Reference Framework for Teaching Professional Development: A Literature Review

Authors

Jorge Balladares-Burgos

Universidad Andina Simón Bolívar, Ecuador

[email protected]

Jesús Valverde-Berrocoso

Universidad de Extremadura, España

[email protected]

Abstract

The integration of technology with pedagogy and content promotes teaching professional development through digital competencies. Staff digital education improves teaching practice by training courses. The TPACK framework, as a technological pedagogical content knowledge, is shown as a reference for a digital education in higher education teaching staff. This article aims to propose a general view of TPACK framework from its beginning until today, and its incidence in the diagnosis and analysis of ICT integrated in teaching practice based on technological, pedagogical and content knowledge. This paper shows a literature review about the different types of TPACK framework. In addition, it is verified how the TPACK framework can support an assurance of the quality of education mediated with technology. In this way, the TPACK framework becomes a theoretical reference option for the digital education of higher education staff either for their professional development or for teaching practice in the classroom and online teaching.

Keywords

Educational Tecnology ICT Educational Model Digital Competencie Professional Development Teacher

How to Cite

Balladares-Burgos, J., & Valverde-Berrocoso, J. (2022). Reference Framework for Teaching Professional Development: A Literature Review. Caribbean Educational Research Journal (RECIE), 6(1), 63–72. https://doi.org/10.32541/recie.2022.v6i1.pp63-72

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Agreda, M., Hinojo, M. A., & Sola, J. M. (2016). Diseño y validación de un instrumento para evaluar la competencia digital de los docentes en la educación superior española. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 49, 39-56. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i49.03

Aguilar, F. (coord.) (2019). Enfoques y perspectivas del pensamiento pedagógico latinoamericano. Abya-Yala.

Balladares, J. (2020a). Estudio de la integración de las TIC en la formación del profesorado a través del modelo TPACK. Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador.

Balladares, J. (2020b). Una educación remota en tiempos de contingencia académica. Revis-ta Andina, 2, 29-35. Universidad Andina Simón Bolívar. https://tinyurl.com/y6t3asl7

Balladares, J. (2017). Educación digital y formación del profesorado en modalidad semipre-sencial y virtual (b-learning y e-learning). [Tesis doctoral, Universidad de Extremadura]. Cáce-res: Universidad de Extremadura. http://dehesa.unex.es/handle/10662/6072

Balladares, J. (2018a). Diseño pedagógico de la educación digital para la formación del profesorado. RELATEC. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 17(1), 41-60. https://doi.org/10.17398/1695-288X.17.1.41

Balladares, J. (2018b). Competencias para una inclusión educativa digital. Revista PUCE, 107, 191-211. https://bit.ly/2m2NF32

Balladares, J. (2018c). Blended Learning and Digital Education of University Teaching Staff. Revista Cátedra, (1), 53-69. https://bit.ly/2n2PBZt

Beltrán, O. (2005). Revisiones sistemáticas de la literatura. Rincón epidemiológico. http://www.scielo.org.co/pdf/rcg/v20n1/v20n1a09.pdf

Cabero, J., Marín, V., & Castaño, C. (2015). Validación de la aplicación del modelo TPACK para la formación del profesorado en TIC. @TIC. Revista d´innovació educativa. Universidad de Valencia, 13-22.

CACES (2019). Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. Debates y experien-cias. Quito: Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior.

Chai, C., Koh, J., & Tsai, C. (2013). A review of technological pedagogical content knowledge. Education Technology and Society, 16(2), 31-51.

Chai, C. S., Koh, J. H. L., Tsai, C. C., & Tan, L. L. W. (2011). Modeling primary school pre-service teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) for meaningful learning with information and communication technology (ICT). Computers & Education, 57(1), 1184-1193. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.01.007.

Gill, L., & Dalgarno, B. (2017). A qualitative analysis of pre-service primary school teachers’ TPACK development over the four years of their teacher preparation programme. Technology, Pedagogy and Education, 26(4), 439-456. https://doi.org/10.1080/1475939X.2017.1287124

Guerra, P. (2020). El uso de entornos virtuales en el proceso enseñanza aprendizaje de una segunda lengua: estudio de caso Institución Educativa Fiscal Amazonas. (Tesis de Maestría en Innovación en Educación). Quito: Universidad Andina Simón Bolívar.

Herrera-Pavo, M. Á., Amuchástegui, G., & Balladares-Burgos, J. (2020). La educación supe-rior ante la pandemia. Revista Andina de Educación, 3(2), 2-4. https://doi.org/10.32719/26312816.2020.3.2.0

Higuera, E., Bermúdez, J., & Erazo, P. (2020). Pensar, Vivir y Hacer Educación: Visiones compartidas (volumen 2). Centro de Publicaciones PUCE.

Krauskopf, K., Foulger, T. S., & Williams, M. K. (2018). Prompting teachers’ reflection of their professional knowledge. A proof-of-concept study of the Graphic Assessment of TPACK In-strument. Teacher Development, 22(2), 153-174. https://doi.org/10.1080/13664530.2017.1367717

Kiray, S. A., Celik, I. y Colakoglu, M. H. (2018). TPACK Percepciones de autoeficacia de los profesores de ciencias: un estudio de modelado de ecuaciones estructurales. Egitim ve Bilim, 43(195), 253-268. https://doi.org/10.15390/EB.2018.7538

Koehler, M., Mishra, P., Bouck, E., DeSchriver, M., Kereluik, K., Shin, T., & Wolf, L. (2011). Deep-Play: Developing TPACK for 21st Century Teachers. International Journal of Learning Technology, 6(2), 146-163.

Koh, J., & Chai, C. (2014). Teacher clusters and their perceptions of technological pedagogi-cal content knowledge (TPACK) development through ICT lesson design. Computers & Edu-cation, 70, 222-232.

Koh, J., Chai, C., & Tay, L. (2014). TPACK-in-Action: Unpacking the contextual influences of teachers´ construction of technological pedagogical content knowledge (TPACK). Computers & Education, 78, 20-29.

Koh, J. H. L., Chai, C. S., & Lim, W. Y. (2017). Teacher Professional Development for TPACK-21CL: Effects on Teacher ICT Integration and Student Outcomes. Journal of Educational Computing Research, 55(2), 172-196. https://doi.org/10.1177/0735633116656848

Koh, J. H. L., Chai, C. S., & Natarajan, U. (2018). Developing Indonesia teachers’ technologi-cal pedagogical content knowledge for 21st century learning (TPACK-21CL) through a multi-prong approach. Journal of International Education and Business, 3(1), 11-33. https://r.issu.edu.do/l?l=11817mDR

Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: a frame-work for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.

Moreno, B., Muñoz, M., Cuellar, J., Domancic, S., & Villanueva, J. (2018). Revisiones Siste-máticas: definición y nociones básicas. Revista clínica de periodoncia, implantología y rehabi-litación oral, 11(3), 184-186. https://dx.doi.org/10.4067/S0719-01072018000300184

Mouza, C., Karchmer-Klein, R., Nandakumar, R., Yilmaz-Ozden, S., & Hu, L. (2014). Investi-gating the impact of an integrated approach to the development of preservice teachers´ tech-nological pedagogical content knowledge (TPACK). Computers & Education, 71, 206-221.

Pardo, H., & Cobo, C. (2020). Expandir la universidad más allá de la enseñanza remota de emergencia. Ideas hacia un modelo híbrido post-pandemia. Outliers School.

Petticrew, M., & Roberts, H. (2012). Systematic reviews in the social sciences: a practical guide. Blackwell Publ.

Sangbanchong, V., Wiratchai, N., & Bowarnkitiwong, S. (2014). Validating the Technological Pedagogical Content Knowledge appropriate for instructing Students (TPACK-S) of pre-service teachers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 524-530.

Schmidt, D. A., Baran, E., Thompson, A. D., Mishra, P., Koehler, M. J., & Shin, T. S. (2009). Technological pedagogical content knowledge (TPACK) the development and validation of an assessment instrument for preservice teachers. Journal of research on Technology in Edu-cation, 42(2), 123-149. https://doi.org/10.1080/15391523.2009.10782544

Serrano, E. L., & Hernández-Villafaña, A. D. (2020). Desarrollo de un cuestionario de evalua-ción de la competencia docente en línea. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Dis-tancia, 23(2), 307-328. http://dx.doi.org/10.5944/ried.23.2.27084

Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educa-tional Review, 57.

Teague, H. L. (2017). A mixed methods study of online course facilitators’ perceptions of mo-bile technology, design, and TPaCK affordances. [Tesis doctoral, Eastern Washington Univer-sity]. http://doi.org/10.13140/RG.2.2.29276.39044

Teng Lye, L. (2013). Opportunities and challenges faced by private higher education institu-tion using TPACK Model in Malaysia. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 91, 294-305.

Tian, T., Zou, N., Jiang, J., & Xu, X. (2017). Application of practical curriculum for college spe-cialty of economic management under TPACK framework: Taking «enterprise operation and decision simulation system» curriculum as an example. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 12(7), 124-135. https://doi.org/10.3991/ijet.v12i07.7223

Tomte, C., Enochsson, A., Buskqvist, U. & Karstein, A. (2015). Educating online student teachers to master professional digital competence: the TPACK-framework goes online. Computers & Education, 84, 25-35.

Valtonen, T., Sointu, E., Kukkonen, J., Mäkitalo, K., Hoang, N., Häkkinen, P., ... & Tondeur, J. (2019). Examining preservice teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge as evolving knowledge domains: A longitudinal approach. Journal of Computer Assisted Learn-ing, 35(4), 491-502. https://doi.org/10.1111/jcal.12353

Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: a frame-work for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.

Moreno, B., Muñoz, M., Cuellar, J., Domancic, S., & Villanueva, J. (2018). Revisiones Siste-máticas: definición y nociones básicas. Revista clínica de periodoncia, implantología y rehabi-litación oral, 11(3), 184-186. https://dx.doi.org/10.4067/S0719-01072018000300184

Mouza, C., Karchmer-Klein, R., Nandakumar, R., Yilmaz-Ozden, S., & Hu, L. (2014). Investi-gating the impact of an integrated approach to the development of preservice teachers´ tech-nological pedagogical content knowledge (TPACK). Computers & Education, 71, 206-221.

Pardo, H., & Cobo, C. (2020). Expandir la universidad más allá de la enseñanza remota de emergencia. Ideas hacia un modelo híbrido post-pandemia. Outliers School.

Petticrew, M., & Roberts, H. (2012). Systematic reviews in the social sciences: a practical guide. Blackwell Publ.

Valverde, J., & Balladares, J. (2017). Enfoque sociológico del uso del b-learning en la educa-ción digital del docente universitario. Sophia: colección de Filosofía de la Educación, 23(2), 123-140. https://doi.org/10.17163/soph.n23.2017.04

Valverde, J. (2015a). La formación universitaria en Tecnología Educativa: introducción al número especial / Higher Education and Educational Technology: Introduction to the special issue. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa - RELATEC, 14(1), 11-16.

Valverde, J. (2015b). El movimiento de ‘educación abierta’ y la ‘universidad expandida’. Ten-dencias Pedagógicas, 16, 157-180. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1948

Valverde, J., Garrido, M., & Fernández, R. (2010). Enseñar y aprender con tecnologías: un modelo teórico para las buenas prácticas con TIC. TESI, 11(3), Universidad de Salamanca, 203-229.

Valverde, J., & Garrido, C. (1999). El impacto de las Tecnologías de la información y la comu-nicación en los roles docentes universitarios. Revista Electrónica Interuniversitaria de Forma-ción del Profesorado, 2(1), 543-554. https://r.issu.edu.do/l?l=11822Q9T

Zapata-Ros, M. (2015). Teorías y modelos sobre el aprendizaje en entornos conectados y ubi-cuos. Education in the Knowledge Society (EKS). 16(1). 69-102. http://dx.doi.org/10.14201/eks201516169102

Section

Articles

Author Biography

Jorge Balladares-Burgos, Universidad Andina Simón Bolívar, Ecuador

Doctor en Formación del Profesorad y TIC en Educación por la Universidad de Extremadura, España.  Magíster en Tecnologías aplicadas a la gestión y práctica docente por la Pontificia Universidad Católica del Ecuador.  Licenciado en Filosofía por la Universidad del Salvador, Argentina.  Profesor titular por la Universidad Andina Simón Bolívar -sede Ecuador.


Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.