Training needs regarding the digital competence of teachers in educational institutions of Paraguay

Authors

Delia Lucía Cañete-Estigarribia

Universidad Autónoma de Madrid

[email protected]

Jose Maria Castillo-Vega

Universidad Autónoma de Madrid

[email protected]

https://orcid.org/0000-0003-3726-5339

Abstract

This article seeks to investigate the training needs regarding the digital competence of teachers from 66 educational institutions in a city in Paraguay. The methodology used is quantitative, with a non-experimental cross-sectional and descriptive design, with a sample made up of 592 teachers. According to the results obtained, most of the teachers affirm that they did not receive adequate training in the use of ICT, they perceive themselves to have a basic training in digital competence and demand more training in the area of "specific training in applications" with the inclusion of a new subject "ICT and educational innovation" in the teacher curriculum. Thus, it was also found that the greater the perception of digital competence, the greater the frequency of ICT training during the exercise of teacher training. However, for the variables (gender, age) there are no significant differences regarding ICT training and training needs. It is concluded that there is an urgent need to improve the training processes of teachers regarding ICT, both in initial and continuous training, with pertinent adjustments in curricular designs that allow not only instrumental, but also pedagogical preparation of teachers in order to respond to the new educational demands from the classroom.

Keywords

digital competence teacher training ICT technological resource

How to Cite

Cañete-Estigarribia, D. L., & Castillo-Vega, J. M. (2023). Training needs regarding the digital competence of teachers in educational institutions of Paraguay. Caribbean Educational Research Journal (RECIE), 7(1), 143–161. https://doi.org/10.32541/recie.2023.v7i1.pp143-161

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Section

Research article

Author Biographies

Delia Lucía Cañete-Estigarribia, Universidad Autónoma de Madrid

Doctoranda en Educación y Máster Universitario en TIC en Educación (2019-2023) y Formación por la Universidad Autónoma de Madrid, Ing. en Informática y Lic. en Análisis de Sistemas por la Universidad Americana de Asunción - Paraguay, Especialista en Evaluación Educativa por el Instituto Superior de Educación “Dr. Raúl Peña” (INAES), Capacitación en Didáctica Universitaria por la Universidad Nacional de Asunción (UNA) y Habilitación Pedagógica para Universitarios por el Instituto Santa Marta. Personal Investigador en Formación en la UAM. Línea de Investigación: Competencia Digital, Formación del profesorado y Necesidades formativas. 

Jose Maria Castillo-Vega, Universidad Autónoma de Madrid

Doctorando en Educación en la Universidad Autónoma de Madrid (España). Máster en Estudios Avanzados en Educación Social en la Universidad Complutense de Madrid (España). Especialista en Didáctica Superior Universitaria en la Universidad Interamericana de Asunción. Profesor y Licenciado en Educación de las Ciencias Sociales por el Instituto Superior de Educación “Dr. Raúl Peña (Paraguay). Miembro del Grupo de Investigación sobre Políticas Educativas Supranacionales (GIPES) y de la Red de Investigación Educativa-Paraguay. Personal-Investigador en Formación de la UAM. Línea de investigación: Formación del profesorado, Educación Comparada, Política Educativa. 


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