para estudios gerenciales. Ciencia y Sociedad, 48(2), 83-96.
https://doi.org/10.22206/cys.2023.v48i2.pp83-96
Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia. https://r.issu.edu.do/dy
Tahamtan, I., & Bornmann, L. (2020). Altmetrics and Societal Impact Measurements: Match or Mismatch? A Literature Review. El profesional de la información, 29(1), 1-29. https://doi.org/10.3145/epi.2020.ene.02
Taliento, M. (2022). The Triple Mission of the Modern University: Component Interplay and Performance Analysis from Italy. World, 3(3), 489-512. https://doi.org/10.3390/world3030027
Touriñan-López, J. M. (2020). La tercera misión de la universidad. Transferencia de conocimiento y sociedades del conocimiento. Una aproximación desde la pedagogía. Contextos Educativos, 26(1), 41-81. https://doi.org/10.18172/con.4446
Vera de Sandes-Guimarães, L., & Hourneaux, J. F. (2020). Research impact – what is it, after all? Editorial impact series part 1. RAUSP Management Journal, 55(3), 283-287. https://doi.org/10.1108/RAUSP-07-2020-202
Viana-Lora, A., & Nel-lo-Andreu, M. G. (2021). Approaching the Social Impact of Research Through a Literature Review. International Journal of Qualitative Methods, 20(1), 1-11. https://doi.org/10.1177/16094069211052189
Vives-Varela, T., & Hamui-Sutton, L. (2021). La codificación y categorización en la teoría fundamentada, un método para el análisis de los datos cualitativos. Investigación en Educación Médica, 10(40), 97-104.
https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2021.40.21367
Yviricu-Reina, A. D., & Núñez-González, S. (2021). El impacto social de los proyectos de investigación, análisis desde el contexto de la Universidad de Pinar del Río. Revista de Estudios Económicos y Empresariales, 33(1), 91-108. https://r.issu.edu.do/dV
Section
License
Copyright (c) 2025 Carmiña Hilda Soto Figueredo, María José Aparicio-Meza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.