Influence of School Organizations in the Assessment Action of Teachers

Authors

Sirley Andrea Bustamante-Castaño

Instituto Universitario de Educación Física de la Universidad de Antioquia, Colombia

[email protected]

https://orcid.org/0000-0002-8033-4646

Beatriz Elena Chaverra-Fernández

Universidad de Antioquía, Colombia

[email protected]

https://orcid.org/0000-0002-1183-8488

Abstract

Understanding how teachers act around the evaluation in their school daily life requires the recognition that their actions and thoughts are permeated by the context in which they operate. Each structure of the education system exerts an influence on teachers, which leads them to develop their evaluative actions in a certain way. The objective of this study was to understand how the guidelines of the Educational Institutions (EI) influence the evaluative action of a group of teachers of Physical Education in Medellin (Colombia), during a teaching unit. The method used was qualitative, specifically the multiple case study. Semi-structured interviews, participant observation and documentary analysis were used as information collection strategies. Among the results it was found that the Institutional Student Evaluation System (ISES) of five schools, determined the evaluative action of teachers in three aspects. First: participating actors. Self-assessment has a defined percentage in four ISES; however, only two of them have established criteria. Second, the application of instruments and procedures. The guideline for all ISES was to conduct a theoretical examination, with a percentage of the final grade. Third, the moments. Previous procedures (self-assessment and examination) were to be performed at the end of the teaching unit. For only one teacher of the six investigated, the ISES did not influence his/her evaluative action. In conclusion, the school organization has a decisive influence on the evaluative action and the teachers assume a position of compliance with the standard.

Keywords

Physical Education secondary education educational evaluation pedagogical research

How to Cite

Bustamante-Castaño, S. A., & Chaverra-Fernández, B. E. (2019). Influence of School Organizations in the Assessment Action of Teachers. Caribbean Educational Research Journal (RECIE), 3(2), 84–98. https://doi.org/10.32541/recie.2019.v3i2.pp84-98

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Bowen, G. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027

Cabezas, D., González, C., & Carpintero, E. (2009). Evaluar la evaluación: cuestionario sobre prácticas de evaluación. eduPsykhé: Revista de psicología y educación, 8(1), 51-61. https://bit.ly/37SSGOL

Carvalho, M., Brás, J., & Gonçalves, M. (2018). Para uma metacrítica da organização escolar. Laplage em Revista, 4(1), 202-214. https://doi.org/10.24115/S2446-6220201841400p.202-214

Cerda, H. (2000). La evaluación como experiencia total. Logros-objetivos-procesos, competencias y desempeño. Cooperativa Editorial Magisterio. https://bit.ly/2DqNkMV

Chaverra-Fernández, B. (2017). Pensamiento y acción evaluativa del profesorado de educación física de educación secundaria y media: Estudio de casos en Medellín-Colombia (Tesis doctoral). Universidad Autónoma de Madrid, Madrid. https://bit.ly/2OvJgRN

De la hoz, J. (2017). Estilos de gestión y cultura institucional en las organizaciones escolares. Revista Encuentros, 15(1), 61-75. https://doi.org/10.15665/re.v15i1.611

Decreto 1290/2009. Por el cual se reglamenta la evaluación del aprendizaje y promoción de los estudiantes de los niveles de Educación Básica y Media. Ministerio de Educación Nacional de Colombia. 16 de abril de 2009. https://bit.ly/20XJAb2

Fernández, L. (1998). El análisis de lo institucional en la escuela: un aporte a la formación autogestionaria para el uso de los enfoques institucionales. Notas teóricas. Paidós.

Fernández, L. (2005). Instituciones educativas. Paidós.

Fernández, L., Nicastro, S., & Ana, S. (1998). El análisis de lo institucional en la escuela. Paidós.

Galeano Marín, M. E. (2004a). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Universidad Eafit.

Galeano Marín, M. E. (2004b). Estrategias de investigación social cualitativa: el giro en la mirada. La Carreta.

Goetz, J., & LeCompte, M. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Ediciones Morata. https://bit.ly/2OwtWEy

Hamodi, C., López-Pastor, V. M., & López-Pastor, A. T. (2017). If I experience formative assessment whilst studying at university, will I put it into practice later as a teacher? Formative and shared assessment in Initial Teacher Education (ITE). European Journal of Teacher Education, 40(2), 171-190. https://doi.org/10.1080/02619768.2017.1281909

Hernández Álvarez, J. L., & López Rodríguez, A. (2004). Evaluación de la enseñanza: análisis y propuestas. En J. L. Hernández y R. Velásquez (Eds.). La evaluación en educación física. Investigación y práctica en el ámbito escolar (pp.49-76). Graó. Kaminsky, G. (1994). Dispositivos institucionales. Democracia y autoritarismo en los problemas institucionales. Lugar Editorial.

Kemmis, S. (1988). El curriculum: más allá de la teoría de la reproducción. Morata.

Lima, L. (2011). Políticas educacionais, organização escolar e trabalho dos professores. Educação: teoria e prática, 21(38), 1-18. https://bit.ly/2Y1nwQS

Massot, I., Dorio, I., & Sabariego, M. (2014). Estrategias de recogida de información y análisis de la información. En R. Bisquerra (Ed.). Metodología de la investigación educativa (pp.329-366). La Muralla. https://bit.ly/37RXtjG

Real Academia Española. España, (2014). Diccionario de la Lengua Española (23.a ed.). https://bit.ly/2R52aRg

Remesal, A. (2006). Los problemas en la evaluación del aprendizaje matemático en la educación obligatoria: Perspectiva de profesores y alumnos (Tesis doctoral), Universidad de Barcelona, Barcelona. https://bit.ly/34wj3YY

Stake, R. (2010). Investigación con estudio de casos. Morata.

Stenhouse, L. (1984). Investigación con estudio de casos. Morata.

Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Facultad de Enfermería de la Universidad de Antioquia. https://bit.ly/2L6fW2c

Taylor, S., & Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós.

Tójar Hurtado, J. C. (2006). Investigación cualitativa. La Muralla

Turpo, J., & Jaimes, D. (2017). Estudio de los vínculos entre cultura organizacional y calidad de los servicios educativos en la imagen institucional de una universidad privada confesional. Apuntes Universitarios. Revista de Investigación, 7(1), 97-116. https://bit.ly/2PBBMgH

Vera-Lacárcel, J. A. (2006). Evaluación participativa y responsabilidad en Educación Física (Tesis doctoral). Universidad de Murcia, Murcia. https://bit.ly/37SvtMz

Woods, P. (1987). La escuela por dentro: la etnografía en la investigación educativa. Paidós.

Yin, R. (1984). Case study research: design and methods, applied social research methods series. Sage Publications.

Yin, R. (2003). Case Study Research. Sage Publications.

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.